Terapi pendidikan kuratif ADS

Sinonim dalam erti kata yang lebih luas

Sindrom Defisit Perhatian, Sindrom Psychoorganic (POS), ADS, minimum otak sindrom, Kelainan Tingkah Laku dengan Gangguan Perhatian dan Kepekatan.

definisi

Bentuk terapi pendidikan kuratif biasanya bermula di mana pendidikan dipengaruhi secara negatif oleh pelbagai sebab dan pendidikan dipengaruhi secara negatif oleh pelbagai faktor dan gejala. Sebagai sub-bidang pedagogi mereka berusaha menangani gejala dengan cara yang berorientasikan masalah dan individu dan memperbaikinya dengan bantuan kaedah dan langkah yang berbeza. Sindrom defisit perhatian boleh terdapat dalam varian yang berbeza, iaitu tanpa hiperaktif (ADHD), dengan hiperaktif (ADHD) atau sebagai jenis campuran kedua-dua varian, di mana ini pada gilirannya sangat berbeza kerana keperibadian seorang anak tunggal.

Di samping itu, banyak kanak-kanak dengan sindrom defisit perhatian menderita pembolehubah, bahkan kadang-kadang di bawah kemampuan berkonsentrasi dan memberi perhatian. Ini adalah salah satu sebab mengapa kekurangan perhatian sering dikaitkan dengan yang lain pembelajaran masalah, misalnya dengan kelemahan membaca, ejaan dan / atau aritmetik. Secara umum, tidak dapat dikesampingkan bahawa anak ADS sangat berbakat, walaupun terdapat pertunjukan yang bertentangan dan masalah serius.

Ini secara amnya mungkin. Walau bagaimanapun, ini tidak menunjukkan kesimpulan sebaliknya bahawa setiap anak ADS semestinya sangat berbakat. Pernyataan seperti: "Seorang genius mengawal kekacauan" mungkin benar, tetapi mereka tidak ada di sini.

Pada titik ini, hanya perlu dijelaskan bahawa anak ADS, seperti anak-anak lain, dapat menjadi sangat berbakat. Ia tepat di kawasan pembelajaran masalah yang tidak dapat disebutkan oleh bentuk terapi kuratif. Sebaliknya, ada banyak kemungkinan bentuk terapi untuk dipilih. Beberapa bentuk terapi ditunjukkan di bawah.

Terapi Latihan

Secara bebas berdasarkan tesis: Pergerakan membuat orang bergerak, umumnya dianggap bahawa sukan seperti itu juga dapat memberi kesan terapeutik. Pada kanak-kanak dengan ADHD, bagaimanapun, lebih daripada pada anak-anak "normal", penting untuk memastikan sukan ini sesuai dengan sempurna. Terapi senaman, yang bertindak pada tahap psikomotor, biasanya dilakukan dalam kumpulan kecil.

Anak-anak dibekalkan dengan pelbagai gerakan (mengimbangkan, melompat, berlari, berayun, meluncur) dan dapat mengalami dan melatih badan mereka sendiri di luar ini bentuk pergerakan. Latihan yang tidak dapat dilakukan dengan baik pada awalnya menjadi lebih selamat dari masa ke masa, yang akhirnya memberikan pengesahan diri kepada anak. Terapi pergerakan juga sesuai untuk kanak-kanak hiperaktif. Terapi pergerakan yang lebih "lembut", yang disebut terapi integrasi sensomotorik, yang digambarkan di bawah ini sebagai bentuk terapi pekerjaan, sering kali terbukti berhasil.

Ergoterapi

Terapi okupasi bertujuan untuk menyembuhkan gangguan organ deria, gangguan motorik dan gangguan kemampuan mental dan psikik seseorang pesakit sehingga kebebasannya dalam kehidupan seharian dapat digambarkan sebagai pemulihan. Oleh itu, pesakit boleh didapati di semua peringkat umur, dan oleh itu terapi pekerjaan boleh didapati sebagai pilihan rawatan di pelbagai bidang. Satu kawasan juga adalah terapi ADS.

Ia bermula dengan gejala bersamaan yang biasa ADHD begitu juga dengan gejala sekunder, di mana tingkah laku sosial kanak-kanak terutamanya diambil kira dan tahap fizikal ditangani melalui latihan motor. Terapi pekerjaan anak didasarkan pada bentuk terapi yang terkenal, seperti terapi Bobath atau terapi Ayre, atau konsep menurut Frostig, Affolter, dll. Keputusan, pendekatan yang diikuti secara terapeutik, bergantung pada anak itu sendiri.

Ini bermaksud bahawa terapi bermula tepat di mana sesuai untuk anak. Dari sudut terapi, kanak-kanak itu dijemput tepat di mana ia sesuai dengan kemampuannya. Ini mengandaikan bahawa kekurangan diakui dan ditangani secara terapeutik.

Sebagai hasil dari peningkatan profesionalisasi profesi terapis pekerjaan, kejayaan dalam terapi terapi pekerjaan ADHD tidak dapat diabaikan. Sejauh mana kejayaan dapat dicapai dalam kes individu tidak dapat dinilai secara umum. Kejayaan selalu ditentukan oleh gejala bersamaan individu.

Terdapat terlalu banyak faktor - selain daripada pilihan bentuk terapi yang sebenarnya - yang boleh dipertanggungjawabkan untuk peningkatan atau genangan. Ini berdasarkan fakta bahawa walaupun kanak-kanak ADHD yang paling mencolok - berkaitan dengan haiwan - sangat peduli dan menunjukkan tahap konsentrasi panjang di atas rata-rata. Dari masa ke masa, mereka membina hubungan dalaman dan mendalam dengan haiwan dan dengan itu memperkuat keyakinan diri.

Terdapat kemungkinan yang berbeza berkenaan dengan terapi dengan haiwan. Namun, satu perkara tidak boleh dikelirukan di sini: Terapi dengan haiwan tidak sama dengan "anak mendapat haiwan kesayangan". Terapi dengan haiwan bermaksud kanak-kanak itu berhubung dengan haiwan yang dilatih khas (contohnya anjing) pada titik yang sesuai.

Pertama sekali, kanak-kanak itu meluangkan masa dengan haiwan itu, misalnya dipantau oleh kamera video. Sebagai peraturan, terapi sedemikian memberi kesan positif kepada anak di beberapa bidang:

  • Keyakinan diri anak bertambah kuat
  • Kanak-kanak itu menerima kasih sayang dari haiwan itu dan, jika bersentuhan dengannya, meningkatkan kemampuannya untuk berkonsentrasi dan berdikari. - Melalui aspek ini mental mengimbangi anak dapat dipulihkan.

Satu bentuk terapi khas dengan haiwan adalah menunggang terapi. Ia tidak hanya digunakan dalam bidang terapi ADS atau ADHS. Selain daripada peningkatan mobiliti badan, kemahiran motorik dan pengembangan otot, menunggang terapi bertujuan untuk menjalin hubungan yang intensif dengan kuda dan dengan demikian akhirnya dapat menimbulkan peningkatan keyakinan diri dan kebebasan.

Melalui perasaan positif, mental mengimbangi mesti dicapai dan anak itu secara tidak langsung dipindahkan ke tahap tumpuan yang lebih lama. Kaunseling pendidikan pusat selalu dipanggil apabila masalah timbul dalam pendidikan anak-anak dan orang muda dan ibu bapa tidak lagi dapat menyelesaikan masalah ini sendiri. Definisi yang sangat umum ini menunjukkan bahawa pusat bimbingan pendidikan harus merangkumi bidang yang sangat luas agar dapat memberikan bantuan yang berbeza.

Sebelum ibu bapa beralih kepada kaunseling pendidikan pusat mencari pertolongan, mereka harus terlebih dahulu mengakui bahawa mereka sendiri tidak lagi dapat mengatasi masalah yang timbul. Pandangan ini selalunya tidak mudah dan pastinya menyakitkan, tetapi pengakuan ini juga merupakan jalan keluar pertama dari kawasan masalah. Oleh kerana kaunselor pendidikan terikat dengan kerahsiaan dan hanya dibenarkan menghubungi orang lain yang terlibat dalam membesarkan anak sekiranya dibebaskan dari kewajiban kerahsiaan oleh ibu bapa, seseorang harus melaporkan secara terbuka dan jujur ​​mengenai masalah yang ada sejak awal.

Hanya dengan cara ini dapat dijamin bahawa bantuan itu dapat memiliki peluang untuk berjaya. Sebaik sahaja fakta-fakta pertama telah dibincangkan dalam proses temu ramah awal yang disebut dan, dalam keadaan tertentu, beberapa sebab telah dikenal pasti, wawancara awal harus diikuti dengan penyelidikan diagnostik. Setelah diagnosis dibuat, aspek-aspek individu dapat dilihat, sehingga rancangan sokongan individu dapat dibuat setelah penilaian diagnostik, yang dapat memanfaatkan berbagai sub-bidang terapi. Kerana hak undang-undang ibu bapa untuk kaunseling pendidikan, pusat kaunseling pendidikan tidak hanya di seluruh negara, tetapi juga percuma. Pusat kaunseling pendidikan ditawarkan oleh pelbagai organisasi.