Terutama di Hashimoto | Menurunkan berat badan dengan hipotiroidisme

Terutama di Hashimoto

Tiroid yang tidak aktif adalah salah satu gangguan tiroid yang paling biasa di banyak negara di seluruh dunia. Hashimoto ni thyroiditis adalah bentuk khas dari hipotiroidisme. Ini adalah kronik keradangan kelenjar tiroid, di mana badan secara salah menyerang kelenjar tiroid.

Dalam penyakit autoimun ini, antibodi dihasilkan melawan tiroid enzim dan protein yang memusnahkan tisu tiroid. Hipofungsi terdapat dalam subjenis Hashimoto thyroiditis tiroiditis autoimun jenis 2A. Walau bagaimanapun, pada awal penyakit, penderita pada awalnya mempunyai hipertiroidisme, yang berubah menjadi hipofungsi kekal selepas waktu yang singkat.

Sekiranya Hashimoto ni thyroiditis dengan hipotiroidisme ada, mesti dirawat dan dipantau oleh doktor. Dalam kes ini, benar juga bahawa perubahan dalam diet adalah perlu untuk pengurangan berat badan. Campuran berkurang kalori diet dan aktiviti fizikal membawa kepada penurunan berat badan jangka panjang dan meningkatkan metabolisme secara berkesan.

Menurunkan berat badan melalui penggunaan tablet

Hipotiroidisme secara amnya mesti dijelaskan oleh doktor, kerana komplikasi boleh mempengaruhi jantung dan untuk mengelakkan kerosakan kekal. Kerana terdapat terlalu sedikit hormon tiroid (T3 dan T4) di darah dalam kes hipotiroidisme, ia boleh diberikan dalam bentuk tablet. Dalam kebanyakan kes orang yang terkena diberi tiroksin (T4) dalam bentuk levothyroxine.

Menetapkan dos ubat yang betul boleh memakan masa beberapa bulan hingga setahun. Sekiranya dos yang betul diambil, biasanya tidak ada kesan sampingan. Berlebihan dos akan menyebabkan gejala hipertiroidisme. Ramai orang yang menderita hipotiroidisme dan ingin menurunkan berat badan mesti mengambil tablet untuk mengimbangi kekurangan tiroid hormon. Berita baiknya adalah bahawa mereka dapat dengan cepat meningkatkan metabolisme dengan cara ini, tubuh menggunakan lebih banyak kalori dan kadar metabolisme basal meningkat.

Homeopati

In homeopati, ada ubat untuk merawat kelenjar tiroid sebagai tambahan kepada rawatan perubatan konvensional. Grafit dan pulsatilla digunakan untuk hipofungsi. Ubat homeopati ini dikatakan dapat membantu mempercepat metabolisme dan melancarkan pencernaan. Thuja, Kalium karbonik dan Silicea dikatakan dapat membantu mengatasi keletihan dan pengekalan air.

Apakah risiko / bahaya?

Penurunan berat badan yang kuat biasanya membawa bahaya kesan yoyo jika diet diabaikan selepas diet. Namun, jika diet diubah secara positif dan senaman yang teratur diambil, risiko ini rendah. Risiko terbesar terletak pada hipofungsi itu sendiri, kerana tidak dirawat menyebabkan degupan jantung perlahan.

Dalam jangka masa panjang, komplikasi boleh timbul dan kerosakan kekal dapat terjadi jika hipotiroidisme tidak dirawat. Oleh itu, doktor mesti selalu mendapatkan nasihat untuk menjelaskan hipotiroidisme dan, jika perlu, untuk menyesuaikan ubat. Sekiranya penurunan berat badan dengan fungsi tiroid ditujukan seperti yang disarankan, iaitu dengan diet seimbang dan ketahanan sukan, kesan yo-yo dapat dielakkan dengan jayanya. Penting agar diet berubah dalam jangka masa panjang dan itu kalori dikurangkan selagi hipofungsi itu wujud, kerana kadar metabolisme dan metabolisme basal dikurangkan semasa keadaan ini.