Denyutan jantung semasa bersukan

. jantung kadar, juga dikenali sebagai denyut nadi, memainkan peranan penting dalam sukan. Ini menunjukkan berapa kerap jantung berdegup dalam satu minit. Semasa latihan atau ketika bersukan secara umum, anda harus berhati-hati agar tidak membebankan badan anda dan di sinilah tempatnya jantung kadar dapat menolong anda. Selain mengawal anda kadar jantung, bagaimanapun, perasaan dan sensasi badan anda sendiri sama pentingnya.

Pertanyaan

. kadar jantung pada waktu rehat adalah sekitar 70 denyutan seminit untuk orang yang kurang terlatih. Ia boleh berbeza-beza bergantung pada usia, fizikal kecergasan atau anatomi. Semakin terlatih seseorang, semakin rendah waktu rehatnya kadar jantung (degupan jantung) kerana jantung dan peredaran berfungsi lebih ekonomik dan oleh itu diperlukan lebih sedikit degupan untuk membekalkan tubuh dengan mencukupi darah.

Bagi atlet teratas, degupan jantung rehat dapat diturunkan menjadi sekitar 40 denyutan. Oleh itu, degupan jantung juga merupakan petunjuk betapa cergas dan terlatihnya seseorang. Denyutan jantung yang meningkat tidak selalu bermaksud seseorang tidak sihat, tetapi juga dapat menunjukkan jangkitan otot jantung atau arteriosclerosis.

Petunjuk ini adalah bahawa degupan jantung meningkat dengan ketara ketika berehat. Bermula dari denyut jantung yang berehat, degupan jantung meningkat dengan peningkatan aktiviti fizikal. Setelah bangun pada waktu pagi, orang-orang pergi ke dapur untuk sarapan dan kemudian menggosok gigi.

Denyutan jantung sudah meningkat sedikit, kerana badan bergerak dan memerlukan lebih banyak tenaga. Semasa anda bersukan, anda semakin sukar dan denyut nadi anda meningkat sehingga semua fungsi penting dapat dikekalkan dan otot dan organ dibekalkan dengan cukup darah dan nutrien. Contohnya, sejauh sepuluh kilometer berjoging sesi meningkatkan kadar nadi kepada sekitar 140 hingga 150 denyutan seminit.

Semakin cepat atlet berjoging, semakin tinggi kadar degupan jantung dan semakin kuat tekanan pada badan kita. Pada satu ketika, badan mencapai had atasnya dari segi kadar denyutan jantung dan beban maksimum yang mungkin. Had atas ini adalah kadar denyut jantung maksimum dan hanya boleh digunakan oleh atlet terlatih. Dan kemudian juga hanya pada latihan intensif tunggal atau dalam pertandingan. Sekiranya beban nadi maksimum berterusan atau sering berulang, kesihatan masalah boleh berlaku.