Tempoh | Fisioterapi untuk keselesaan patella

Tempoh

Tempoh latihan dalam kes kelewatan patela bergantung pada tahap penglibatan struktur di sekitarnya. Sekiranya dislokasi mengakibatkan pecahnya struktur ligamen, fasa penyembuhan memerlukan masa lebih lama daripada dengan perubahan statik. Penyimpangan dari kaki paksi dapat ditingkatkan dengan latihan otot yang sesuai, tetapi juga memerlukan beberapa bulan sehingga peningkatan kestabilan dapat dilihat. Tidak ada nilai panduan, karena sering bergantung pada motivasi pasien dan juga ketahanan pesakit sendi lutut.

Ringkasan

Dislokasi patella sering disebabkan oleh ketidakseimbangan otot atau perubahan struktur tulang. Bergantung pada tahap kecederaan dan kekerapan terkehel, kestabilan dapat ditingkatkan dengan campur tangan fisioterapeutik. Ini melibatkan menguatkan otot yang terlalu lemah di bahagian tengah dan meningkatkan kestabilan pada lutut melalui penyelarasan and mengimbangi latihan.

Sekiranya tidak ada peningkatan yang dicapai, struktur ligamen dapat diketatkan dengan pembedahan untuk mengelakkan patella menyimpang. Secara amnya, latihan membina memerlukan beberapa bulan.