Tentukan nilai laktat | Ambang Anaerobik

Tentukan nilai laktat

Untuk mewujudkan yang berkesan pelan latihan, seseorang harus mengenali seseorang ambang anaerobik or laktat ambang atau menentukannya terlebih dahulu. The ambang anaerobik hanya dapat ditentukan dengan ukuran. Lactate ujian, ergospirometri dan kaedah lain boleh digunakan untuk menentukan ambang ini.

. ambang anaerobik dapat ditentukan dengan ujian tekanan bertahap yang digabungkan dengan darah sampel. Varian penentuan ini adalah Ujian CONCONI, yang juga antara yang terkenal. Dengan mencatat hasilnya dalam kurva ujian, penentuan ambang anaerob individu menjadi lebih jelas.

Peningkatan yang kuat dalam laktat lengkung menunjukkan bahawa organisma belum dapat mengekalkan keadaan stabil dan selalu menghasilkan lebih banyak laktat daripada yang boleh dipecahkan. Untuk penentuan tepat mengenai darah kepekatan laktat, kepekatan laktat dalam darah arteri cuping telinga ditentukan pada waktu rehat dan pada tahap tekanan tertentu dengan cara pengambilan sampel darah. The Ujian Conconi dijalankan pada ergometer treadmill, misalnya.

. berlari kelajuan meningkat selangkah demi selangkah. Sebagai contoh, seseorang bermula dengan kelajuan masuk 2 atau 4 km / j dan mengekalkan kelajuan ini selama dua minit. Kemudian sampel laktat diambil untuk kali pertama dan berhenti selama 30 saat.

Selepas itu kelajuan dinaikkan sebanyak 2 km / j ke tahap lebih tinggi seterusnya (6 km / j). Selepas setiap peringkat, a darah sampel diambil dan beralih ke tahap lebih tinggi seterusnya. Prosedur ini diteruskan sehingga orang ujian benar-benar keletihan dan pemeriksaan mesti dihentikan.

Dengan penilaian seterusnya sampel darah, gambarajah dapat ditentukan yang menjadi jelas ketika tubuh memulakan pengeluaran tenaga anaerob, kerana jika tidak, defisit oksigen menjadi terlalu besar. Dalam rajah tersebut, ambang anaerobik individu dapat dikenali oleh keriting pada lengkung laktat. Selekoh ini menunjukkan titik di mana badan tidak lagi mampu memecah laktat dengan cukup pantas.

Sejak itu, tahap laktat dalam darah akan terus meningkat sehingga atlet habis dan kepekatan laktat dalam otot dan darah terlalu tinggi. Titik dari mana keluk laktat hanya meningkat dengan stabil disebut ambang anaerob individu. Ia berbeza bagi setiap orang dan dipengaruhi oleh latihan keadaan, umur, pemakanan dan keadaan fizikal.

Anda boleh mengubah ambang anaerobik melalui latihan dan memastikan badan berfungsi dengan lebih ekonomi dan dengan itu menjadi lebih cekap. Ambang anaerobik, juga dikenali sebagai ambang laktat, menerangkan intensiti senaman yang paling tinggi yang masih boleh dicapai oleh atlet sambil mencapai mengimbangi antara penumpukan laktat dan pemecahan laktat. Semakin baik fizikalnya keadaan badan, semakin lama pengeluaran laktat dapat seimbang.

Untuk meningkatkan prestasi sehingga seseorang dapat melakukan di bawah ambang anaerobik lebih lama, ambang laktat dapat ditingkatkan dengan latihan. Untuk tujuan ini, penting untuk bekerja di bawah ambang laktat semasa latihan. Pemantauan anda jantung menilai dan mengira latihan anda kadar jantung membantu menentukan ambang anaerobik individu anda.

Latihan selang sangat sesuai untuk melatih iANS (ambang anaerob individu). Gabungan dari ketahanan latihan di zon aerobik dan latihan selang intensif (latihan maksimum jantung kadar) sangat berkesan. Adalah penting bahawa sebahagian besar latihan tetap berada di zon aerobik.

Berikut adalah beberapa contoh latihan latihan yang dikemukakan; 5 kali 750 meter dengan rehat 3 minit atau 4 kali 1000 meter dengan rehat 3 hingga 4 minit. Sekiranya anda tidak mahu menempuh jarak tertentu, anda juga dapat berlari 4 hingga 5 kali 5 minit dan berehat 4 minit antara atau 5 kali 4 minit dengan rehat 4 minit. Contoh-contoh ini merujuk kepada latihan selang dengan hampir maksimum jantung kadar.

Satu blok besar ketahanan latihan harus ditambah, dengan intensiti yang dipilih untuk tinggal tepat di bawah ambang anaerobik. Latihan ambang yang disebut memastikan bahawa prestasi anaerobik bertambah baik sambil mengurangkan perkembangan laktat. Oleh itu, seseorang atlet dapat mencapai kelajuan yang lebih tinggi dengan beban nadi yang sama tanpa melebihi ambang anaerobik.

Walau bagaimanapun, latihan ambang tidak semestinya sesuai untuk pemula. Seseorang mesti mempunyai pengalaman dalam ketahanan latihan di berlari sebelum beralih ke latihan ambang. Untuk memastikan bahawa anda benar-benar berada di bawah ambang anaerob selama latihan ketahanan, pergelangan tangan monitor nadi dengan a dada tali adalah idea yang baik. Sekiranya latihan nadi dan kadar jantung telah dikira dengan iANS sebelumnya, anda dapat mengawal latihan anda dengan denyut nadi.