Tempoh ruam | Ruam amoksisilin

Tempoh ruam

Ruam tanpa alahan biasanya berterusan selama tiga hari dan merebak ke seluruh bahagian badan selama ini. Ruam kemudian mereda dan akan hilang sepenuhnya setelah 2 minggu.

Diagnosa

Diagnosis hasil dari kejadian temporal khas ruam, pemeriksaan fizikal dan dari sejarah penyakit semasa mengambil amoksisilin. Ini memudahkan untuk membezakan antara penyebab alergi atau bukan alergi. Sekiranya ruam muncul selepas 5-11 hari, biasanya bukan alergi dan tidak dapat didiagnosis oleh ujian alergi melalui kulit atau dengan mengambil a darah sampel.

Sekiranya penyebabnya adalah alahan, terdapat pelbagai ujian alergi yang boleh dirujuk. Untuk tindak balas segera, ujian tusukan biasanya digunakan, di mana alergen dimasukkan ke dalam kulit dengan tusukan atau lancet dan dibandingkan dengan kawalan positif dan negatif. Setelah lebih kurang. 15 minit reaksi kulit akan berlaku sekiranya terdapat alahan.

Adakah anda harus berhenti mengambil amoksisilin?

Sekiranya ruam berlaku semasa mengambil amoksisilin, orang yang terjejas harus berhenti mengambil amoksisilin. Penting untuk mengetahui bahawa ruam pada kulit semasa mengambil Amoxicillin harus selalu dinilai oleh doktor. Doktor akan memutuskan sama ada anda harus berhenti mengambil Amoxicillin atau tidak.

Dalam banyak kes, tidak perlu berhenti mengambil Amoxicillin. Ini adalah kes sekiranya mudah ruam kulit, yang berlaku agak kerap dengan Amoxicillin. Tanda-tanda ini adalah kemunculan bintik-bintik dan kemerahan tanpa gatal hanya selepas beberapa hari.

Walau bagaimanapun, jika ruam muncul dengan segera dan disertai dengan gejala lain, Amoxicillin mesti dihentikan. Ini disyorkan untuk mencari punca masalah terlebih dahulu. Sekiranya ia adalah reaksi alahan kepada Amoxicillin, menghentikan faktor pencetus adalah langkah terapi yang paling penting.

Terapi

Sekiranya penyebabnya tidak alergi, langkah-langkah berikut dapat diambil: Untuk menghilangkan rasa gatal, kain lembap atau gel penyejuk dapat membantu. Sekiranya gatal menjadi terlalu teruk, ubat-ubatan kumpulan antihistamin dapat diberikan, kerana gatal disebabkan terutamanya oleh pelepasan bahan histamin. Jika tidak, rawatan lebih lanjut tidak diperlukan.

Sebagai peraturan, ruam biasanya hilang dengan sendirinya. Sekiranya terdapat penyebab alergi, langkah rawatan selanjutnya mesti diambil: Pertama sekali, jika disyaki penyebab alergi, ubat harus dihentikan segera (lihat: penghentian kortison). Bergantung pada tahap keparahan reaksi alahan, ubat lanjut seperti antihistamin dan kortison mesti ditadbir.

Cortisone adalah bahan aktif yang sering berjaya digunakan dalam rawatan ruam. Ia mempunyai kesan anti-radang dan mengawal sistem imun. Ia biasanya digunakan dalam bentuk salap atau diambil sebagai tablet.

Cortisone masuk akal sekiranya ruam disebabkan oleh amoksisilin. Diterapkan secara tempatan sebagai salap, ia dapat membantu mengurangkan gejala dan memendekkan tempoh ruam. Kortison adalah ubat pilihan terutamanya dalam kes reaksi alergi yang teruk. Dalam kes seperti itu, pemberian sistemik kortison, misalnya dalam bentuk tablet atau intravena, harus dipertimbangkan. Walau bagaimanapun, kortison tidak boleh digunakan pada kulit terlalu lama agar tidak merosakkannya.