Adakah syarikat insurans kesihatan membayar PNF? | PNF (Kemudahan Neuromuskular Proprioceptive)

Adakah syarikat insurans kesihatan membayar PNF?

Buat masa ini, terdapat sokongan ilmiah yang mencukupi untuk konsep tersebut sehingga akan dibayar oleh kesihatan syarikat insurans. PNF adalah konsep yang diiktiraf oleh kesihatan syarikat insurans dan dijalankan oleh pakar fisioterapi terlatih sekiranya terdapat preskripsi untuk rawatan berdasarkan neurofisiologi. Pada preskripsi biasanya diperhatikan: KG - CNS mengikut PNF. Resep hanya boleh dikenakan jika ahli terapi mempunyai latihan lanjutan yang disahkan.

Corak Pergerakan

Konsep PNF didasarkan pada corak pergerakan tertentu, yang, sebagai asasnya, membentuk asas asas konsep bersama dengan rangsangan tertentu. Ini adalah corak pergerakan yang tepat untuk bahagian atas dan bawah, dan juga kepala dan corak batang. Individu sendi masing-masing memenuhi komponen pergerakan mereka sendiri.

Sebagai contoh, terdapat corak untuk bahagian atas yang bermula dengan pergerakan bilah bahu, terus ke bahu, siku, dan terus ke tangan dengan jari masing-masing. Melalui kawalan visual dan rangsangan, kepala juga boleh dimasukkan dalam corak. Corak pergerakan individu berdasarkan pada pepenjuru.

Pergerakan corak ini mencerminkan lingkaran struktur otot dan bertujuan untuk mempromosikan aktiviti yang paling intensif dan fisiologi yang mungkin. Corak pergerakan individu dapat dipraktikkan secara terpisah, misalnya di tempat tidur terapi, atau mereka dapat dilatih secara fungsional pada posisi dan posisi permulaan tertentu. Corak pergerakan asas konsep PNF dapat dijumpai dalam pergerakan fisiologi setiap hari pesakit dan dapat dengan itu juga meningkatkan aktiviti seharian melalui latihan yang disasarkan. Melakukan corak pergerakan tertentu juga dapat mengubah aktiviti otot seluruh badan dan seterusnya menyebabkan peningkatan gejala spastik atau kecacatan postur.

latihan

Latihan program PNF berdasarkan corak pergerakan. Latihan yang paling mudah adalah pelaksanaan corak yang betul dan sedar. Ahli terapi PNF akan mengumpulkan pilihan latihan untuk pesakit setelah diagnosis tepat dan akan berlatih secara aktif dengan pesakit.

Corak lengan Flexion - Penculikan - Putaran Luar akan berfungsi sebagai contoh. Istilah ini merujuk kepada pergerakan bahu. Ia adalah corak pergerakan tiga dimensi.

. bilah bahu dapat disertakan dan dalam hal ini akan melakukan "ketinggian posterior", yakni akan ditarik ke belakang ke arah tulang belakang dan diangkat dengan mengangkat lengan. Untuk lebih spesifik, pergerakannya sekarang akan dijelaskan menggunakan perintah. Dalam terapi sehari-hari, ia digabungkan dengan penggunaan tali Thera, misalnya, dan digunakan untuk menguatkan otot yang membesar.

Terdapat pelbagai teknik khas yang dapat mengubah, menekankan atau menguatkan kesan latihan. Pertama sekali, perbezaan dibuat antara latihan dalam rantai tertutup dan latihan dalam rantai terbuka. Pelaksanaan corak di tempat tidur terapi atau dengan jalur terapi adalah latihan dalam rantai terbuka.

Lebih banyak fisiologi adalah latihan dalam rantai tertutup, misalnya dalam kedudukan empat kali ganda. Ahli terapi dapat menyokong atau mendorong pesakit dengan penggunaan teknik yang disasarkan seperti penerapan daya tahan, regangan rangsangan atau tarikan / tekanan cahaya pada sendi.

  • Pesakit diminta untuk membuka tangannya, merentangkan jari dan meregangkan lengannya ke luar dari kedudukan permulaan.

    Pandangan mengikut jari. Ia berakhir di kedudukan terakhir dengan telapak tangan menghadap ke siling, hujung jari menunjuk ke arah kepala kerana lengan diputar ke luar. Siku boleh dibengkokkan atau diregangkan.

    Sekarang pesakit harus menurunkan lengan lagi. Dia memimpinnya diagonal kembali ke kedudukan permulaan. Tangan dihala ke arah sebaliknya paha, ditutup ke penumbuk dan diletakkan di pinggul.

    . bilah bahu bergerak ke hadapan dan ke bawah (anterior kemurungan). Pandangan kembali mengikuti pergerakan. Pergerakan ini kini dapat dilakukan secara bergantian.