Akupunktur telinga dan penurunan berat badan | Akupunktur untuk penurunan berat badan

Akupunktur telinga dan penurunan berat badan

Kesan telinga akupunktur selera makan dan penurunan berat badan telah terbukti secara saintifik. Telinga akupunktur dapat mengurangkan selera makan, memudahkan penurunan berat badan, membantu mengawal berat badan dan mencegah kesan yo-yo yang sering ditakuti. Bergantung pada diagnosis, ahli akupuntur menoreh titik telinga khas dengan jarum kekal seukuran pinhead yang menonjol sekitar 1 mm dari kulit.

Dilindungi dengan tampalan kecil, mereka tetap berada di telinga selama sekitar tujuh hingga sepuluh hari. Selepas rawatan, badan bertindak balas terhadap akupunktur jarum dan mula menyesuaikan diri. Perasaan kenyang bertambah cepat.

Rasa keinginannya berkurang, serangan makan berlebihan hilang dan metabolisme dirangsang. Berat dikurangkan. Pesakit menjadi lebih tenang, lebih seimbang, lebih stabil, kurang agresif atau kurang tertekan, bergantung pada titik lemah.

Hasilnya: selera makan menurun. Prasyarat penting untuk pengurangan berat badan tetap ada - walaupun akupunktur - pengambilan makanan yang berkurang melalui diet terpilih, tetapi jarum membantu menjaganya. Pengurangan berat badan yang ketara berlaku sekitar 75%. Berat badan yang berlebihan dapat dirawat dengan baik dengan bantuan TCM. Penting untuk menetapkan matlamat yang masuk akal, realistik dan jangka panjang.

Pelan penurunan berat badan jangka panjang

Prasyarat penting untuk rancangan jangka panjang adalah bahawa ia tidak memerlukan makanan rendah kalori dan mentah yang kaya semua-atau-apa-apa diet. Diet yang tidak sihat biasanya menyebabkan kelemahan dan penyejukan organisma yang bertenaga. Karbohidrat rendah kalori dan tinggi diet adalah lebih baik.

Bagi setiap pesakit, makanan harus dipilih secara individu dan mengikut peraturan Lima Elemen. Dengan cara ini, walaupun pengambilan kalori berkurangan, pengukuhan organisma yang bertenaga dapat dicapai. Berbeza dengan dietetik Barat, yang penting kalori, vitamin dan mineral, dietetik Cina adalah mengenai kesan makanan pada tenaga hidup Qi dan dengan demikian pada Yin dan Yang.

Kesan energik yang disebut ini dijelaskan mengikut empat prinsip: Lima julat suhu (panas - hangat - neutral - sejuk - sejuk) pada mulanya memberikan kesan umum pada organisma. Kualiti terma mempunyai kesan pemanasan atau penyejukan pada badan. Lima rasa (masam - pahit - manis - pedas - masin) dapat diberikan kepada kualiti Yin atau Yang dan lingkaran berfungsi.

Lima lingkaran berfungsi: Hati (masam) - jantung (pahit) - limpa (manis) - paru-paru (panas) - buah pinggang (masin) ditugaskan secara terbalik untuk salah satu daripada lima rasa. Keempat arah tindakan (menaik - mengambang - turun / tenggelam - jatuh) menggambarkan arah pergerakan tenaga hidup Qi, yang dihasilkan oleh makanan dalam organisma. Perkara yang luar biasa mengenai dietetik Cina adalah bahawa bekalan yang mencukupi vitamin, mineral dan unsur surih dijamin.

Dalam perubatan Cina, makanan juga selalu menjadi ubat. Kerana kekuatan Qi bahan makanan dapat digunakan secara khusus untuk mengimbangi terlalu banyak atau terlalu sedikit tenaga penting dalam organisma. Lebih baik jika program berstruktur untuk menurunkan berat badan dibuat dan dilaksanakan bersama dengan doktor.