Penyakit Penuaan: Punca, Gejala & Rawatan

Pelbagai jenis kesihatan gangguan yang berlaku terutama pada usia lanjut disebut sebagai penyakit pada usia tua, baik dalam bahasa biasa dan dalam kalangan saintifik.

Apakah penyakit pada usia tua?

Pelupa dan miskin kepekatan adalah salah satu manifestasi usia tua yang paling biasa. Penyakit pada usia tua didefinisikan sedemikian rupa sehingga penyakit ini hanya biasa bagi orang yang berusia tua dan sering menyebabkan kematian dalam generasi ini. Penyakit pada usia tua bukan sahaja berlaku pada penyakit klasik kesihatan had dan kerugian fungsi. Mereka juga dicirikan oleh proses penyembuhan yang lebih sukar dan tempoh kependaman yang panjang. Ini bererti bahawa penyakit yang berkaitan dengan usia memerlukan masa yang lama sebelum akhirnya muncul dalam bentuk tanda-tanda penyakit yang sesuai. Dalam konteks ini, penyakit usia tua terutama berkaitan dengan kematian yang tinggi, yang sering disebabkan oleh penurunan kekuatan penyembuhan diri. Pada usia tua, kemampuan sel-sel badan untuk membahagi dan dengan itu tumbuh semula menjadi perlahan, yang menentukan hasil penyakit usia tua hingga tahap yang sangat ketara.

Punca

Penyebab penyakit pada usia tua terletak, di satu pihak, dalam kecenderungan genetik dan kecenderungan individu setiap orang tua itu sendiri. Ini boleh menjadi keadaan yang sudah ada atau gaya hidup yang tidak sihat. Sebaliknya, banyak faktor luaran memainkan peranan penting dalam penyakit pada usia tua. Ini adalah, selain keadaan sosial dan pengaruh persekitaran, beban berlebihan atau pengaruh lain. Seluruh rangkaian penyakit pada usia tua disebabkan oleh kelemahan semula jadi organisma, yang sering juga mempengaruhi penyakit ini sistem imun. Kekurangan atau pengurangan daya tahan ini boleh menjadi pencetus penyakit pada usia tua. Bahagian yang sangat penting dalam penyebab penyakit usia tua merangkumi cara hidup. Tidak seimbang, tidak betul diet, terlalu banyak tekanan, sedikit fizikal dan psikologi mengimbangi memberi sumbangan yang cukup besar untuk perkembangan penyakit pada usia tua.

Penyakit biasa dan biasa pada usia tua

  • Kelemahan
  • Dementia
  • Penyakit Parkinson
  • Penyakit Alzheimer
  • Kehilangan pendengaran yang berkaitan dengan usia (presbycusis)
  • Inkontinensia (inkontinensia kencing)
  • Yang berkaitan dengan usia degenerasi makula
  • Titik usia
  • Presbyopia (rabun jauh yang berkaitan dengan usia)
  • Pelupa usia

Gejala, keluhan dan tanda

Gejala dan keluhan penyakit tua boleh sangat berbeza, jadi di sini tidak mungkin ada ramalan umum. Mereka sangat bergantung pada penyakit yang tepat, tetapi bagaimanapun juga mempunyai kesan yang sangat negatif terhadap kualiti hidup orang yang terkena dan mengurangkannya. Selalunya terdapat sekatan pergerakan dan juga dalam kehidupan seharian. The

Orang yang terjejas sering bergantung pada pertolongan orang lain dalam kehidupan seharian mereka kerana penyakit tua. Tambahan pula, penyakit usia tua tidak jarang membawa gangguan penglihatan atau pendengaran, dan dalam kes terburuk boleh menyebabkan selesai buta atau pekak. Dalam beberapa kes, demensia atau rasa umum kesal atau pelupa juga boleh berlaku, menjadikan hidup lebih sukar. Begitu juga, trombosis adalah perkara biasa dan boleh menyukarkan orang itu untuk bergerak. Penyakit lain pada usia tua termasuk masalah lemah kawalan kencing, supaya pesakit mengalami kesakitan semasa membuang air kecil atau buang air besar. Aduan psikologi atau kemurungan juga kerap berlaku. Tambahan pula, banyak pesakit mengalami kelemahan yang teruk, sehingga kecederaan ringan pun dapat membawa kepada patah tulang yang serius. Sebagai tambahan kepada demensia, pesakit juga boleh berkembang Penyakit Parkinson or Alzheimer penyakit.

Diagnosis dan perkembangan

Pada masa kini, diagnosis penyakit pada usia tua tidak hanya berdasarkan alat teknikal moden. Bahkan pemerhatian atau pemerhatian sendiri oleh orang lain terhadap orang yang terkena diri sendiri dapat memainkan peranan yang sangat penting dalam menentukan penyakit pada usia tua. Fakta ini memainkan peranan penting, sebagai contoh, dalam pengesanan awal bentuk demensia or Penyakit Parkinson. Di samping itu, orang tua biasanya menyedari diri mereka bahawa mereka menderita penyakit tua kerana keluhan fizikal yang berlaku dan penurunan prestasi. Pelbagai prosedur diagnostik dapat membantu menentukan penyakit usia tua dengan tepat. Ini berkaitan dengan penyakit fizikal dan mental. Sebagai tambahan kepada ujian makmal pelbagai bahan endogen, prosedur radiologi membantu mengesan penyakit biasa pada usia tua. Ini berlaku terutamanya untuk gejala yang tidak dapat dilihat secara luaran, seperti yang berkaitan dengan tumor.

Komplikasi

Pada penyakit tua, komplikasi sangat bersifat individu dan tidak dapat diramalkan secara amnya bagi sekumpulan besar orang. Mereka bergantung terutamanya pada orang yang terjejas sendiri dan juga berbeza dengan gaya hidup. Penyakit pada usia tua biasanya mempengaruhi kehidupan pesakit. Contohnya, orang tua mempunyai kemampuan terhad untuk melakukan aktiviti tertentu atau bergerak. Penyakit yang berkaitan dengan usia juga termasuk penurunan penglihatan dan pendengaran yang kurang baik. Penyakit ini hanya dapat diatasi dengan sangat terbatas, misalnya dengan menggunakan gelas atau pendengaran bantuan. Sekiranya terdapat gejala seperti itu, kehidupan pesakit dapat dilanjutkan dengan kualiti yang tinggi. Dalam banyak kes, penyakit usia tua adalah penyakit yang memerlukan rawatan pesakit dalam di hospital. Kesannya, kualiti hidup merosot. Selalunya, pesakit mempunyai sedikit pengunjung dan mengalami kesepian dan kemurungan. Pengecualian sosial juga merupakan hasilnya. Walau bagaimanapun, penyakit usia tua dapat diatasi dengan baik dengan bantuan perkhidmatan penjagaan, sehingga kehidupan nampaknya layak untuk hidup kembali dan menyenangkan bagi orang yang terjejas. Komplikasi dengan dan tanpa rawatan sangat bergantung pada penyakit yang dimaksudkan. Walau bagaimanapun, komplikasi dari pembedahan dan anestesia berlaku lebih kerap pada orang tua kerana badan tidak lagi dapat mengatasinya dengan baik.

Bilakah anda harus berjumpa doktor?

Penyakit pada usia tua adalah penyakit degeneratif yang biasanya tidak hilang. Oleh itu, adalah lebih mustahak untuk berjumpa pakar yang berpengalaman untuk diagnosis pada tanda-tanda pertama penyakit tua seperti usia lanjut. Banyak penyakit pada usia tua tidak dikenali dengan segera atau pesakit menunggu lama untuk berjumpa doktor. Akibatnya, mereka akan maju pada saat doktor dirujuk, dan tidak mungkin lagi untuk memperlambat perkembangan atau membantu pesakit secara simptomatik. Sebaliknya, rawatan penyakit biasa pada usia tua menjadi lebih mudah jika dikesan pada masa yang tepat dan pada peringkat awal. Bergantung pada diagnosis, rawatan ubat awal dapat membantu pesakit hidup hampir tanpa gejala untuk beberapa waktu dan menghentikan perkembangan penyakit ini. Walau bagaimanapun, ini sangat berkesan dadah yang tentu saja boleh memberi kesan sampingan dan mesti diresepkan oleh doktor untuk lebih dari sekadar alasan itu. Penyakit pada usia tua juga mesti diperiksa secara berkala untuk perkembangannya. Oleh kerana diharapkan mereka akan maju, doktor yang menyertainya harus mengetahui kapan ini terjadi sehingga dia dapat bereaksi terhadapnya tepat pada waktunya dengan perawatan yang tepat. Ramai pesakit yang berusia lanjut enggan hidup dengan penyakit geriatrik walaupun kemungkinan menjadikan hidup lebih selesa. Sekiranya saudara-mara atau orang tersayang lain mengesyaki bahawa penyakit geriatrik mungkin berlaku, mereka harus mendesak agar individu tersebut diperiksa oleh doktor.

Rawatan dan terapi

Pilihan rawatan untuk penyakit geriatrik masing-masing bergantung pada sifat dan tahapnya. Dalam kebanyakan kes orang yang terjejas, terapi penyakit dari usia tua tidak selalu mudah, kerana dalam banyak kes ia adalah kompleks dari pelbagai penyakit. Untuk dapat merawat penyakit pada usia tua dengan cekap dan bijaksana, kepakaran perubatan yang paling pelbagai bekerjasama. Ini juga berlaku untuk penyatuan kemudahan pemulihan. Untuk dapat memberikan rawatan dan perawatan khusus umur, kepakaran perubatan yang baru telah muncul. Ini merangkumi psikologi gerontologi dan geriatrik. Kaedah rawatan perubatan alternatif juga memberikan sumbangan yang berkesan. Dalam konteks ini, homeopati menawarkan pelbagai pilihan untuk berjaya merawat penyakit fizikal dan psikologi holistik pada usia tua. Di samping itu, institusi perubatan memberikan sumbangan berkualiti tinggi untuk merawat penyakit yang sangat spesifik pada usia tua. Sebagai tambahan kepada gangguan kardiovaskular klasik dan penyakit metabolik, ini termasuk penyakit organ visual atau pendengaran dan sistem rangka. Ia juga mengenai penjagaan yang sesuai dengan usia orang yang menderita penyakit tua dan yang harus dijamin kualiti hidup tertentu. Kompleks penyakit yang dapat diubati yang berlaku pada usia tua termasuk, selain demensia, yang disebut otak gangguan, masalah lemah kawalan kencing daripada pundi kencing atau usus, batasan fizikal akibat dari strok, dan banyak sindrom lain.

Prospek dan prognosis

Prognosis untuk penyakit biasa pada usia tua adalah lebih baik pada awal anda merawat anda kesihatan pada tahun-tahun muda anda. Langkah berjaga-jaga merangkumi senaman dan sukan yang mencukupi serta gaya hidup sihat dan diet kaya dengan bahan penting. Banyak penyakit tua yang boleh dicegah. Yang lain boleh berlaku kemudian melalui gaya hidup yang baik. Menurut prognosiss rasmi, penyakit pada usia tua semakin meningkat. Dapat diperhatikan bahawa orang muda dan muda juga boleh menderita penyakit tua seperti kencing manis mellitus jenis 2 atau osteoporosis. Fenomena yang berkaitan dengan usia seperti kehilangan penglihatan dan pendengaran diperparah dengan berkurang ketumpatan tulang dan otot yang merosot kekuatan. Tinjauan untuk penyakit yang berkaitan dengan usia yang teruk adalah buruk jika pilihan gaya hidup ceroboh dan tidak sihat. Kemajuan perubatan sahaja tidak boleh menjadi jaminan terhadap proses degeneratif pramatang atau penyakit serius pada usia tua. Mengelakkan jenis 2 kencing manis mellitus dapat mengurangkan risiko strok dan jantung serangan. Banyak senaman, urat dan arteri yang sihat, dan gaya hidup sihat melakukan perkara yang sama. Malah berkaitan dengan usia kelemahan pundi kencing dapat dikurangkan dengan ketara dengan mengelakkan berat badan berlebihan atau lantai pelvik latihan. Hanya beberapa penyakit yang benar-benar penyakit pada usia tua. Sebilangan besar akibat penyakit yang berlaku bertahun-tahun kemudian timbul pada usia muda. Oleh itu, prospek menjadi lebih baik sekiranya kesedaran mengenai risiko kesihatan setiap hari diperoleh pada usia dini.

pencegahan

Untuk mencegah penyakit pada usia tua, ada beberapa cara yang dapat disatukan dalam kehidupan seharian muda. Ini terutamanya gaya hidup sihat, banyak bersenam, mementingkan diri sendiri dan seimbang diet. Ini mencegah banyak risiko untuk menderita penyakit pada usia tua.

Penjagaan selepas itu

Sebilangan besar penyakit pada usia tua tidak dapat disembuhkan sepenuhnya setelah ia terjadi. Oleh itu, rawatan susulan tidak bertujuan untuk mencegahnya berulang. Demensia, Penyakit Parkinson, berusia hilang pendengaran, Alzheimer penyakit, dan yang lain terus berkembang tanpa henti. Doktor hanya boleh menghentikan komplikasi dan menyokong mereka yang terjejas dalam kehidupan seharian mereka. Kehilangan kualiti hidup tidak dapat dielakkan. Dalam penjagaan selepas ini, banyak kepakaran bekerja sama. Bergantung pada keparahannya, doktor menetapkan terapi dan ubat pesakit luar. Kadang-kadang langkah pemulihan ditetapkan. Homeopati menawarkan sebilangan pendekatan holistik yang menarik. Kejayaan rawatan dikendalikan oleh setiap pesakit pada usia dini. Ini kerana diet yang seimbang dan senaman yang berterusan dapat mengurangkan risiko menderita kelemahan pada usia tua. Untuk mengelakkan kesukaran, anak-anak dan saudara terdekat juga diperlukan. Mereka dapat mengurangkan kesan mental penyakit tua dengan latihan mental dan aktiviti biasa. Melawan gejala fizikal, ubat mempunyai banyak yang sesuai bantuan seperti alat pendengaran. Dalam diagnostik, doktor menggunakan pemerhatian pesakit dan menemubual orang dekat. Ujian mental, darah ujian, sinar-X dan ujian lain dapat mengesahkan aduan. Perkhidmatan kejururawatan membantu warga emas dalam kehidupan seharian mereka.

Inilah yang boleh anda buat sendiri

Orang tua sering tidak boleh kembali ke rangkaian sosial seperti keluarga atau kejiranan. Terhadap ketidakberdayaan yang digabungkan dengan kesunyian, pertolongan diri masyarakat secara khusus disarankan: mereka yang terjejas dapat bertukar idea dengan orang yang berfikiran sama dalam kumpulan. Bentuk masyarakat sosial ini bermanfaat walaupun dalam kes penyakit kronik. Sekiranya penyakit berkaitan pemakanan pada usia tua, a perubahan diet mengurangkan simptom. Dalam kes yang teruk, diet yang tepat disesuaikan dengan gambaran klinikal dapat membantu. Dalam kes kekurangan zat makanan, makanan yang pelbagai dan seimbang memberikan kelegaan. Diet tambahan dan sip feed membantu memenuhi keperluan yang meningkat. Kedai makanan kesihatan, kedai ubat dan farmasi membawa pelbagai jenis produk dan menawarkan nasihat yang kompeten. Buku harian makanan memberikan gambaran keseluruhan mengenai jenis, kuantiti yang dimakan dan waktu makan. Gaya hidup yang sihat dan aktif membendung banyak penyakit pada usia tua: Menjauhkan diri dari alkohol dan tembakau produk, makan makanan yang sesuai, memastikan pengambilan cecair yang mencukupi, dan aktiviti fizikal dan mental secara berkala meningkatkan kesihatan keseluruhan. Sebagai contoh, sebagai tambahan kepada kecergasan dan penyelarasan latihan untuk warga tua, ada juga yang disebut "otak berjoging”(Sudokus, teka-teki gambar, kuiz). Ia mempromosikan memori dan kemahiran berfikir dengan cara yang suka bermain. Peraturan umum adalah: Sekiranya ragu-ragu, berjumpa doktor atau ahli terapi. Penuaan yang semestinya semula jadi boleh menyembunyikan penyakit serius. Semakin cepat pesakit menjalani rawatan, semakin besar peluang untuk berjaya.