Penyakit Berpeluh Bahasa Inggeris: Punca, Gejala & Rawatan

Penyakit berpeluh Inggeris adalah penyakit berjangkit yang misteri penyakit berjangkit abad ke-15 dan ke-16, penyebabnya masih belum diketahui. Ini disebabkan namanya keringat berbau busuk yang tidak biasa selama penyakit ini, serta kejadian utamanya di England. Biasanya penyakit ini berjalan pantas dan berakhir dengan maut.

Apakah penyakit berpeluh Inggeris?

Penyakit berpeluh Inggeris, juga dikenali sebagai peluh Inggeris, sangat menular penyakit berjangkit yang bermula secara tiba-tiba dan sering mengakibatkan kematian dalam beberapa jam. Penyakit ini pertama kali muncul di England pada bulan Ogos 1485. Ia dengan cepat sampai di ibu kota Inggeris, London, dan meragut ribuan nyawa di sana. Istilah peluh berbahasa Inggeris atau penyakit berpeluh Inggeris disebabkan oleh pembentukan sejumlah besar peluh berbau busuk. Peluh Inggeris tersebar dalam lima gelombang wabak. Selepas tahun 1578, penyakit ini tidak lagi berlaku, sekurang-kurangnya di England. Selepas itu, masih terdapat wabak serupa di Eropah. Tetapi jangkitan yang berlaku juga disertai oleh ekzema, yang tidak berlaku dengan lima wabak klasik. Epidemik penyakit berpeluh Inggeris berlaku pada tahun 1485/86, 1507, 1517, 1528/29, dan 1551/52. Setiap gelombang wabak meragut beberapa ribu nyawa, walaupun keparahan penyakitnya bervariasi dari wabak hingga wabak. Semasa wabak kedua, misalnya, terdapat lebih sedikit kematian berkaitan dengan jumlah orang yang jatuh sakit daripada semasa gelombang pertama penyakit ini. Titik permulaan wabak selalu Inggeris. Tetapi penyakit ini selalu merebak ke seluruh Eropah semasa wabak. Memang benar bahawa empat wabak pertama berlaku bersama dengan gelombang wabak wabak. Walau bagaimanapun, gejala kedua penyakit ini sangat berbeza. Walaupun begitu, penulis sejarah masa kini merujuk kepada wabak penyakit ini bersamaan dengan penyakit tersebut wabak sebagai wabak penyakit. Penyakit berpeluh Inggeris, bagaimanapun, sering menyebabkan kematian lebih cepat daripada penyakit wabak sendiri. Selepas gelombang penyakit kedua dengan kematian yang lebih sedikit, wabak ketiga pada tahun 1517 meragut jumlah nyawa yang tinggi di seluruh Eropah. Di banyak bandar, misalnya, separuh penduduk dikatakan telah meninggal dunia. Wabak keempat pada tahun 1528/29 lebih parah. Semasa wabak ini, banyak burung juga dijangkiti penyakit misteri secara bersamaan. Mungkin itu adalah patogen yang sama. Juga misteri bahawa penyakit ini tiba-tiba muncul pada tahun 1485 dan tiba-tiba hilang selepas tahun 1578, tanpa pernah kembali. Walau bagaimanapun, penyakit serupa muncul di Eropah pada abad-abad berikutnya, tetapi ia berkaitan dengan penyakit ruam kulit. Oleh itu, penyakit ini, disebut Picard berpeluh demam, berbeza dengan penyakit berpeluh Inggeris.

Punca

Sehingga kini, tidak ada yang diketahui mengenai penyebab penyakit berpeluh Inggeris. Walau bagaimanapun, menurut siaran dan kursus, itu mesti menjadi penyakit berjangkit. Penyakit ini menular dengan cepat dari orang ke orang. Masih belum dapat menentukan patogen mana yang terlibat. Kecurigaan termasuk mempengaruhi virus, hantavirus, patogen disebarkan melalui kutu dan kutu, atau parasit. Keracunan dengan apa yang disebut ergot juga bertanggungjawab atas wabak tersebut. Walau bagaimanapun, ini sangat tidak mungkin, kerana potensi penularan yang jelas lebih cenderung kepada jangkitan. Keadaan kebersihan bencana pada masa itu mungkin juga mempunyai pengaruh besar terhadap wabaknya wabak. Mengapa penyakit ini kebanyakannya menyerang lelaki kuat berusia antara 15 dan 42 tahun juga membingungkan. Wanita, kanak-kanak, dan orang tua jarang berkeringat Inggeris. Mungkin penyebaran di medan perang berperang berperanan.

Gejala, keluhan dan tanda

Penyakit berpeluh bahasa Inggeris dicirikan oleh serangan tiba-tiba dengan kegelisahan besar, sakit kepala, menggigil, pening, sakit tekak, bahu kesakitan, dan sakit anggota badan, serta keletihan yang melampau. Tahap ini hanya berlangsung sebentar antara setengah jam dan tiga jam. Hanya selepas ini peluh tiba-tiba berlaku dengan tinggi demam. Peluh berbau busuk. Berpeluh itu berlaku secara tiba-tiba dan tanpa sebab. Gejala cepat memburuk dengan perkembangan loya, muntah, teruk sakit kepala, denyutan nadi, kehausan yang melampau, keadaan yang tidak menyenangkan dan mimisan. Heart berdebar-debar dan teruk sakit hati khas. Penyitaan sering mengakibatkan kematian. Walau bagaimanapun, mereka yang terselamat dari serangan pertama boleh mengalami beberapa lagi kejang dan mati akibatnya. Namun, ada juga orang yang terselamat dari penyakit berpeluh Inggeris. Ini termasuk Anne Boleyn yang terkenal, isteri kepada Raja Henry VIII. Namun, mangsa yang selamat sering menderita seumur hidup akibat serangan ganas jantung berdebar-debar dan berpeluh malam.

Diagnosa

Penyakit berpeluh Inggeris dikenali oleh gejala yang muncul. Patogen mana yang bertanggungjawab untuk penyakit ini tidak pernah diketahui. Memang benar bahawa beberapa mangsa penyakit ini dikenal pasti pada tahun 2001. Walau bagaimanapun, DNA patogen tidak dapat dianalisis di dalamnya.

Komplikasi

Ketidakselesaan dan komplikasi yang ketara berlaku dengan penyakit berpeluh Inggeris. Walau bagaimanapun, penyakit ini tidak berlaku hari ini, jadi tidak ada komplikasi tertentu. Namun, dalam kebanyakan kes, penyakit berpeluh Inggeris menyebabkan kematian pesakit kerana pilihan rawatan yang terhad dari era sebelumnya. Dalam kebanyakan kes, yang terkena menderita tinggi demam dan kesakitan di anggota badan. Kebimbangan dan serangan panik juga berlaku. Pesakit terus menderita menggigil dan sakit tekak. The kesakitan juga boleh mempengaruhi bahu, sehingga terdapat sekatan yang signifikan terhadap pergerakan pesakit. Dalam kebanyakan kes, terdapat juga sangat berpeluh berat kerana demam tinggi. Nadi meningkat sangat banyak kerana penyakit berpeluh Inggeris. Tidak dalam setiap kes penyakit berpeluh Inggeris menyebabkan kematian. Walau bagaimanapun, orang boleh jatuh sakit lagi dengan penyakit ini dan terus mati akibatnya. Walau bagaimanapun, tidak biasa penyakit berpeluh menyebabkan berpeluh malam dan jantung masalah walaupun telah reda. Oleh kerana penyakit ini tidak lagi berlaku hari ini, ia tidak perlu dirawat. Oleh kerana penyakit ini, jangka hayat pesakit sangat terhad dan berkurang.

Bilakah anda harus berjumpa doktor?

Walaupun penyakit ini tidak biasa berlaku pada masa ini, lawatan ke doktor adalah perlu pada tanda-tanda pertama keadaan. Tanpa rawatan, jalan maut akan segera berlaku, jadi berjumpa doktor lebih awal sangat penting. Aduan seperti kegelisahan dan peluh yang tiba-tiba dan tidak dapat dijelaskan dianggap tidak biasa. Sekiranya aduan berlanjutan dalam jangka masa yang lebih lama atau peningkatan intensiti, lawatan ke doktor harus dilakukan secepat mungkin. Seorang doktor harus berjumpa dengan seberapa segera sakit kepala dan rasa sakit pada anggota badan berkembang tanpa sebab yang jelas. Sekiranya terdapat perasaan sakit umum, pening dan keteguhan berjalan, disarankan berjumpa doktor. Demam panas, loya dan tidak dijangka muntah harus diperiksa dan dirawat oleh doktor. Teruk mimisan, gangguan pada irama jantung, peningkatan darah tekanan, dan berdebar-debar harus dinilai oleh doktor. Mengancam nyawa keadaan wujud yang memerlukan campur tangan segera dan rawatan perubatan. Lawatan ke doktor adalah perlu sekiranya ada sakit dada dan perasaan tidak sihat yang berterusan. Sekiranya tahap prestasi biasa turun, ada masalah dengan kepekatan dan kelemahan umum, doktor diperlukan. Sekiranya gejala meningkat dengan cepat dalam beberapa minit atau beberapa jam, doktor kecemasan mesti dipanggil. Pertolongan cemas langkah-langkah harus diambil sehingga yang terakhir tiba.

Rawatan dan terapi

Hari ini, penyakit berpeluh Inggeris nampaknya tidak lagi berlaku. Hari ini terapi penyakit ini berdasarkan jenis patogen penyebab. Pada masa itu, sama sekali tidak ada pilihan rawatan, terutamanya kerana penyakit ini merebak secara tiba-tiba dan tanpa sebarang amaran. Perjalanan penyakit ini ditinggalkan secara kebetulan.

Prospek dan prognosis

Penyakit berpeluh Inggeris adalah penyakit berjangkit yang serius pada abad ke-15, pandangan dan prognosis yang biasanya membawa maut kepada individu yang terkena. Pada waktu itu, tidak ada pilihan perawatan yang menjanjikan peningkatan atau penyembuhan. Gejala individu meningkat dari hari ke hari, sehingga demam meningkat hingga 40 darjah dan dalam beberapa kes terdapat juga berdebar-debar yang teruk. Dalam banyak kes, gejala dan aduan reda sepenuhnya setelah seminggu, sebelum episod aduan yang jauh lebih parah berlaku . Banyak individu yang terjejas meninggal dunia kerana episod penyakit berpeluh Inggeris yang diperbaharui ini. Ada yang selamat dari penyakit berjangkit yang berterusan ini dengan lemah. Jangkitan semula dengan virus dan bakteria dalam banyak kes, boleh membawa maut, walaupun penyakit berpeluh Inggeris selamat sepenuhnya. Penyakit berpeluh Inggeris tidak berulang selama beberapa ratus tahun. Prospek penyembuhan lengkap sangat buruk pada masa itu. Banyak individu yang terjejas meninggal kerana penyakit berjangkit ini kerana tidak ada rawatan yang disasarkan atau ubat-ubatan yang berkesan dan efisien. Pada zaman moden ini, penyakit berpeluh Inggeris dapat dikawal dengan berkesan antibiotik, jadi prospek pemulihan sepenuhnya kelihatan sangat baik.

pencegahan

Oleh kerana penyakit berpeluh Inggeris tidak berlaku hari ini, cadangan pencegahannya tidak relevan. Pada masa itu, tahap kebersihan yang lebih tinggi tentunya dapat mencegah wabak penyakit ini.

Penjagaan selepas itu

Orang yang terlibat tidak mempunyai atau hanya sedikit langkah-langkah dan kemungkinan rawatan selepas rawatan untuk penyakit berpeluh ini. Dalam kes ini, pesakit terutama bergantung pada diagnosis awal dan cepat, sehingga komplikasi dan keluhan lebih lanjut dapat dielakkan. Tidak ada penyembuhan diri, dengan gejala yang biasanya memburuk jika tidak ada rawatan untuk penyakit berkeringat. Oleh itu, fokus utama penyakit ini adalah pengesanan awal. Rawatan penyakit berpeluh Inggeris biasanya bergantung pada penyakit yang mendasari, sehingga tidak ada ramalan umum yang dapat dibuat. Dalam banyak kes, bagaimanapun, penyakit yang mendasari tidak dapat dijumpai, sehingga orang yang terjejas bergantung pada rawatan simptomatik semata-mata. Secara amnya, pesakit harus memakai pakaian yang ringan dan lapang ketika menderita penyakit berpeluh ini. Ini juga harus dilakukan semasa tidur. Pemeriksaan dan pemeriksaan berkala oleh doktor juga diperlukan untuk memeriksa keadaan dari penyakit berpeluh. Tidak jarang, hubungan dengan penderita penyakit berpeluh lain juga berguna, kerana ini dapat terjadi membawa untuk pertukaran maklumat. Biasanya, penyakit ini tidak mengurangkan jangka hayat orang yang terkena.

Inilah yang boleh anda lakukan sendiri

Penyakit berpeluh Inggeris terakhir kali dilihat pada akhir abad ke-16. Kerana penyebab penyakit misteri tidak pernah dapat ditentukan, tidak ada pertolongan diri langkah-langkah boleh diturunkan dalam kejadian wabak baru yang sangat tidak mungkin. Seperti semua yang agresif penyakit berjangkit, doktor harus segera berjumpa dalam kes pertama dan risiko jangkitan kepada pihak ketiga dapat dikurangkan. Dalam konteks sejarah, semua langkah pertolongan diri yang diketahui pada masa itu tidak berguna. Bahkan praktik, terutama oleh keluarga kelas menengah bangsawan dan kaya, melarikan diri ke desa tidak melindungi dari jangkitan atau wabak penyakit ini.