Endoskopi rahim

definisi

Serviks endoskopi, histeroskopi perubatan, adalah prosedur diagnostik di mana serviks, uterus dan tiub fallopio dilihat dan dinilai. Untuk tujuan ini, alat optik dimasukkan melalui faraj melalui serviks ke dalam serviks dan lebih jauh ke rongga rahim, menyampaikan gambar ke monitor, yang dinilai oleh pemeriksa. Sebaliknya, rahim endoskopi juga mewakili prosedur terapi, di mana campur tangan pembedahan pada uterus boleh dilaksanakan sekiranya perlu. Untuk tujuan ini, selain optik, instrumen selanjutnya dimasukkan ke dalam uterus selepas dilatasi serviks.

Bilakah histeroskopi dilakukan?

Untuk rahim endoskopi (histeroskopi) terdapat petunjuk diagnostik dan juga terapi. Objektif diagnostik dicapai, misalnya, ketika tidak normal ultrasound penemuan ada dan ini perlu diperjelaskan dengan lebih tepat dengan histeroskopi. Sebab lain untuk pemeriksaan ini adalah: Sekiranya disyaki adanya perubahan ganas, prinsip lelasan pecahan dapat diterapkan, iaitu pengikisan rongga rahim dan serviks yang terpisah agar dapat memproses sampel secara terpisah untuk pemeriksaan histologi.

Histeroskopi sering memungkinkan penilaian gejala yang mendasari dan memungkinkan diagnosis yang lebih baik dibuat. Antara petunjuk terapi adalah Selain itu, selepas a keguguran, rongga rahim dikikis semasa histeroskopi untuk melarutkan sisa buah dan mencegah jangkitan. Secara amnya, kami cuba untuk tidak melakukan endoskopi rahim semasa haid, tetapi dalam kes mendesak, misalnya, rahim boleh dikikis semasa haid.

  • Keinginan yang tidak terpenuhi untuk mempunyai anak
  • Gangguan pendarahan atau ketidakteraturan
  • Polyps
  • Myomas rongga rahim
  • Pengurangan myomas atau polip
  • Melonggarkan lekatan atau lekatan mukosa rahim (synechia)
  • Pembuangan mukosa (reseksi / ablasi endometrium) sekiranya berlaku pendarahan berat

Bolehkah ini dilakukan tanpa anestesia?

Dalam endoskopi rahim diagnostik, anestesia am tidak perlu. Walaupun pemeriksaan itu tidak menyenangkan, namun kesakitan biasanya ringan dan terhad. Sekiranya dikehendaki, anestesia tempatan dilakukan.

Sekiranya pesakit menginginkannya, dia juga boleh mengikuti endoskopi rahim diagnostik pada monitor di beberapa doktor. Sebaliknya, endoskopi rahim operasi terapeutik memerlukan anestesia dalam apa jua keadaan. The kesakitan akan menjadi lebih baik sekiranya pesakit sedar dan prosedurnya tidak dapat dilaksanakan kerana ketegangan pertahanan fizikal. Dalam kes yang jarang berlaku, epidural (PDA) atau tulang belakang anestesia juga pilihan untuk kesakitan pengurangan semasa endoskopi rahim.