Penyakit Tidur Eropah: Punca, Gejala & Rawatan

Penyakit tidur Eropah adalah nama yang diberikan kepada keradangan dalam otak yang boleh disertai dengan kehilangan kesedaran dan kekurangan neurologi secara tiba-tiba. Individu yang terkena tidur tidak terkawal ke dalam tidur nyenyak dan selalunya tidak bertindak balas selepas itu. Ramai yang berada dalam keadaan fizikal dan mental yang lengkap. Sakit kepala, loya dan demam sering mengikut. Penyakit ini berlaku lebih kerap di Eropah antara tahun 1915 dan 1927 dan bahkan menyebabkan kematian dalam tempoh ini. Kemudian, hanya wabak yang jarang berlaku.

Apakah penyakit tidur Eropah?

Penyakit ini ditemui dan pertama kali dijelaskan pada tahun 1916 oleh orang Austria pakar psikiatri dan pakar neurologi Constantin Freiherr Economo von San Serff (1876-1931). Ia dinamakan penyakit Economo setelahnya. Lebih dikenali adalah namanya Encephalitis kelesuan. Penderita sering dikejutkan dengan tidur pada postur yang paling tidak selesa, misalnya ketika makan atau di tengah-tengah kerja. Ada yang mudah terbangun, tetapi yang lain mengalami kematian yang cepat. Economo mencatat kelumpuhan otot mata yang kerap dan mendapat gambaran kes dari abad sebelumnya yang terdapat di benua Eropah. Gambaran yang mengesankan mengenai nasib pesakit yang menderita penyakit tidur Eropah ditinggalkan oleh pakar neurologi Britain yang terkenal Oliver Sacks (1933-2015). Pada akhir tahun 1960-an, sebagai doktor muda di jabatan neurologi sebuah hospital di Amerika Syarikat, dia bertemu dengan beberapa mangsa penyakit tidur Eropah, khususnya wabak pada tahun 1920-an. Dengan menggunakan agen saraf khas, dia dapat mengembalikan kesedaran kepada beberapa pesakit dalam jangka masa yang singkat. Sebahagian daripada mereka telah terbangun dari serangan mereka setelah bertahun-tahun mengalami kebuntuan mental. Oleh kerana mereka tidak dapat mengatasi situasi peribadi yang sama sekali baru ini, mereka kembali mengalami kekakuan umum atau mengalami penyakit mental yang lain.

Punca

Paling kerap, encephalitis disebabkan oleh virus. Kurang biasa, bakteria atau lain-lain patogen adalah pencetus otak keradangan. Kanak-kanak, orang dewasa muda, dan pesakit dengan sistem imun yang terjejas sangat berisiko. The virus (sebagai contoh, herpes simplex virus, virus varicella zoster, Epstein-Barr virussama ada sebab keradangan secara langsung di otak atau menyekat sistem pertahanan badan sendiri. Patogen dalam pertimbangan juga merangkumi protozoa, parasit, dan kulat.

Gejala, keluhan, dan tanda

Encephalitis mungkin ditunjukkan dengan tinggi mendadak demam, loya, teruk yang tidak biasa sakit kepala, dan pada awalnya kesadaran ringan. Kepekatan dan memori menunjukkan kekurangan yang mendadak. Terdapat perubahan tingkah laku yang ketara, termasuk perubahan emosi dan disorientasi. Pertuturan dan bahasa mungkin sedikit terganggu. Sekiranya tidak dirawat, penyakit ini sering menyebabkan kematian. Sekiranya didiagnosis lebih awal dan dirawat dengan betul, ada kemungkinan pemulihan yang sangat baik. Hanya jarang berlaku kerosakan kekal pada sistem saraf berlaku. Walau bagaimanapun, ia juga boleh berlaku bertahun-tahun kemudian. Oleh itu, jabatan neurologi sentiasa bertanggungjawab untuk ensefalitis di klinik. Dirawat dengan ubat, sekitar 80 peratus pesakit pulih. Risiko yang mengancam nyawa ditimbulkan oleh kejang dan pembengkakan otak yang berterusan.

Diagnosis dan kursus

Diagnosis doktor yang disyaki sakit tidur orang Eropah sangat pelbagai. Dia akan memerlukan maklumat mengenai keluhan umum, masa lalu sejarah perubatan, dan mengenai kemungkinan jangkitan virus. Di samping itu, dia akan mendengar keterangan saudara-mara atau sahabat, kerana pesakit ensefalitis sering mengalami masalah dengan kemampuan untuk melihat dan berkomunikasi. Juga penting untuk mendapatkan maklumat mengenai perjalanan baru-baru ini dan kemungkinan hubungan dengan orang yang berisiko, seperti mereka yang menderita ensefalitis. Doktor kemudian menggunakan pemeriksaan fizikal dan neurologi untuk menguji pesakit dada dan kepala kawasan khususnya, dan juga miliknya refleks dan reaksi terhadap rangsangan. Dia dapat mengesan dan mentafsirkan penyelewengan kulit serta kemerosotan nilai air mengimbangi. Sekiranya disyaki ensefalitis atau terutamanya ensefalitis lethargica, doktor akan memeriksa darah dan cecair serebrospinal untuk mengetahui jenis dan bahaya patogen serta tanda-tanda keradangan yang ada. Walau bagaimanapun, penemuan yang boleh dipercayai mengenai perkara ini hanya dapat diperolehi setelah beberapa minggu. Untuk mengesampingkan kemungkinan penyakit otak di tempat lain, doktor juga boleh bergantung pada penilaian tomografi dikira imbasan, pengimejan resonans magnet imbasan, dan electroencephalography imbasan.

Komplikasi

Penyakit tidur Eropah disebabkan oleh keradangan otak. Ini sekarang agak jarang berlaku, tetapi boleh mengakibatkan komplikasi kerana keparahan penyakit. Encephalitis lethargica atau ensefalitis vienna boleh membawa kepada gejala atau keadaan seperti Parkinson yang menyerupai bangun koma. Gangguan neurologi yang muncul bertahun-tahun kemudian boleh dianggap sebagai komplikasi penyakit ini. Pakar neurologi Amerika Oliver Sacks dapat membetulkan simptom-simptom tersebut dengan sementara pentadbiran daripada L-dopa. Pada beberapa pesakit yang dihidupkan kembali, ini menyebabkan komplikasi tragis. Mereka tidak tahan dengan keadaan baru terjaga setelah bertahun-tahun tertidur. Akibatnya, mereka menjadi tertekan atau sakit mental. Prognosis untuk komplikasi penyakit tidur Eropah biasanya buruk. Masalahnya adalah bahawa penyakit tidur Eropah tidak dapat ditelusuri kembali ke patogen tertentu. Oleh kerana pada awalnya gejala tidak spesifik, risiko komplikasi yang berlaku kemudiannya agak tinggi. Contohnya, kejang berterusan (status epilepticus) mungkin berlaku. Dalam kes lain, edema otak berkembang kerana pembengkakan di otak. Kedua-dua komplikasi penyakit tidur Eropah boleh membawa akibat yang mengancam nyawa bagi mereka yang terjejas. Oleh kerana agen penyebab penyakit tidur Eropah belum dapat dikenal pasti, komplikasi hampir tidak dapat dikesampingkan. Oleh itu, Sindrom Parkinson mungkin berlaku akibat penyakit tidur Eropah.

Bilakah seseorang harus berjumpa doktor?

Sekiranya terdapat permulaan tinggi secara tiba-tiba demam, sangat sengit sakit kepala, dan tanda-tanda ensefalitis lain, rawatan perubatan kecemasan harus dipanggil. Perubahan emosi dan perubahan tingkah laku adalah tanda amaran lain yang sebaiknya dijelaskan dengan segera. Sekiranya tidak sedarkan diri, perkhidmatan perubatan kecemasan harus segera dimaklumkan. Sehingga bantuan pakar tiba, disarankan untuk memeriksa nadi dan degup jantung secara berkala. Di samping itu, mangsa mesti diletakkan dalam keadaan pemulihan untuk mengelakkan mati lemas. Selepas itu, dia biasanya perlu meluangkan masa di hospital. Sama ada lawatan lebih lanjut ke doktor sangat bergantung pada bagaimana penyakit tidur Eropah berkembang. Dalam kes kesakitan, sawan dan aduan lain, doktor yang bertanggungjawab harus berunding dalam apa jua keadaan. Kanak-kanak, orang tua dan pesakit dengan kompromi sistem imun kemungkinan besar dijangkiti ensefalitis. Sebaiknya golongan risiko ini diperiksa secara khusus untuk ensefalitis setelah jangkitan virus. Pada kebiasaannya, lebih awal penyakit ini dikesan, semakin besar peluang untuk disembuhkan.

Rawatan dan terapi

Rawatan ensefalitis selalu dilakukan di klinik pesakit dalam, kerana berlakunya penyakit yang berpotensi mengancam nyawa dalam perjalanan penyakit ini dapat dikesan dan dikompensasikan segera di sini. Begitu juga dengan ubat pentadbiran dapat dikesan tanpa jurang dan diubah mengikut jenis patogen dan keparahan penyakit. Pada fasa awal ensefalitis, pasti dadah mungkin tidak berkesan selagi tidak ada kejelasan pasti mengenai pencetus penyakit. Mereka kemudian segera diganti di hospital dengan ejen yang lebih sesuai. Penggunaan ubat untuk pengurangan demam, terhadap perubahan otak, kesakitan dan kemungkinan sawan juga disesuaikan dengan keperluan pesakit di hospital.

Prospek dan prognosis

Dalam penyakit tidur Eropah, yang hanya berlaku secara sporadis hari ini, kerosakan tidak dapat dipulihkan berlaku di rangkaian otak otak, sehingga mustahil untuk menyembuhkan penyakit ini. Walaupun serangan tidur pada mulanya bersifat sementara, penyakit ini terus berlanjutan dan merosakkan rangkaian neuron semakin banyak. Dalam keadaan akut, pesakit yang terjejas tiba-tiba tertidur, sering menjaga postur yang tidak selesa. Tidur begitu nyenyak sehingga sering menyerupai a koma-seperti keadaan. Pada masa penyebaran penyakit yang paling besar pada tahun-tahun antara tahun 1915 dan 1927, didapati bahawa kira-kira satu pertiga dari mereka yang terjejas meninggal dunia. Kematian sering berlaku dengan sangat cepat, walaupun penghidapnya selalu terjaga. Pesakit yang selamat kemudiannya mengalami kelumpuhan otot mata dan kelopak mata lumpuh, antara gejala lain. Bertahun-tahun selepas serangan tidur, masalah neurologi berlaku, yang seterusnya membawa dengan gejala yang sama seperti pada peringkat awal dan kemudian berakhir dengan gangguan mental pesakit sepenuhnya. Mereka yang terjejas kelihatan tidak sedar dan hilang sepenuhnya. Pakar neurologi Oliver Sacks mencapai kejayaan dengan L-Dopa eksperimental terapi. L-Dopa mempunyai kesan merangsang dan dapat membawa pesakit keluar dari keadaan kekakuan. Walau bagaimanapun, kebangkitan ini dari penyokong mental yang lengkap selalunya jangka pendek. Sebilangan pesakit kembali mengalami masalah mental kerana mereka tidak dapat mengatasi keadaan baru setelah bangun.

pencegahan

Untuk pencegahan ensefalitis penyakit otak, disarankan vaksinasi, yang dapat membantu melawan yang paling pelbagai patogen. Kerana mereka melawan jenis patogen yang serupa, vaksinasi terhadap campak, gondok, rubella, dan polio sama-sama sesuai untuk peningkatan daya tahan terhadap penyakit Economo. Terdapat juga pelbagai jenis vaksinasi khas untuk orang yang berisiko tinggi terkena penyakit neurologi. Sehubungan itu, perhatian khusus harus diberikan kepada serum pentadbiran berbanding awal musim panas meningoensefalitis (TBE), yang disebarkan oleh tanda centang. TBE adalah keradangan otak yang patogen virus sangat aktif. Beberapa kawasan berisiko untuk penyakit ini, yang terutama berlaku pada musim bunga dan musim panas, juga terdapat di Jerman. Pelancong ke Asia Tenggara juga dinasihatkan untuk melakukan vaksinasi pencegahan terhadap apa yang disebut Ensefalitis Jepun, yang biasa berlaku di sana.

Penjagaan selepas itu

Dalam kebanyakan kes, tidak langkah-langkah rawatan selepas rawatan disediakan untuk mereka yang terkena penyakit ini. Penyakit itu sendiri mesti diperiksa dan dirawat secara langsung oleh doktor, supaya tidak ada komplikasi lebih lanjut yang dapat terus merumitkan kehidupan seharian orang yang terkena. Orang yang terjejas harus berjumpa doktor pada tanda-tanda pertama penyakit ini supaya dapat dirawat dengan cepat. Sekiranya penyakit ini tidak dapat dirawat, ia boleh membawa kepada komplikasi serius yang secara signifikan mengurangkan kualiti hidup orang yang terjejas. Dalam kebanyakan kes, pesakit dengan ini keadaan bergantung pada rawatan oleh ahli psikologi. Sehubungan dengan itu, rawatan harus dilakukan secara berkala untuk mengurangkan gejala dengan betul. Orang yang terjejas harus mengelakkan tekanan dalam hidupnya dalam apa jua keadaan, kerana ia boleh menyebabkan penyakit ini. Dalam hal ini, pelbagai teknik untuk kelonggaran dapat mengehadkan penyakit, sekaligus menjadikan kehidupan pesakit lebih mudah. Juga hubungan dengan pesakit lain dengan penyakit yang sama dapat bermanfaat, kerana berkaitan dengan pertukaran maklumat. Sebagai peraturan, jangka hayat tidak dikurangkan oleh penyakit ini.

Apa yang anda boleh buat sendiri

Oleh kerana ensefalitis selalu mengancam nyawa, salah satu pertolongan diri yang paling penting langkah-langkah adalah mentafsirkan simptom dengan betul dan segera mendapatkan rawatan perubatan. Tanda-tanda pertama, selain demam dan loya, sangat teruk sakit kepala serta perubahan tingkah laku yang menampakkan diri secara khusus dalam bentuk perubahan emosi dan disorientasi. Gejala seperti itu tidak boleh diremehkan sebagai gejala penderitaan selesema, tetapi mesti segera dibincangkan dengan doktor. Kanak-kanak dan remaja, serta pesakit yang lemah sistem imun, sangat berisiko. The sistem imun boleh dipengaruhi secara positif oleh gaya hidup. Yang sihat diet kaya dalam vitamin dan serat berdasarkan sayur-sayuran, serta senaman teratur di udara segar, menguatkan pertahanan badan. Makanan tidak sihat, terutamanya daging berlemak, sosej, gula dan produk tepung putih, serta penggunaan berlebihan alkohol dan rokok, harus dielakkan seboleh-bolehnya. Orang yang mempunyai risiko peningkatan penyakit neurologi sebenarnya harus menggunakan vaksinasi pelindung khas yang ditawarkan untuk mereka. Di samping itu, vaksinasi terhadap tertentu penyakit kanak-kanak seperti campak, gondok dan rubella juga dapat mengurangkan risiko dijangkiti penyakit tidur Eropah.