Euthyroidism: Fungsi, Tugas, Peranan & Penyakit

Istilah euthyroidism merujuk kepada keadaan normal litar pengatur pituitari-tiroid, dengan itu menganggap fungsi hormon kedua organ yang mencukupi. Litar pengatur juga dipanggil litar tirotropik. Dalam pelbagai penyakit tiroid, hipofisis, dan hipotalamus, ia bergerak di luar euthyroidism.

Apa itu euthyroidism?

Istilah klinikal euthyroidism merujuk kepada keadaan normal yang sihat kelenjar tiroid dan dengan itu penutupan gelung kawalan tirotropik yang tidak terganggu dengan kelenjar tiroid yang berfungsi sepenuhnya. The kelenjar tiroid adalah organ yang mengeluarkan hormon. Ia beroperasi mengikut litar peraturan tirotropik yang disebut, yang terbentang di antara kelenjar tiroid dan juga kelenjar pituitari. Mekanisme pengawalseliaan ini mengawal kepekatan tiroid hormon dalam plasma. Salah satu tiroid yang paling penting hormon is tiroksin, yang bertindak sebagai prohormone pada reseptor di pusat sistem saraf. Istilah klinikal euthyroidism merujuk kepada keadaan normal kelenjar tiroid yang sihat dan dengan itu penutupan gelung tirotropik yang tidak terganggu dengan kelenjar tiroid berfungsi sepenuhnya. Dalam kebanyakan kes, istilah ini tidak sesuai dengan ungkapan 'kelenjar tiroid yang sihat', tetapi lebih tepat digunakan dalam hubungannya dengan goiter pembentukan. Dalam euthyroid goiter, kelenjar tiroid membesar tetapi berfungsi dengan normal. Dalam rawatan hormon tiroid untuk hipotiroidisme atau keadaan yang serupa, euthyroidism juga sering disebut sebaik sahaja rawatan menghasilkan tahap tiroid yang normal. Fenomena seperti autonomi fungsional kelenjar tiroid jarang disebut sebagai euthereosis kerana aktiviti yang berkaitan biasanya membentuk hormon mengimbangi seperti yang diperlukan.

Fungsi dan tugas

Kelenjar tiroid adalah kelenjar endokrin dan menghasilkan hormon triiodothyronine, tiroksin, dan kalsitonin. Secara perkembangannya, ia berasal dari tisu epitel dari lengkungan insang kedua. Secara anatomi, ia terdiri daripada dua lobus yang disatukan oleh jambatan sempit. Lobus tiroid berukuran seukuran zaitun. Fungsi organ adalah terutamanya pengeluaran yodium-mengandungi hormon tiroid, yang terdapat di hampir semua sel badan dan merangsang metabolisme tenaga. Pengeluaran hormon ini tertakluk kepada peraturan oleh hormon hipotalamus TRH. Hormon ini juga dikenali sebagai TSH-melancarkan hormon dan mengatur aktiviti tiroid bersama dengan hormon perangsang tiroid dari kelenjar pituitari. Litar peraturan tirotropik ini mempunyai fisiologi yang diselaraskan dengan tepat. The kelenjar pituitari merembeskan hormon kawalan tirotropin untuk merangsang kelenjar tiroid untuk mengeluarkan tiroksin dan triiodothyronine. Proses ini dikawal selia oleh maklum balas. Oleh itu, hormon tiroid menghalang rembesan TSH melalui maklum balas untuk memastikan tahap semua hormon yang terlibat mengimbangi. Sebaliknya, rembesan TSH bergantung pada tahap hormon pembebasan dari hipotalamus. Hormon ini dari hipotalamus memberikan titik tetapan untuk gelung kawalan tirotropik. Sebagai tambahan kepada gelung kawalan ini, gelung maklum balas lain terlibat dalam pengaturan aktiviti tiroid-hipofisis. Salah satunya adalah mekanisme maklum balas ultrashort TSH. Di sini, rembesan TSH mengembalikan rembesannya sendiri sebagai sebahagian daripada gelung maklum balas Brokken-Wiersinga-Prummel. Sebagai tambahan kepada prinsip ini, mekanisme maklum balas panjang dari hormon tiroid juga berperanan dalam rembesan TRH dan akhirnya pada rembesan tiroid. Perkara yang sama berlaku untuk plasma pengikatan protein mengawal litar triiodothyronine dan tiroksin. Litar kawalan tirotropik boleh berada dalam keadaan yang berbeza. Sekiranya keadaan normal berlaku dan gelung kawalan ditutup dengan kelenjar tiroid yang berfungsi, doktor bercakap mengenai euthyroidism. Penyimpangan dari keadaan normal euthyroid dari rangkaian peraturan berlaku, misalnya, dalam konteks krisis tirotoksik, hipotiroidisme, dan ketahanan hormon tiroid.

Penyakit dan gangguan

Istilah euthyroidism tidak termasuk disfungsi tiroid. Walau bagaimanapun, penyakit kelenjar tiroid tidak semestinya dikecualikan oleh istilah. Istilah ini hanya menunjukkan pengecualian gejala yang jelas dalam litar kawalan tirotropik. Litar kawalan tirotropik sendiri menjadi tidak seimbang kerana pelbagai penyakit. Hipotiroidisme adalah satu sebab yang mungkin. Dalam konteks fenomena ini, kelenjar tiroid merembeskan hormon tiroid hanya pada tahap yang kecil. Punca fenomena ini mungkin terletak pada kelenjar tiroid itu sendiri atau sama pada organ yang bertindak di atasnya, seperti hipotalamus. Hipotiroidisme primer juga merosakkan eutiroidisme litar kawalan tirotropik. Hipotiroidisme primer berlaku apabila litar kawalan terganggu pada kelenjar tiroid. Ini mungkin berlaku, misalnya, dalam konteks kenaikan yang tidak mencukupi, seperti yang mungkin berlaku selepas operasi. Punca lain dari fenomena yang dijelaskan adalah tiroid penyakit autoimun, di mana sistem imun diarahkan terhadap struktur yang terlibat. Hipotiroidisme sekunder juga menggerakkan litar kawalan tirotropik dari keadaan normal jika perlu. Dalam fenomena ini, gelung kawalan terganggu bukan pada kelenjar tiroid tetapi pada kelenjar pituitari, seperti yang berlaku dalam kekurangan HVL. Pada hipotiroidisme tersier, sebaliknya, euthyroidism terganggu oleh kekurangan titik atur kerana kekurangan TSH. Ini keadaan terutamanya disebabkan oleh lesi hipotalamus. Semua hipotiroidisme berdasarkan kekurangan tertentu. Yang dapat dibezakan dari ini adalah keadaan patologi hipertiroidisme, yang setara dengan hipertiroidisme dan juga mengganggu euthyroidism. Utama hipertiroidisme hasil daripada hipersekresi patologi hormon tiroid akibat penyakit tiroid. Penyakit penyebab mungkin sesuai dengan autonomi atau penyakit Graves ', sebagai contoh. Sebaliknya, sekunder hipertiroidisme hadiah sebagai hasil daripada penyakit ketumbuhan dikaitkan dengan tumor hipofisis penghasil TSH. Gelung kawalan tirotropik juga boleh memberi jalan kepada tirotoksikosis. Dalam kes sedemikian, terdapat lebihan hormon tiroid, seperti yang berlaku dalam konteks hipertiroidisme atau pelbagai ubat pentadbiran. Kes ketidakseimbangan tirotropik khas adalah ketahanan hormon tiroid, di mana litar pengatur antara kelenjar pituitari dan tiroid rosak pada reseptor hipofisis.