Mengalami keretakan pergelangan kaki

. buku lali bersama patah adalah patah tulang yang agak biasa. Bahagian atas buku lali sendi terdiri daripada tiga tulang: fibula (fibula), tibia (tibia) dan talus (anklebone). Rendah buku lali sendi terdiri daripada talus, calcaneus (tulang belakang) dan os naviculare (scaphoid tulang). Apabila kita bercakap mengenai pergelangan kaki patah, biasanya kita bermaksud sendi pergelangan kaki atas.

5 latihan mudah untuk ditiru

1. latihan "tahap awal" 2. latihan "tahap stabil beban" 3. mobiliti latihan - "ayunan tumit" 4. mobiliti latihan - "pronation/supinasi"5. latihan" mobilisasi / pemuatan "Setelah pergelangan kaki patah, yang sendi buku lali biasanya tidak bergerak untuk beberapa waktu. Walaupun ini membolehkan sendi sembuh, atrofi otot yang stabil (menurun) disebabkan oleh imobilisasi. Sekiranya sendi kemudian dimuat atau dilatih semula, otot sering tidak dapat menstabilkan sendi dengan selamat.

Ini mesti dilatih dalam terapi untuk menghilangkan alat ligamen kapsul yang mungkin tidak stabil.

1. senaman (peringkat awal) Pada peringkat awal, setelah patah tulang yang teruk, kaki harus dilatih hanya pada plantaflexion - panjangan kaki dan lembut pada punggung punggung - mengangkat bahagian belakang kaki, agar tidak meregangkan garpu malleolar (pendakap antara fibula dan tibia). Komponen pergerakan lateral seperti mengangkat pinggir luar (pronationatau bahagian dalam (supinasi) hanya disatukan ke dalam latihan kemudian.

Pesakit harus melakukan senaman pergerakan dengan aktif. 2. latihan (fasa stabil-beban) Dari fasa stabil-beban, iaitu ketika pesakit diizinkan meletakkan kakinya kembali di bawah berat badannya, latihan harus dilakukan dalam rantai tertutup. Latihan dalam rantai tertutup adalah ketika kaki berada di lantai dan berat badan diaplikasikan dari atas, seperti yang berlaku secara fisiologi ketika berjalan.

Pertama sekali, kami mengamalkan pengedaran berat badan yang sama rata di kedua-dua kaki, diikuti dengan pendirian sebelah kaki yang pendek dengan menggerakkan kaki yang sihat ke belakang dan kaki yang terkena tetap berada di tanah dengan selamat. The sendi buku lali sekarang harus mengimbangi perubahan berat badan yang disebabkan oleh pergerakan kaki yang sihat. Variasi: Sekiranya ini dapat dilakukan dengan selamat dan tanpa rasa sakit, latihan dapat dilakukan di permukaan yang berbeza.

Tikar lembut, topi berputar terapi atau sejenisnya sesuai. Beban di kaki kemudian dapat ditingkatkan, misalnya, dengan latihan di langkah lunge, atau - syarat koordinasi yang sangat tinggi, di kaki satu kaki. Pesakit boleh terganggu oleh rangsangan tertentu jika dia dapat memegang posisi dengan selamat.

Sebagai contoh, dia harus melambung atau menangkap bola ketika berdiri di atasnya kaki. Latihan lebih lanjut untuk sendi pergelangan kaki boleh didapati dalam artikel:

  • Latihan untuk patah pergelangan kaki
  • Fisioterapi latihan sendi buku lali
  • Ligamen koyak di kaki - apa yang perlu dilakukan?

Sebagai tambahan kepada peningkatan beban, segera setelah semua arah pergerakan - termasuk komponen lateral - dilepaskan, pergerakan kaki juga harus dilatih. Gimnastik untuk lengkungan kaki melengkapkan latihan.

Ayunan tumit ke-1 Untuk peluasan punggung (menarik bahagian belakang kaki) dan plantaflexion (regangan kaki), ayunan tumit yang disebut dari teori pergerakan berfungsi sangat sesuai. Pesakit berada di tempat duduk panjang. Kaki diregangkan secara maksimum.

Dari kedudukan ini, tumit terpaku pada penyokong, tidak boleh bergerak dari posisi ini semasa latihan. Untuk melakukan pemanjangan punggung, pesakit menarik belakang kaki ke arah tulang kering. Untuk mengurangkan sudut masuk sendi pergelangan kaki atas dan untuk meningkatkan pergerakan, lutut sekarang mesti diangkat, kerana tumit tidak boleh bergerak di permukaan.

Kedua-dua rakan kongsi kini bergerak ke arah satu sama lain, sudut pada sendi menjadi sangat kecil. Untuk plantaflexion, yang berlubang lutut kini ditekan ke penyokong dan kaki diregangkan ke panjang maksimumnya. Kedua-dua rakan kongsi menjauh antara satu sama lain.

Ini disebut penggabungan mobilisasi, teknik yang baik untuk mencegah mekanisme mengelak dan memanfaatkan mobilisasi semaksimum mungkin. Latihan tidak boleh menyakitkan dan hanya sedikit berat. Kira-kira 15-20 pengulangan dapat dilakukan dalam tiga set.

2. pronation/supinasi Pergerakan lateral dapat dilatih dengan baik sambil duduk di bangku. Kaki berada di bawah sendi lutut. Sekiranya pesakit sekarang menaikkan tepi luar, dia dapat sedikit menahan diri di lutut luar dengan tangannya. Dia cuba menekan lutut ke tangan sehingga tidak dapat bergerak ke dalam, atau bahkan bergerak sedikit ke luar.

Tumit tetap kukuh di atas tanah. Semasa mengangkat bahagian dalam kaki, pesakit kini memberikan ketahanan pada bahagian dalam lutut. Latihan boleh dilakukan beberapa kali di satu sisi atau secara bergantian.

Ia tidak boleh menjadi berat, tetapi memerlukan kepekatan tertentu. Di sini juga, 15-20 pengulangan dalam tiga set mesti dilakukan. 3. mobilisasi di bawah beban Pada peringkat kemudian selepas patah kaki buku lali, latihan mobilisasi di bawah pengaruh berat badan juga dapat dilakukan.

Lungas ke hadapan yang besar sementara kaki belakang dan tumit tetap berada di tanah dapat dilakukan serta paru-paru lateral. Di sini juga, sokongan kaki harus tetap berada di landasan supaya mobiliti lateral dilatih. The sendi buku lali yang menyokong kaki dilatih.

Peregangan untuk otot betis dapat melengkapkan program latihan. Lebih banyak latihan boleh didapati dalam artikel: Latihan Mobilisasi Baki Pad adalah tikar busa lembut nipis yang sangat sesuai untuk latihan koordinasi. Ia boleh digunakan dalam terapi individu dan juga terapi berkumpulan atau di rumah.

Kerana Baki Pad memberi kesan kepada berat badan, pesakit mesti sentiasa menstabilkan sendi-sendi ototnya untuk menjaga keseimbangan. Ini adalah permintaan tinggi pada sendi, otot dan juga pada sensor yang memberikan posisi sendi badan (proprioception). Latihan di Baki Pad agak mudah dilaksanakan, tetapi meletakkan permintaan tinggi pada struktur.

Dari pendirian berkaki dua sederhana dengan peralihan berat sedikit ke lunges dengan satu kaki di tempat mandi keseimbangan atau pendirian satu kaki, tidak ada batasan imaginasi anda. Latihannya berkesan, tetapi hanya boleh dilakukan apabila latihan dapat dilakukan dengan selamat di tanah yang kukuh. The theraband juga sesuai untuk melatih otot-otot sendi pergelangan kaki selepas patah kaki buku lali.

Latihan pertama The theraband boleh diikat di kedua-dua kaki bawah atau hanya di sekitar yang terkena kaki bawah dan kaki meja, atau objek padat. Oleh itu theraband menarik kaki bawah ke dalam atau ke luar sekali. Sendi pergelangan kaki harus mengimbangkan tarikan ini agar tetap stabil.

Variasi: Sekarang semua jenis latihan dengan anggota bawah dapat dilakukan lagi. Selekoh lutut, paru-paru (dengan kaki yang lain), atau bahkan kaki sebelah. Sekali lagi, jika latihan dikuasai dengan selamat, gangguan seperti bola atau tanah yang berubah seperti Balance Pad dapat digunakan untuk membuat latihan lebih sukar.

Sekiranya pesakit melakukan latihan sendirian di rumah, sebaiknya dia lakukan di depan cermin untuk memeriksa paksi kakinya secara bebas. Latihan itu menuntut dan harus dilakukan secara terkawal. Kualiti datang sebelum kuantiti.

Lebih banyak latihan boleh didapati di bawah: Bimalleolar Patah tulang belakang RawatanKlasifikasi fraktur pergelangan kaki adalah menurut Weber. Bergantung pada keparahan, seseorang bercakap mengenai patah tulang Weber A, Weber B atau Weber C. Pada fraktur Weber, fibula terjejas.

Tahap keparahannya bergantung pada ketinggian tulang patah - di bawah atau di atas apa yang disebut syndesmosis, hubungan ligamen antara keduanya tulang, tibia dan fibula. Keretakan tulang pergelangan kaki disebut patah talus. Secara terapi, patah Weber C dan biasanya juga patah Weber B memerlukan operasi penstabilan; Weber A juga boleh dirawat secara konservatif.

Oleh kerana sendi pergelangan kaki kita harus menahan seluruh berat badan, sendi itu sangat berat. Selepas patah tulang, penting untuk melatih otot di sekitarnya untuk mengelakkan kecederaan lebih lanjut - misalnya dengan membongkok. Dalam kebanyakan kes, ligamen sendi pergelangan kaki juga terjejas dan tidak stabil pada patah pergelangan kaki.

Kekuatan fisioterapeutik dan penyelarasan latihan penting untuk mengikat sendi. Maklumat lebih lanjut mengenai patah sendi pergelangan kaki boleh didapati dalam artikel: Latihan untuk patah sendi pergelangan kaki

  • Dalam fraktur Weber A, garis patah tulang fibula berada di bawah syndesmosis,
  • Dalam fraktur Weber B, garis patah tulang berada pada tahap sindesmosis,
  • Pada fraktur Weber C, sindesmosis juga terjejas dan patah tulang di atas

Fraktur Weber C khususnya dirawat dengan operasi penstabilan, tetapi fraktur Weber B juga dapat dioperasikan pada. Ini biasanya diikuti oleh imobilisasi dalam serpihan (siaran udara atau yang serupa) untuk melegakan sendi.

Petunjuk pergerakan tertentu pada awalnya dilarang. Terutama penarikan kaki sukar sekiranya berlaku kecederaan synesmosis (hubungan ligamen antara tibia dan fibula), kerana tulang pergelangan kaki menekan dirinya ke dalam garpu malleolar dan dengan itu mendorong kedua tulang dan ligamen terpisah. Komponen pergerakan lateral (lateral) juga mungkin dilarang pada mulanya.

Pergerakan dan kapasiti beban secara beransur-ansur dilepaskan oleh pakar bedah. Rawatan susulan selepas pembedahan biasanya merangkumi saliran limfa sebagai tambahan kepada fisioterapi. Dalam saliran limfa, cecair tisu, yang sering terkumpul setelah trauma, disalirkan ke dalam limfa sistem kapal dengan lembut urut pergerakan untuk mengurangkan tekanan tisu dan mewujudkan keadaan penyembuhan yang lebih baik.

Setelah lebih kurang. 6 minggu, mobiliti dan daya tahan biasanya dilepaskan semula. Masa yang tepat diberikan secara individu oleh doktor.