Terapi pedagogi kuratif ADHD

Sindrom defisit perhatian, sindrom Phil fidgety, sindrom psychoorganic (POS), sindrom hiperkinetik (HKS), ADHD, Fidgety Phil, ADHD, minimum otak sindrom, Kelainan Tingkah Laku dengan Gangguan Perhatian dan Kepekatan.

definisi

Seperti namanya "pendidikan kuratif", ini adalah bentuk pendidikan umum tertentu yang dapat digunakan setiap kali pendidikan seperti itu dipengaruhi secara negatif dan oleh itu menjadi lebih sukar oleh keadaan dan sebab tertentu. Ini bermaksud bahawa terapi pendidikan kuratif terbentuk dalam bidang pembelajaran masalah secara amnya sangat penting. Sejak dalam kes ADHD gejala khas penyakit ini menjadikan pendidikan agak sukar, terapi berdasarkan langkah-langkah pendidikan kuratif dapat difahami dan disarankan.

Tujuannya adalah untuk mengurangkan gejala dan, dengan cara khas, untuk meningkatkan kemampuan untuk menumpukan perhatian dan memberi perhatian. Corak tingkah laku negatif harus dikenali, diproses dan diubah agar kehidupan seharian dapat dikuasai dengan lebih mudah dan tanpa masalah. Terutama dengan ADHD kanak-kanak pengurangan konflik dengan kanak-kanak lain berada di latar depan.

Terutama di kawasan pembelajaran masalah, yang selalu bersifat individu, bentuk terapi pendidikan kuratif tidak dapat dinamakan. Sebaliknya, ada banyak kemungkinan bentuk terapi untuk dipilih. Beberapa bentuk terapi dijelaskan di bawah. ADHD adalah penyakit kompleks yang masih tidak dapat difahami di semua kawasan. Oleh itu, pendekatan rawatan berlipat ganda, di beberapa bahagian bahkan pada asasnya bertentangan.

Terapi Latihan

Terapi senaman, yang bertindak pada tahap psikomotor, biasanya dilakukan dalam kumpulan kecil di bawah pengawasan terapi. Ini adalah kaedah untuk mengalami dan melatih tubuh seseorang melalui pelbagai kemungkinan pergerakan (baru dan berbeza). Terutama kanak-kanak dengan sindrom defisit perhatian mempunyai masalah dengan persepsi tubuh mereka sendiri, sering juga di kawasan motor kasar dan halus.

Dengan tawaran pergerakan yang berbeza (menyeimbangkan, melompat, berlari, berayun, meluncur) mereka dapat mengenali badan dan kemampuan mereka sendiri dengan lebih baik dan lebih baik. Lama kelamaan, latihan yang pada awalnya sangat sukar menjadi lebih selamat, yang akhirnya memberikan pengesahan diri kepada anak. Terapi senaman sesuai untuk kanak-kanak hiper dan hipoaaktif. Bergantung pada kedudukan permulaan individu, terapi senaman bentuk yang lebih lembut mungkin disarankan. Contohnya adalah terapi integrasi sensomotorik yang disebut, yang dijelaskan di bawah sebagai bentuk terapi pekerjaan.

Ergoterapi

Dalam kerangka terapi pekerjaan, gangguan organ-organ deria, gangguan motorik dan gangguan kemampuan mental dan psikologi pesakit dapat disembuhkan sejauh mana kebebasan dalam kehidupan seharian adalah mungkin. Bertentangan dengan apa yang difikirkan oleh seseorang, terapi pekerjaan tidak hanya ditujukan untuk kanak-kanak, tetapi untuk orang-orang dari semua peringkat umur dan merangkumi bukan sahaja tugas pedagogi, tetapi juga tugas neurologi dan / atau ortopedik. Oleh itu, rawatan terapi pekerjaan yang berkaitan dengan ADHD adalah satu daripada banyak pilihan rawatan.

Rawatan terapi pekerjaan biasanya dimulakan dengan apa yang disebut sebagai konsultasi awal, di mana semua maklumat asas ditukar dan maklumat awal mengenai rawatan terapi (prosedur ujian, prosedur, penglibatan ibu bapa) diberikan. Dalam kerangka terapi okupasi, disarankan agar kontak dilakukan dengan semua orang yang pada dasarnya terlibat dalam asuhan dan hubungan ini diaktifkan berulang kali sepanjang terapi. Hanya dengan cara ini terapi dapat mengatasi masalah sehari-hari, hanya dengan cara ini kejayaan dan kegagalan dapat dimasukkan dalam perancangan.

Sebagai tambahan kepada hubungan dengan ibu bapa, kerjasama dengan pendidik, guru dan pendidik juga harus dicari. Dianjurkan juga untuk mengadakan pertukaran biasa dengan doktor, psikologi dan / atau ahli terapi yang merawat. Khusus ergoterapi untuk ADHD menangani kedua-dua tanda khas gejala ADHD serta kesan sampingan sekunder, di mana tingkah laku sosial kanak-kanak terutamanya diambil kira dan tahap fizikal ditangani melalui latihan motor.

Terapi pekerjaan kanak-kanak didasarkan pada bentuk terapi yang terkenal, seperti terapi Bobath atau terapi Ayre, atau konsep mengikut Frostig, Affolter, dll. Terapi integrasi deria, terapi persepsi sensomotorik: Bentuk terapi neurofisiologi (latihan arahan diri):

  • Peningkatan koordinasi urutan pergerakan (kebolehan koordinat)
  • Peningkatan persepsi visual - pendengaran
  • Peningkatan kemahiran motor halus (misalnya menurut Jean Ayres)
  • Peningkatan prestasi memori yang menggembirakan
  • Peningkatan keupayaan untuk membezakan yang penting dari perkara yang tidak penting: peningkatan perhatian yang disasarkan
  • Perkembangan ayat memori untuk peraturan kendiri
  • Peningkatan tingkah laku melalui pengaturan diri (tidak boleh dihindari, tetapi latihan yang disasarkan / melakukan aktiviti yang tidak menyenangkan) (contohnya menurut Bobath)

Oleh kerana prasyarat dan masalah individu kanak-kanak selalu diambil sebagai titik permulaan, keputusan mengenai pendekatan mana yang harus dilakukan secara terapi bergantung pada anak itu sendiri.

Terapi yang baik dan disasarkan bermula tepat di tempat yang sesuai untuk anak. Dari sudut terapi, kanak-kanak itu dijemput di tempat ia berdiri. Kekurangan diakui dan ditangani secara terapeutik.

Ini bukan hanya kerana peningkatan profesionalisasi profesion terapis pekerjaan, kejayaan berkaitan dengan terapi pekerjaan di bidang ADHD tidak dapat diabaikan. Sejauh mana kejayaan dapat dicapai dalam kes individu tidak dapat dinilai secara umum. Kejayaan selalu bergantung pada gejala bersamaan individu dan terutama pada sokongan di rumah.

Ini berdasarkan fakta bahawa walaupun kanak-kanak ADHD yang paling mencolok sangat peduli - berkaitan dengan haiwan - dan menunjukkan tahap konsentrasi panjang di atas rata-rata. Lama kelamaan, mereka menjalin hubungan dalaman dan mendalam dengan haiwan itu dan dengan itu memperkuat keyakinan diri. Ada kemungkinan yang berbeza berkenaan dengan terapi dengan haiwan.

Namun, satu perkara tidak boleh dikelirukan di sini: Terapi dengan haiwan tidak sama dengan "anak mendapat haiwan kesayangan". Terapi dengan haiwan bermaksud kanak-kanak itu berhubung dengan haiwan yang dilatih khas (contohnya anjing) pada titik yang sesuai. Pertama sekali, kanak-kanak itu meluangkan masa dengan haiwan itu, misalnya dipantau oleh kamera video.

Sebagai peraturan, terapi sedemikian memberi kesan positif kepada anak di beberapa bidang:

  • Keyakinan diri anak bertambah kuat
  • Kanak-kanak itu menerima kasih sayang dari haiwan itu dan, jika bersentuhan dengannya, meningkatkan kemampuannya untuk berkonsentrasi dan berdikari. - Keseimbangan mental anak dapat dipulihkan melalui aspek yang disebutkan di atas

Menunggang Terapi / HippotherapyTerapeutik menunggang adalah bentuk terapi khas dengan haiwan dan juga digunakan dalam bidang terapi ADHD. Menunggang terapeutik bertujuan untuk meningkatkan mobiliti badan, kemahiran motorik dan perkembangan otot dan untuk membina hubungan yang intensif dengan kuda untuk memprovokasi peningkatan keyakinan diri dan kebebasan. Melalui perasaan positif mental mengimbangi harus dicapai dan anak secara tidak langsung harus dipindahkan ke fasa tumpuan yang lebih lama, kepada pengurangan pencerobohan dll.