Pengaliran Pengujaan: Fungsi, Tugas, Peranan & Penyakit

Istilah konduksi pengujaan merujuk kepada penyebaran pengujaan pada sel saraf atau otot. Pengaliran pengujaan juga sering disebut sebagai pengaliran pengujaan, tetapi dari sudut perubatan, istilah ini tidak sepenuhnya betul.

Apakah pengaliran pengujaan?

Istilah konduksi pengujaan merujuk kepada penyebaran pengujaan pada sel saraf atau otot. Pengaliran pengujaan adalah asas untuk fungsi sistem saraf dan saraf. Dalam pengaliran pengujaan, pengujaan disebarkan di dalam sel saraf (neuron) atau sel otot. Sebaliknya, apabila pengujaan dipindahkan dari satu sel ke sel lain, ia disebut transmisi pengujaan. Ini biasanya berlaku dalam bentuk kimia di sinaps. Pengaliran pengujaan itu sendiri adalah proses bioelektrik.

Fungsi dan tugas

Pada dasarnya, pengaliran pengujaan terbahagi kepada dua bentuk. Pengaliran pengujaan elektrik adalah pasif. Ia direka untuk jarak dekat. Melalui rangsangan elektrik di axon, depolarisasi dicetuskan di laman web tertentu. Oleh itu, di sini, caj dikenakan lebih positif berbanding dengan persekitaran. Perbezaan cas menyebabkan medan elektrik terbentuk di sepanjang serat saraf. Walau bagaimanapun, dinding gentian saraf agak kurang terlindung semasa pengaliran elektrik. Oleh itu, apabila jarak meningkat, medan elektrik menjadi lemah dan depolarisasi menurun. Oleh itu, hanya jarak yang sangat pendek yang dapat diliputi dengan bentuk pengaliran pengujaan ini. Pengaliran elektrik dijumpai, misalnya, di lapisan luar retina. Fotoreseptor dan sel bipolar retina melakukan kegembiraan mereka dengan cara pasif ini. Bentuk konduksi pengujaan yang lain adalah melalui potensi tindakan. Di sini, sekali lagi, perbezaan dapat dilakukan antara pengaliran pengujaan berterusan dan asin. Pengaliran pengujaan berterusan terdapat pada gentian saraf tanpa tanda. Dalam bentuk konduksi ini, impuls saraf disebarkan di sepanjang serat saraf dari bahagian ke bahagian. Bentuk pengaliran pengujaan ini agak perlahan, dengan kelajuan maksimum 30 meter sesaat. Ia dijumpai terutamanya di saraf membekalkan organ dalaman. Nociceptors, iaitu ujung saraf deria bebas, juga menyebarkan kegembiraan mereka dengan cara ini. Pengaliran pengujaan asin jauh lebih cepat. Sebilangan besar gentian saraf di dalam tubuh manusia dilapisi selubung myelin. Ini bertindak sebagai sejenis lapisan penebat. Lapisan terganggu pada selang waktu tertentu. Ini disebut sebagai cincin pengikat Ranvier. Pengujaan melonjak dari cincin mengikat ke cincin tali pada serat saraf ini. Ini bermaksud bahawa kelajuan hingga 100 meter sesaat dapat dicapai. Oleh itu, pengujaan dapat dilakukan melalui seluruh badan ke organ sasaran dengan sepantas kilat. Keistimewaan tubuh adalah pengujaan di jantung. Di sini terdapat gabungan sistem pengaliran pengujaan dengan transmisi pengujaan dari sel ke sel. Isyarat elektrik yang mengatur aktiviti jantung dihantar melalui sistem pengaliran pengujaan. Dalam proses ini, rentak ditetapkan oleh sistem penjanaan pengujaan. Adalah luar biasa bahawa sistem pengujaan ini jantung tidak terdiri daripada sel saraf, tetapi sel otot jantung khusus. Agar pengujaan menyebar melalui jantung, semua sel otot jantung saling terhubung melalui apa yang disebut simpang jurang. Hanya melalui kerjasama sistem ini, otot jantung dapat membiarkan semua sel berkontraksi secara terkoordinasi.

Penyakit dan gangguan

Istilah gangguan konduksi merangkumi semua kerosakan sistem pengaliran di jantung. Kerosakan ini menyebabkan penghantaran pengujaan elektrik yang tertunda atau terganggu. Gangguan pengaliran pengujaan termasuk blok cawangan bundle kanan, blok cawangan bundle kiri dan Sekatan AV. dalam Sekatan AV, yang Nod AV sistem pengaliran pengujaan jantung tersekat. Ini sering berlaku pada orang tua, tetapi juga boleh berlaku berkaitan dengan penyakit jantung seperti serangan jantung or miokarditis. Apabila Sekatan AV mengalami kerosakan, terdapat penurunan kadar jantung. Akibatnya, kapasiti mengepam jantung menurun dan badan tidak lagi dapat dibekalkan dengan arteri darahDalam kes gangguan blok AV yang tidak dapat dipulihkan, pesakit dilengkapi dengan perentak jantung. Di blok cawangan bundle kiri, pengaliran pengujaan di sebelah kiri jantung terganggu, dan di blok cawangan bundle kanan, pengaliran pengujaan di sebelah kanan jantung terganggu. Penyebab fenomena ini termasuk koronari arteri penyakit, arteri tekanan darah tinggi atau miokardium keradangan. Penyakit di mana pengaliran asin terganggu adalah multiple sclerosis. Ia adalah penyakit keradangan kronik. Selubung myelin sel-sel saraf pusat sistem saraf (CNS) terjejas. Ini disebut sebagai demyelination. Fokus demyelination dijumpai lebih baik pada jirim putih saraf tunjang dan otak. Punca keradangan adalah serangan oleh sel pertahanan badan sendiri. Namun, mengapa sel menyerang tisu badan sendiri belum dapat dijelaskan. Gejala pertama biasanya muncul antara usia 16 dan 40 tahun. Penyakit ini berkembang secara berulang. Pada mulanya, gejala kambuh biasanya surut, tetapi defisit kemudiannya tetap ada. Jenis gejala bergantung pada penyetempatan lesi demyelining. Gejala awal yang tipikal adalah gangguan visual seperti penglihatan berganda atau kabur visual. Mungkin juga terdapat gangguan deria, mati rasa atau kesakitan. Jika cerebellum dan otak terjejas, gejala seperti disfagia, pening, gangguan pertuturan atau gangguan pergerakan berlaku. Penyakit ini tidak dapat disembuhkan. Terapi langkah-langkah dirancang untuk membolehkan pesakit hidup sebebas mungkin.