Tiub Eustachi: Struktur, Fungsi & Penyakit

Tiub Eustachi adalah istilah perubatan untuk tiub eustachian yang menghubungkan nasofaring ke telinga tengah. Struktur anatomi ini berfungsi untuk menyamakan tekanan dan mengalirkan rembesan. Kedua-duanya tetap oklusi dan kekurangan oklusi tiub eustachian mempunyai nilai penyakit.

Apakah tiub Eustachian?

Tiub Eustachi juga dikenali sebagai tiub eustachian atau tuba auditiva. Rongga timpani telinga tengah disambungkan ke nasofaring melalui tiub ini, yang panjangnya sekitar 30 hingga 35 milimeter. Tiub memanjang melalui lantai posterior saluran tulang petrous tulang dan terdiri daripada dua bahagian yang berbeza. Burung, serta reptilia dan mamalia, dilengkapi dengan sambungan tiub berpasangan. Beberapa haiwan dalam genus ungulate yang tidak berpasangan juga mempunyai perpanjangan sakular dari persimpangan tiub, juga dikenal sebagai kantung udara. Ahli anatomi Itali, Bartolomeo Eustachi memberikan namanya pada tabung Eustachi. Mula-mula dia menerangkan secara tepat hubungan seperti tiub antara telinga tengah dan nasofaring pada abad ke-16. Alkmaion dikatakan telah menemui strukturnya seawal 500 SM. Namun, keterangan pada masa itu salah dianggap sebagai tambahan bernafas bukaan di dalamnya, yang menurut pengetahuan pada masa itu, hanya kambing yang sepertinya dilengkapi. Hanya Eustachi yang mendokumentasikan tiub dalam bentuk dan fungsinya yang sebenarnya. Semasa perkembangan embrio, tabung pendengaran muncul dari resesus tubotympanicus proksimal, yang sesuai dengan tonjolan kantong faring pertama.

Anatomi dan struktur

Menjelang rongga timpani terletak bahagian tulang tiub pendengaran. Bahagian struktur tulang rawan terletak ke arah nasofaring dan menyumbang kira-kira dua pertiga daripada jumlah tiub eustachian. Struktur tulang rawan sesuai dengan elastik rawan, yang juga disebut tulang rawan tuba. Tiub ini rawan terdiri daripada hujung nipis dan hujung lebar dan melekat pada tiga otot. Ketiga-tiga otot ini adalah otot faring Musculus tensor veli palatini, Musculus levator veli palatini dan Musculus salpingopharyngeus. Otot tensor veli palatini terletak di hujung nipis rawan dan ketegangan terhadap ketegangan rawan tuba yang wujud. Otot levator veli palatini terletak di hujung bawah tulang rawan tuba dan mendorong bahagian tiub ini ke atas. Otot salpingopharyngeus terletak di tengah-tengah hujung rawan yang tebal dan membuat pergerakan terkawal oleh otot levator veli palatini. Dalam penyempitan fisiologi, bahagian tulang rawan dan tulang tiub pendengaran bergabung. Tiub boleh terbuka ke arah nasofaring dan ke arah rongga timpani. Pembukaan ke arah nasofaring juga merangkumi dua penonjolan mukosa.

Fungsi dan tugas

Selagi tiub pendengaran ditutup, ia melindungi telinga tengah dari jangkitan naik dari nasofaring. Fungsi penutupan ini dilakukan oleh tulang rawan tuba, yang memampatkan tiub dengan ketegangannya sendiri. Ketiga-tiga otot Musculus tensor veli palatini, Musculus levator veli palatini dan penutupan tiub kawalan Musculus salpingopharyngeus. Hanya semasa menelan, menguap dan mengartikulasikan bunyi tertentu tiub Eustachi terbuka. Pembukaan ini kadang-kadang dapat dilihat sebagai bunyi klik di telinga. Penyamaan tekanan udara berlaku di tiub Eustachian semasa pembukaan. Tekanan di telinga tengah dapat disesuaikan dengan tekanan udara di nasofaring dan dengan itu tekanan udara di luar. Penyamaan ini berlaku terutamanya semasa menelan dan menguap. Walau bagaimanapun, jika anda memegang hidung dan mulut tutup dan cuba menghembuskan nafas pada masa yang sama, anda juga boleh secara sewenang-wenangnya menyebabkan tiub eustachian terbuka dan secara khusus memulakan penyamaan tekanan. Proses ini juga dikenali sebagai manuver Valsalva. Begitu juga, ketegangan selektif ketiga-tiga otot pharyngeal dapat membuka tuba auditiva, yang memungkinkan penyamaan tekanan berlaku. Tanpa penyamaan tekanan udara, gegendang telinga akan membengkak dengan menyakitkan. Selain fungsi pengimbangan tekanan, tiub eustachian juga berfungsi sebagai sistem saliran telinga tengah. Cecair disalirkan dari telinga tengah melalui tiub pendengaran.

Penyakit

Dalam penyakit yang melibatkan bahagian atas saluran pernafasan, tiub Eustachi boleh menjadi sempit kerana pembengkakan membran mukus. Penyumbatan tiub boleh menyebabkan, misalnya, efusi timpani, pengumpulan cecair yang menyakitkan di telinga tengah. oklusi tiub pendengaran juga dikenali sebagai katarr telinga telinga tuba. Dalam beberapa keadaan, jangkitan bakteria naik ke telinga tengah melalui saluran pendengaran di saluran pernafasan penyakit berjangkit, mencetuskan tengah jangkitan telinga. Paling tengah jangkitan telinga bersifat bakteria. Kurang biasa, kulat atau virus bertanggungjawab untuk jangkitan. Kadang kala tiub eustachian berkembang menjadi tiub ternganga. Dalam fenomena ini, tiub eustachian tetap terbuka. Doktor kemudian bercakap mengenai kekurangan penutupan tiub. Gejala utama fenomena ini adalah autophony yang disebut. Suara badan sendiri dirasakan sebagai suara keras secara tidak wajar, kerana ia disebarkan terus ke telinga tengah. Pelbagai punca mungkin berlaku untuk fenomena ini. Perubahan hormon dan penurunan berat badan yang teruk adalah antara lain parut dalam nasofaring atau penyinaran tumor yang mungkin. Dalam kedua katarak telinga tuba dan tuba yang ternganga, the gegendang telinga tetap utuh dalam kebanyakan kes, bertentangan dengan kepercayaan popular. Pakar telinga dapat memeriksa kebolehtelapan tuba autitiva semasa menjalani ujian fungsi tubal. Ujian fungsional ini mungkin sesuai dengan aliran, tetapi mungkin juga termasuk ujian Valsava.