Elecampane

Nama Latin: Inula Helenium

Huraian tumbuhan: Tumbuhan tinggi manusia yang kuat dengan kepala bunga kuning yang menonjol dan daun berbulu yang besar. Waktu berbunga: Jun hingga September. Asal: mungkin Asia Tengah. Penanaman: Untuk tujuan perubatan, penanaman di ladang.

Bahagian tanaman yang digunakan secara perubatan

Bahan akar tanaman berumur dua hingga tiga tahun, dihiris dan dikeringkan. Daun muda kering di udara.

Ramuan

Minyak pati dengan alanka kamper, juga disebut helenin dan hingga 50% inulin, karbohidrat yang serupa dengan fruktosa.

Kesan penyembuhan dan penggunaan alant

Mukolitik, batuk-mengurangkan, sedikit antispasmodik. Digunakan untuk batuk untuk mempromosikan ejeksi. Kerana bahan pahit (helenin) ia juga digunakan untuk mengatasi kekurangan selera makan, perut masalah dan untuk mempromosikan rembesan bile.

Dalam perubatan pediatrik, elecampane sebelumnya digunakan untuk merawat parasit usus. Secara luaran ubat itu digunakan untuk menyediakan kumur. Daun alant segar, diletakkan di atas luka, dikatakan dapat mempromosikan penyembuhan.

Penyediaan elecampane

Tuangkan 1⁄4 l air mendidih di atas 1 sudu teh akar elecampane yang dihancurkan dan biarkan selama 15 minit. Minum sip dengan meneguk manis dengan madu. Dua hingga empat kali sehari 1 cawan. Untuk berkumur menggunakan teh ini tanpa gula.

Gabungan dengan tanaman ubat lain

Sebagai batuk teh, akar alan lebih berkesan dikombinasikan dengan tanaman perubatan lain: sediakan 1 sudu teh dengan 1 with4 l air sejuk, panaskan perlahan-lahan hingga mendidih, tapis. Manis dengan madu 2 - 4 kali cawan setiap hari. - Inula Helenium 20,0 g

  • Akar primrose 5,0 g
  • Thyme 15,0 gand / atau
  • Ramuan Ribwort 10.0g.

Kesan sampingan

Overdosis membawa kepada muntah dan perut kesakitan.