Latihan pada lengan tikus

Terma "lengan tetikus"," Penyakit setiausaha ", atau" sindrom kecederaan strain berulang "(Sindrom RSI) adalah istilah generik untuk sindrom beban tangan, lengan, bahu dan leher wilayah. Gejala tersebut berlaku pada 60% orang yang bekerja lebih dari 3 jam sehari di komputer, seperti setiausaha atau pereka grafik. Sementara itu, kumpulan pekerjaan lain juga menjadi semakin sakit - kerana penggunaan alat elektronik kecil seperti telefon bimbit atau Playstation yang kerap menyebabkan tekanan monoton meningkat pada tangan. Walaupun begitu, gambaran klinikalnya masih belum diketahui di Jerman. Keadaan berbeza di Amerika Syarikat, di mana lengan tetikus sudah diakui sebagai penyakit pekerjaan.

Latihan regangan

Orang yang menderita a lengan tetikus sering secara profesional terpaksa menghabiskan banyak masa untuk duduk. Ini menyebabkan otot di bahagian depan badan menjadi pendek. Akibatnya, ketegangan otot meningkat dan mobiliti dibatasi.

Peregangan senaman membantu mengurangkan ketegangan otot dan meningkatkan atau memulihkan jarak pergerakan. Untuk mencapai ini, regangan latihan mesti diulang dengan kerap, sebaiknya 3-5 kali sehari. Selain latihan yang dijelaskan untuk tangan dan lengan, pesakit juga harus melakukan ringan regangan latihan untuk kepala dan leher kawasan untuk menghilangkan ketegangan.

Untuk melakukan ini, cukup bagi pesakit untuk memiringkannya kepala dalam satu arah pada satu masa dalam postur tegak dan tahan kedudukan selama kira-kira 10 saat. Untuk semua latihan, pelaksanaan yang betul sangat penting. Atas sebab ini, pesakit harus selalu berunding dengan ahli fisioterapi, yang akan mengarahkan latihan dan memantau pelaksanaannya.

  • Latihan peregangan yang paling mudah dengan lengan tikus adalah membiarkan lengan jatuh ke sisi badan dan berayun dengan mereka. Selain itu, lengan harus digoyangkan dan pergelangan tangan harus dipusingkan.
  • Jenis regangan lain dicapai dengan meregangkan lengan dan tangan hingga maksimum dan mengekalkan kedudukan ini selama kira-kira 10 saat ketika duduk atau lebih baik semasa berdiri. Anda boleh cuba meregangkan satu lengan secara bergantian ke atas.
  • Kemungkinan lain adalah dengan meregangkan kedua-dua lengan ke depan pada sudut yang betul dan membentuk kepalan kuat dengan kedua tangan.

    Kemudian jari dibuka dengan perlahan dan jari-jemari itu terbentang dan diregangkan sejauh mungkin.

  • Untuk latihan seterusnya, berdiri di hadapan dinding yang terletak lebih jauh dari lengan. Sekarang tekan tangan anda dengan kuat ke dinding dengan lengan terentang (pergelangan tangan bersudut dan hujung jari menunjuk ke atas). Jurulatih harus memastikan berdiri tegak dan menahan regangan selama 10 saat.

    Sekiranya anda ingin meningkatkan peregangan, pusingkan hujung jari anda ke arah yang lain. Sebagai alternatif, tangan boleh ditekan satu sama lain di dada ketinggian.

  • Semasa latihan seterusnya, orang yang berkenaan juga berdiri tegak. Sekarang lengan yang terkena direntangkan ke hadapan.

    . pergelangan tangan dibengkokkan sehingga hujung jari menghala ke siling. Tangan yang tidak terjejas kemudian menekan jari yang terkena dari depan. Ini meningkatkan peregangan. Tahan regangan selama kira-kira 20 saat.