Tempoh jangkitan telinga tengah akut

Sinonim dalam erti kata yang lebih luas

Perubatan: Otitis media otitis media akut, otitis media hemoragik, myringitis bullosa Bahasa Inggeris: otitis media akut

maklumat am

Akut otitis media adalah penyakit yang sangat biasa yang boleh berlaku pada usia berapa pun, tetapi lebih disukai pada anak kecil. Oleh itu, secara statistik lebih dari lima puluh peratus semua bayi sudah menderita pertengahan akut jangkitan telinga dalam tahun pertama kehidupan. Dalam kebanyakan kes, bahagian tengah akut jangkitan telinga disebabkan oleh patogen yang naik dari tekak melalui tabung yang disebut (sejenis pengudaraan terowong untuk telinga tengah) ke telinga tengah.

Keradangan disebabkan terutamanya oleh bakteria, Seperti staphylococci or streptokokus. Walau bagaimanapun, virus juga sering berlaku sebagai patogen dan sering menjadi asas untuk jangkitan bakteria berikutnya. Telinga tengah jangkitan sering berlaku selepas jangkitan saluran udara atas sebelumnya.

Bentuk perkembangan

Terdapat pelbagai bentuk akut telinga tengah keradangan. Terdapat jalan yang ringan dari apa yang disebut otitis media catarrhalis, yang biasanya virus dan hanya disertai dengan gejala umum ringan seperti sedikit tekanan dan telinga yang sederhana kesakitan. Demam jarang berlaku pada tahap akut ringan otitis media catarrhalis.

Bentuk otitis media ini biasanya hilang dengan sendirinya dalam beberapa hari dan tidak memerlukan terapi antibiotik. Bentuk yang lebih parah, yang dikenali sebagai otitis media purulenta, sebaliknya, boleh bertahan lebih lama dan di atas semua menyebabkan gejala yang lebih teruk. Permulaan akut dengan telinga yang teruk kesakitan dan demam adalah ciri di sini.

Selanjutnya, gangguan pendengaran boleh berlaku. Rasa sakit yang teruk biasanya hilang selepas empat hari pertama. Ini juga boleh dikaitkan dengan pemancaran spontan gegendang telinga (perforasi), yang sering disertai dengan pelepasan bernanah dari telinga.

Walau bagaimanapun, penyembuhan lengkap dari keradangan telinga tengah yang teruk dengan hilangnya gejala mungkin memerlukan waktu hingga tiga minggu. Ini biasanya mengakibatkan pemulihan pendengaran sepenuhnya. Berlubang gegendang telinga biasanya sembuh dengan sendirinya dalam 2 minggu setelah keradangan reda.

Tempoh umum otitis media akut

An keradangan akut telinga tengah boleh bertahan dari satu hari hingga 3 minggu. Sebarang keradangan telinga tengah yang berlangsung lebih lama dari 3 minggu dianggap sebagai keradangan kronik telinga tengah. Seorang keradangan akut telinga tengah, yang dikenal dalam istilah teknikal sebagai otitis media acuta, adalah istilah generik untuk semua penyakit radang telinga tengah, yang dicirikan oleh permulaan cepat dan jangka masa pendek.

Kerana pelbagai sebab dan ketergantungan mereka pada pelbagai faktor, jangka masa penyakit ini juga sangat berubah-ubah. Keradangan telinga tengah yang tidak rumit berlangsung rata-rata satu minggu. Walau bagaimanapun, ia memerlukan masa lebih lama sekiranya berlaku komplikasi atau pesakit yang mengalami imunokompromi.

Sebaliknya, terutama pada kanak-kanak, pertengahan yang tidak rumit jangkitan telinga boleh sembuh sepenuhnya selepas satu hingga dua hari. Sekiranya keradangan telinga tengah terjadi lebih dari 6 kali dalam setahun, ia disebut otitis media acuta berulang, atau otuta media acuta berulang. Berapa lama sebiji keradangan akut telinga tengah bertahan pada bayi bergantung kepada pelbagai faktor.

Salah satu aspek penting ialah bayi sistem imun. Semasa bayi dilahirkan, ia dilindungi oleh "perlindungan sarang" sehari-hari hingga usia 9 bulan paling banyak dan pertama kali mesti membina sendiri sistem imun. Dari 2-3 bulan kehidupan, "perlindungan sarang" sudah berkurang, sementara bayi itu sendiri sistem imun perlahan-lahan berkembang.

Namun, "perlindungan sarang" yang diberikan tidak melindungi dari semua penyakit, tetapi hanya penyakit yang dialami oleh ibu sendiri atau terhadapnya yang telah divaksin. Tetapi ada pengecualian terhadap peraturan ini, sehingga bayi masih boleh mendapat penyakit tertentu. Keradangan telinga tengah pada bayi dan kanak-kanak biasanya disebabkan oleh pneumococcus dan Haemophilus mempengaruhi.

Sekiranya ibu diberi vaksin terhadap mereka selama mengandung, kemungkinan bayi telah mendapat perlindungan ini. Sekiranya ini tidak berlaku, dan bayi mengalami otitis media, sistem kekebalan tubuh yang belum matang mesti berkembang semasa penyakit. Ini bermaksud bahawa jangkitan telinga tengah dapat bertahan lebih lama daripada pada bayi.

Selain itu, keradangan telinga tengah terutamanya menampakkan diri dalam bentuk gejala umum. Peraturannya adalah bahawa semakin muda kanak-kanak itu, gejala yang lebih umum daripada gejala tempatan lebih penting. Sebilangan bayi menyentuh telinga mereka kerana sakit telinga - tetapi tidak semuanya melakukannya.

Ini sering menjadikannya lebih sukar untuk mengenali otitis media dengan segera, menangguhkan rawatan yang sesuai dan dengan itu memperpanjang jangka masa jangkitan telinga tengah. Setelah jangkitan telinga tengah didiagnosis, antibiotik hanya membantu sekiranya terdapat jangkitan kuman. Ini kemudian dapat mempercepat penyembuhan.

Walau bagaimanapun, bayi tidak boleh bertolak ansur dengan semua antibiotik. Mereka juga tidak berkesan dalam jangkitan virus, yang berlaku pada sekitar seperempat jangkitan telinga tengah. Tanda baik jangkitan telinga tengah pada bayi adalah kenaikan suhu dan demam.

Ini juga merupakan tanda bahawa proses penyembuhan dipercepat dalam beberapa cara. Demam adalah tanda bahawa sistem kekebalan tubuh melawan patogen. Oleh kerana sistem imun bayi yang belum matang bermaksud bahawa ia tidak dapat mempertahankan dirinya daripada keradangan, demam badan adalah "ubat pilihan".

Demam biasanya berlangsung beberapa hari dan terbahagi kepada tiga fasa: demam meningkat, demam stasis dan demam jatuh. Sekiranya bayi mendapat sokongan yang mencukupi dalam tiga fasa ini, demam dapat mengurangkan jangka masa jangkitan telinga tengah hingga beberapa hari. Berbeza dengan bayi, bayi tidak lagi memiliki "perlindungan sarang", tetapi memiliki sistem kekebalannya sendiri, yang masih dibangun.

Sekali lagi, jangka masa jangkitan telinga tengah bergantung kepada pelbagai faktor. Tempoh jangkitan telinga tengah akut pada bayi boleh menjadi lebih pendek dengan sistem imun yang baik daripada pada bayi. Ini bermaksud bahawa kadangkala dapat disembuhkan sepenuhnya setelah satu hari atau bahkan beberapa hari.

Pada kanak-kanak yang mempunyai sistem kekebalan tubuh yang kurang baik, jangkitan telinga tengah dapat bertahan lebih lama dibandingkan dengan bayi yang mempunyai "perlindungan sarang" yang baik yang diberikan oleh ibu. Jangkitan jangkitan telinga tengah juga dapat diperlambat oleh dorongan bayi untuk bergerak jika dia sukar untuk berehat dan "mengoceh" di sekitar. Rehat fizikal diperlukan agar otitis media sembuh.

Anak kecil tidak semestinya selalu memahami perkara ini. Beberapa kanak-kanak yang merasa sakit akibat jangkitan telinga tengah mencari rehat sendiri dan banyak tidur. Kanak-kanak lain lebih kecewa dan tidak dapat mengekalkan rehat fizikal dengan baik, yang sering melambatkan proses penyembuhan.

A vaksinasi terhadap pneumococcus dan Haemophilus mempengaruhi mungkin dari bulan ke-2 kehidupan. Bayi yang telah diberi vaksin terhadap patogen ini mempunyai risiko lebih rendah terkena otitis media. Sekiranya terdapat keradangan akut pada telinga tengah yang disebabkan oleh bakteria, yang bukan merupakan keradangan telinga tengah yang tidak rumit, terapi antibiotik dapat memendekkan jangka waktu penyakit dengan meminimumkan komplikasi.

Selepas 2-3 hari terapi antibiotik, risiko jangkitan biasanya berakhir. Walaupun begitu, antibiotik mesti diambil untuk mengelakkan ketahanan yang disebut. Bergantung pada jenis antibiotik, antibiotik biasanya diambil selama 5 hingga 7 hari.

Di samping itu, walaupun orang yang bersangkutan tidak lagi berjangkit, dia tidak semestinya sihat. Agar jangkitan telinga tengah sembuh sepenuhnya, adalah mustahak agar orang yang bersangkutan terus mengambilnya sehingga dia pulih sepenuhnya dari keradangan. Sekiranya jangkitan telinga tengah belum diubati antibiotik, risiko jangkitan biasanya agak lama.

Fasa pertumbuhan semula juga boleh memakan masa beberapa hari lebih lama. Walau bagaimanapun, antibiotik tidak berfungsi dalam jangkitan virus. Dalam kes itu, jangkitan telinga tengah dengan dan tanpa antibiotik mungkin memerlukan masa yang sama.

Walau bagaimanapun, rawatan antibiotik boleh menyebabkan kesan sampingan dan ini mungkin melambatkan proses penyembuhan. Adakah antibiotik harus digunakan untuk merawat jangkitan telinga tengah adalah sesuatu yang perlu dipertimbangkan dan diputuskan secara individu dengan doktor. Bergantung pada penyebab, usia, sistem kekebalan tubuh dan keparahan jangkitan telinga tengah, ia dapat disembuhkan sepenuhnya setelah beberapa hari atau bertahan hingga beberapa minggu tanpa antibiotik.

Sekiranya keradangan telinga tengah berlangsung lebih lama daripada beberapa hari, doktor harus berunding. Sekiranya anda tidak mahu mengambil antibiotik kerana bukan jangkitan bakteria atau atas sebab peribadi, anda harus membincangkannya dengan doktor anda sekiranya jangkitan telinga tengah berlanjutan atau berulang. Otitis media biasanya disertai oleh hilang pendengaran.

Apabila keradangan reda, efusi timpani sering terbentuk selepas itu. Ini boleh berlanjutan selama beberapa hari atau minggu selepas keradangan. Efusi timpani menghalang penghantaran suara di telinga.

Akibatnya, mereka yang terjejas mengadu pendengaran yang teredam dan tekanan pada telinga. Ini boleh menjadi sangat tidak menyenangkan bagi orang yang terjejas, tetapi pada dasarnya tidak berbahaya. Selepas selang beberapa minggu, the hilang pendengaran mereda dan biasanya tidak ada kerosakan.

Ia berbeza ketika bakteria dari jangkauan telinga tengah telinga dalam sebagai sebahagian daripada jangkitan telinga tengah. Di sana mereka boleh merosakkan telinga dalam dan menyebabkan telinga dalam hilang pendengaran. Kerosakan pada telinga dalam tidak boleh diterbalikkan.

Doktor ENT adalah orang terbaik untuk membezakan antara kehilangan pendengaran yang disebabkan oleh efusi timpani dan kehilangan pendengaran yang disebabkan oleh kerosakan pada telinga dalam. Oleh itu, jika kehilangan pendengaran berterusan, 2-3 minggu selepas jangkitan telinga tengah, ia harus diperiksa oleh pakar ENT. Sekiranya berlaku kerosakan pada telinga dalam, rawatan mesti dilakukan dengan segera untuk mengelakkan kerosakan serius.

Dalam kebanyakan kes, sayatan dari gegendang telinga, yang disebut paracentesis, disyorkan untuk mengelakkan kerosakan serius yang kekal. Pemotongan gendang telinga juga disarankan untuk anak-anak dengan keradangan telinga tengah yang jelas dan pesakit yang mengalami imunokompromi untuk mencegah kehilangan pendengaran kekal. Sebagai peraturan, cuti sakit selama seminggu cukup untuk keradangan telinga tengah yang tidak rumit.

Sekiranya demam, kehilangan pendengaran, teruk kesakitan atau aduan dan komplikasi lain berlaku, rawatan lebih lanjut dan lanjutan cuti sakit diperlukan. Terutama dalam beberapa hari pertama terdapat risiko jangkitan, walaupun antibiotik diambil. Oleh itu, penting bagi mereka yang terjejas untuk menjauhkan diri tadika, sekolah dan tempat kerja.

Tetapi walaupun bahaya jangkitan sudah berakhir, banyak orang yang terjejas masih belum sihat sepenuhnya dan belum dapat mengambil bahagian dalam setiap hari tadika, sekolah dan rutin kerja. Perkara ini harus dibincangkan secara individu dengan doktor. Sekiranya terdapat jangkitan telinga tengah yang tidak rumit, sakit telinga yang teruk dan teruk biasanya akan hilang selepas 1-3 hari.

Sekiranya demam berlaku pada masa yang sama, selalunya ia akan reda setelah 3 hari. Semasa demam, anggota badan sakit kepala boleh berlaku, yang biasanya mereda walaupun demam turun. Sekiranya efusi timpani telah terbentuk semasa keradangan telinga tengah, kehilangan pendengaran dan sakit tekanan dapat berlangsung dari beberapa hari hingga 2-3 minggu.