Makanan rendah lemak

Pengenalan

Lemak Rendah Diet usaha untuk mengurangkan dan mengawal pengambilan lemak harian. Lemak adalah sebatian yang kaya dengan tenaga untuk tubuh, yang disimpan di bawah kulit dalam bentuk simpanan lemak. Dengan Diet Rendah Lemak terutamanya bekalan lemak harian adalah terhad dan dioptimumkan dalam kes yang sesuai untuk lemak sayuran.

Rata-rata pengambilan lemak harian di FRG adalah 120 g dan setinggi itu setara dengan yang ditetapkan oleh Persatuan Pemakanan Jerman. Terutama peratusan lemak haiwan dianggap terlalu tinggi. Ini terutamanya diserap dalam bentuk tersembunyi (daging, sosej, keju berlemak, krim).

Lemak menyediakan paling banyak 9 kkal kalori dari semua nutrien. Berbeza dengan karbohidrat dari bijirin penuh, lemak mempunyai nilai kenyang jangka panjang yang lebih rendah. Tubuh dapat dengan cepat menyimpan lebihan lemak sebagai lemak depot dan kek krim sering bergerak terus ke pinggul. Diet rendah lemak mengehadkan pengambilan lemak harian.

Prosedur diet

Berkaitan dengan rendah lemak diet, diet Rendah Lemak 30 sering disebut. Bahagian lemak makronutrien hanya merupakan 30 peratus daripada kuantiti tenaga yang diambil pada hari tersebut. Petunjuk yang tepat dan banyak mahkamah untuk Diet Lemak rendah memberikannya di Internet.

Sebagai alternatif, seseorang dapat mengesan pengambilan makanan seseorang juga dengan telefon bimbit dan Aplikasi tertentu, dengan demikian mendaftar dengan tepat mana dan berapa banyak yang dimakan. Banyak aplikasi menunjukkan selain kuantiti kalori yang diambil pengedaran lemak nutrien, hidrat arang batu dan protein. Pengambilan kalori juga dapat ditingkatkan untuk tahap aktiviti yang tinggi dan bagi orang yang sudah hampir dengan berat badan ideal mereka.

Pelan pemakanan

Dengan Lemak Rendah Diet, makanan dengan kandungan lemak tinggi dielakkan. Perhatian diberikan pada makanan seperti buah, sayur-sayuran dan produk gandum, kekacang, dalam ukuran kecil juga lemak sayuran dan haiwan diterima dalam rancangan berkhasiat. Terutama lemak sihat seperti minyak sayuran, ia mengandungi lemak sihat yang penting seperti asid lemak omega-3.

Nilai istimewa harus diberikan pada penyediaan makanan tanpa lemak mungkin. Walau bagaimanapun, mentega, keju, daging merah atau sosej dan ikan berlemak harus dielakkan. Dalam kerangka ini, diet dapat bervariasi dan kreatif, dan petunjuk dan resipi tersedia di buku atau di Internet.

Contoh hari Diet Rendah Lemak mungkin seperti ini: Untuk sarapan pagi, terdapat sepotong roti gandum dengan dada ayam belanda atau ham rebus, disertai dengan segelas jus. Pada tengah hari, terdapat sebilangan nasi atau kentang, ditambah daging tanpa lemak seperti ayam belanda atau ayam. Pada waktu malam sup sayur dengan daging rendah lemak dapat dimakan, sebagai alternatif salad dengan ikan tuna.

Berhati-hati dengan produk rendah lemak. Walaupun rendah lemak, gula sering ditambahkan pada mereka. Walaupun jumlah yang lebih besar karbohidrat dibenarkan, seperti contoh di diet karbohidrat rendah, anda harus memerhatikan kalori anda mengimbangi dan makan lebih sedikit daripada yang anda makan, jika penurunan yang diinginkan.

Makanan yang dibenarkan dalam diet rendah lemak termasuk makanan dengan kandungan lemak rendah. Ini termasuk sayur-sayuran, buah, daging tanpa lemak, susu rendah lemak dan produk tenusu dan karbohidrat dalam bentuk kentang, beras dan pasta. Untuk kesan kenyang, produk bijirin harus digunakan.

Melihat nilai pemakanan setiap makanan boleh membantu, dan senarai ikhtisar terperinci juga terdapat di Internet. Selain itu, minuman bebas gula seperti teh tanpa gula dan air dibenarkan tanpa sekatan. Mengikut konsep, makanan yang tidak terhad boleh dimakan sehingga rasa lapar dipuaskan. Sudah tentu seseorang harus memerhatikan kalori mengimbangi, kerana banyak orang memandang rendah perasaan kenyang mereka.