Tempoh tonsilitis akut

Pengenalan

Tempoh satu tonsilitis akut banyak bergantung pada jenis patogen. Terdapat dua kumpulan utama, bakteria dan virus. Virus akut radang amandel lebih biasa, tetapi biasanya kurang teruk.

Malangnya, jangkitan virus hanya dapat diatasi secara simptomatik, iaitu satu hanya memerangi gejala dan memberi masa yang cukup kepada tubuh untuk pulih. Oleh itu, jangkitan virus biasanya mempunyai jangka masa yang lebih lama. Harus diingat bahawa virus akut radang amandel dalam kebanyakan kes berkembang di bahagian bawah klasik selesema (mempengaruhi).

Ini biasanya hanya hilang sepenuhnya setelah jangka masa lebih dari 8 minggu. Ramai pesakit sering tidak tenteram kerana mereka merasakan bahawa terapi yang ditetapkan tidak akan berfungsi atau ubatnya tidak berkesan. Maklum, jangka masa 2 bulan tidak semestinya menyenangkan bagi pesakit.

Dalam kes virus akut radang amandel, peningkatan dapat diharapkan setelah hanya satu hingga dua minggu. Walau bagaimanapun, sebelumnya selesemagejala seperti masih ada, sehingga kebebasan sepenuhnya dari gejala hanya dapat diharapkan setelah jangka waktu 1-2 bulan. Yang tidak menyenangkan tonsilitis akut akan reda dalam 1-2 minggu selepas rawatan. Proses penyembuhan dapat dipercepat dengan pengambilan cecair dan rehat di tempat tidur.

Tonsillitis bakteria akut

Situasinya berbeza dengan jangkitan bakteria: Bagi mereka, mereka datang dengan cepat dan cepat - tetapi hanya dengan terapi ubat. Sekiranya tonsilitis bakteria akut, terapi antibiotik sangat diperlukan. Terdapat beberapa ubat rumah tangga, semburan tekak anestetik dan kompres penyejuk.

Walau bagaimanapun, tonsilitis bakteria akut dengan cepat menjadi sangat tidak menyenangkan dan boleh merangkumi segala-galanya dari sakit tekak hingga sukar menelan hingga sesak nafas akut. Ubat pilihan adalah penisilin. Ia diambil dalam jangka masa sekitar 10 hari, biasanya dua kali sehari.

Sudah selepas hari ke-2 pengurangan gejala yang ketara telah dapat dicapai. Selepas lima hari, simptom biasanya mereda sehingga banyak pesakit berhenti mengambil tablet antibiotik yang tersisa - satu kesalahan, kerana biasanya masih ada bakteria dalam mulut- kawasan tekak yang menyebabkan jangkitan baru. The antibiotik harus terus diambil melebihi jangka masa gejala sehingga paket habis, kecuali doktor yang merawat telah memberi cadangan terapi lain. Selepas hari pertama penggunaan antibiotik, anda tidak lagi berjangkit.

Tonsillitis kronik

Bentuk tonsilitis khas adalah tonsilitis berulang kronik. Ini adalah nama yang diberikan kepada radang amandel yang berlangsung sekurang-kurangnya 3 bulan. Selalunya berkembang selepas satu jangkitan dan kemudian menampakkan dirinya tekak kawasan.

Tonsillitis berulang bermaksud berulang, yang bermaksud bahawa serangan baru terjadi sepanjang masa, sementara tidak ada penyembuhan akhir. Dalam kes-kes ini, tonsilektomi, iaitu pembuangan amandel, dapat dipertimbangkan, kerana organ lain seperti ginjal juga terjejas dan komplikasi dari bentuk reumatik dapat terjadi.