Penyakit saluran kencing

Sinonim

Pelvis ginjal, ureter, ureter, uretra, saluran kencing, saluran kencing, ginjal, pundi kencing, sistitis, radang pelvis, batu ginjal Perubatan: ureter, urinaria vesica Bahasa Inggeris: pundi kencing, ureter

Penyakit saluran kencing

Walau bagaimanapun, ada kemungkinan bahawa patogen meningkat dari pundi kencing ke pelvis buah pinggang dan menyebabkan keradangan (pielonefritis = radang pelvis buah pinggang). Ini boleh menyebabkan kuat pengecutan otot licin yang disebutkan di atas (kolik buah pinggang). Pembentukan batu mungkin terjadi di seluruh kawasan saluran kencing yang mengalir, yang dapat menghalangi aliran keluar air kencing (disebut batu kelopak dan pelvis ginjal, atau batu ureter yang berlaku jika lebih dalam).

Keradangan pada pundi kencing ia adalah perkara biasa pada wanita, kerana jauh lebih pendek uretra. Mereka sering tidak rumit, tetapi jika terjadi terlalu kerap mereka boleh menjadi kronik dan juga dapat naik melalui ureter. Mereka sering disebabkan oleh kuman dari biasa flora usus, yang ditularkan oleh jangkitan smear.

Selaput lendir ureter dan pundi kencing boleh dipengaruhi oleh kanser (disebut karsinoma urothelial). Faktor risiko adalah perengsa kimia, yang juga terkandung dalam rambut pewarna. Sudah tentu, tumor jinak juga mungkin, yang sering dapat dikeluarkan tanpa akibat yang jauh jika dijumpai lebih awal.

Kesinambungan (keupayaan menahan air kencing) boleh dirosakkan oleh kerosakan pada pelbagai bahagian alat kawalan. Sekiranya mendalam saraf tunjang kecederaan, otak tidak lagi dapat mengawal senggugut (“buang air kecil”). Bentuk "overflow pundi kencing" (pundi kencing neurogenik) terbentuk.

Sekiranya plexus pundi kencing itu sendiri rosak, misalnya di kencing manis (neuropati diabetes, pengosongan pundi kencing secara berterusan juga tidak mungkin dilakukan. Pada usia tua terdapat kehilangan fungsi sfinkter sesekali atau lengkap, terutama pada wanita. Oleh itu, ini adalah masalah otot. Perbezaan boleh dibuat di sini antara inkontinens terdesak ("Mendesak inkontinensia") dan peningkatan tekanan, beberapa di antaranya dapat dirawat dengan ubat atau pembedahan.