Diagnosis keradangan mukosa gastrik | Gastritis akut

Diagnosis keradangan mukosa gastrik

Dalam temu bual pesakit (anamnesis) gejala dan penyebab yang mematikan gastritis akut selalunya sudah dapat ditentukan. Semasa pemeriksaan fizikal, tekanan di kawasan perut bahagian atas (segitiga gastrik di bawah tulang dada) sering terasa. Kadang-kadang perubahan biasa dalam nilai makmal dengan tanda-tanda keradangan (leukosit, Nilai CRP) terbukti meningkat semasa darah ujian.

Akhirnya, diagnosis dapat disahkan oleh gastroskopi. Gastroskopi: The "endoskopi"Daripada perut digunakan untuk penilaian langsung dan klasifikasi kerosakan membran mukus. Kamera tiub (endoskop) menghantar gambar ke monitor sehingga pemeriksa dapat melihat kehidupan dalaman perut.

Semasa endoskopi, sampel tisu (biopsi) juga boleh diambil dari kawasan membran mukus yang mencurigakan (tisu dengan disyaki keradangan mukosa gastrik) dan diperiksa di bawah mikroskop (histologi = tisu halus). (The mukosa kelihatan kemerahan dan bengkak gastritis akut. Mungkin juga mengalami pendarahan tusukan (petechial) kecil atau tampak memerah, yang menunjukkan kecenderungan kuat untuk berdarah (gastritis hemoragik).

Dalam pemeriksaan mikroskopik, imigrasi sel-sel radang (leukosit menyusup) ke mukosa sering diperhatikan. Selain itu, pendarahan dapat dikesan dengan endoskopi, yang kemudian dapat dihentikan jika perlu. Bergantung pada tahap keradangan gastrik mukosa, terapi boleh sangat berbeza.

Pertama, bagaimanapun, seseorang harus selalu menghindari bahan pencetus (alkohol, nikotin dan ubat). Dalam kes yang tidak berbahaya, memadai untuk mengikuti a diet, yang dalam kebanyakan kes terbukti dengan sendirinya, kerana pesakit sering tidak mempunyai selera makan dan tidak dapat mentolerir makanan pada masa ini. Kemudian, lambat diet dengan teh dan rusk harus dimulakan (diet sekiranya gastritis).

Sekiranya bentuk ringan, botol air panas di perut boleh juga sangat bermanfaat dan kesakitan-melegakan. Dengan bentuk yang lebih teruk, mungkin perlu memulakan terapi ubat. Untuk loya dan muntah, ubat untuk loya (antiemetik) seperti metoclopramide (Paspertin®) atau dimenhydrinate (Vomex A®) diberikan.

Dalam kes yang sangat cepat dan berterusan muntah, infusi dengan elektrolit untuk mengelakkan kehilangan garam kadang-kadang perlu. Ubat melawan pedih ulu hati seperti perencat pam proton (Omeprazole (Antra®)) dan untuk mengikat asid perut seperti antasid (Riopan®) dapat mencegah kerosakan selanjutnya pada membran mukus. Untuk perut yang teruk kejang, ubat antispasmodik seperti Buscopan® membantu.

A pendarahan gastrik adalah kecemasan perubatan dan mesti dirawat secepat mungkin. Oleh kerana pendarahan cenderung meresap pada gastritis hemoragik, ubat sucralfate diberikan, yang menetap di lapisan perut seperti endapan dan membentuk sejenis lapisan pelindung. Dengan cara ini melindungi terutamanya hakisan dan bisul (peptik ulser) dari yang agresif asid gastrik dan dengan itu mempercepat penyembuhan mereka.

Mungkin kumpulan ubat yang paling biasa digunakan untuk keradangan mukosa gastrik akut adalah kumpulan yang disebut perencat pam proton. Masalah keradangan mukosa perut is asid gastrik. Asid ini dihasilkan secara kekal di dalam perut, di mana pengeluarannya mencapai tahap maksimum semasa pengambilan makanan.

Asid perut mengandungi asid hidroklorik, yang menyebabkan kerosakan yang teruk pada sel-sel mukosa perut. Oleh itu, terapi yang paling berkesan adalah untuk mencegah pengeluaran asid gastrik. Tanpa asid gastrik, sel-sel lapisan perut dapat pulih tanpa terus terkena asid agresif yang lebih jauh.

Dengan menghalang pam proton yang disebut, yang bertanggung jawab untuk penghasilan asid gastrik, dapat mengelakkan asid gastrik dihasilkan sama sekali. Wakil yang terkenal dari perencat pam proton adalah pantoprazole dan omeprazole. Ubat ini hanya boleh didapati dengan preskripsi dari doktor keluarga anda di farmasi.

Terdapat banyak alternatif untuk kumpulan ubat ini. Keberkesanan besar penghambat pam proton, yang tidak menghasilkan asid perut pada mulanya, tidak dapat dicapai oleh mereka, bagaimanapun, kerana mereka hanya mengurangkan atau menyerang pengeluaran ketika asam lambung telah dihasilkan. Walaupun begitu, alat ini tetap sangat penting apabila perencat pam proton tidak boleh digunakan dan juga dalam keadaan sedikit keradangan mukosa gastrik.

Penyekat reseptor H2 yang disebut dapat mengurangkan (tetapi tidak sepenuhnya menghalang) penghasilan asid gastrik. Ini menyekat laman pengikat lapisan perut yang mana bahan yang biasanya mengikat bahan yang merangsang pengeluaran asid gastrik biasanya mengikat. Sekiranya tapak pengikat ini sudah disekat oleh ubat-ubatan, rangsangan tidak dapat menembusi dan kurang asid gastrik dihasilkan.

Pengeluaran asid gastrik dapat dikurangkan kurang dari separuh dengan ubat-ubatan ini. Ahli kumpulan yang paling biasa adalah cimetidine, ranitidin dan derivatif lain. Beberapa ahli kumpulan ini juga tersedia tanpa preskripsi.

Kumpulan bahan lain tidak dapat mempengaruhi penghasilan asid gastrik, tetapi dapat meneutralkan asid gastrik yang ada, yang bermaksud bahawa asid tersebut tidak lagi membahayakan perut. Wakil yang paling penting di sini adalah yang disebut antasid. Terdapat lebih daripada 50 bahan yang berbeza, ada di antaranya tersedia tanpa resep di farmasi.

Untuk perut kejang, yang sering dikaitkan dengan gastritis akut, terdapat antispasmodik seperti butylscopolamine (contohnya Buscopan®). Walaupun ini tidak dapat menghilangkan penyebabnya dengan berkesan, ia sangat berkesan dalam memerangi kekejangan kesakitan. Selanjutnya, terdapat ubat-ubatan yang berkesan melegakan loya dan muntah, satu lagi gejala gastritis akut yang menyedihkan.

Ejen yang sering digunakan adalah dimenhydrinate (Vomex®). Dalam terapi gastritis akut, terdapat sejumlah ubat rumah selain ubat-ubatan yang disebutkan di atas yang dapat menyokong terapi dan sangat popular. Untuk bentuk gastritis akut ringan, rawatan di rumah dapat mengurangkan terapi ubat dengan minimum.

Kompres hangat yang digunakan pada perut sesuai sebagai ubat rumah tangga yang sederhana untuk melegakan kesakitan. Walau bagaimanapun, berhati-hati harus dilakukan di sini untuk mengelakkan kompres panas, kerana ini boleh menyebabkan luka bakar pada kulit dan oleh itu hanya boleh digunakan apabila suhu terkawal. Banyak bahan tumbuhan dari makanan domestik juga sesuai untuk merawat gastritis akut.

Sebagai contoh, jus kentang mudah dibuat, yang boleh diminum sebelum setiap makan dan menyokong penyembuhan keradangan. Sebagai alternatif, kentang mentah juga boleh dimakan. Dalam kedua kes tersebut, lendir kentang disimpan secara melindung di kawasan yang meradang mukosa perut.

Jus lobak merah dan bayam disediakan dengan mudah. Mencampurkan jus ini juga boleh dilakukan. Mengambil jahe, misalnya teh, juga dapat menghilangkan rasa sakit dan memperbaiki pencernaan.

Dianjurkan untuk mengambil halia sebelum makan untuk merangsang pencernaan pada masa yang sama untuk menghilangkan rasa sakit. Selanjutnya, cengkih tanah atau kapulaga boleh diambil di mulut selama beberapa minit dan dikunyah ringan untuk memperbaiki gejala. Teh juga dapat menenangkan lapisan perut lebih jauh.

Bahan menenangkan seperti camomile, adas atau caraway lebih disukai. Teh hijau juga terbukti sangat berkesan terhadap keradangan akut pada lapisan perut, kerana bahan-bahan yang dikandungnya mengikat dan meneutralkan toksin sel yang dilepaskan oleh peradangan. Setelah keradangan mukosa perut reda, pengambilan teh hijau jangka panjang dapat mengurangkan risiko keradangan mukosa perut.