Latihan untuk kecederaan pada ligamen dalaman dan luaran

Dalam kecederaan ligamen, pergerakan di sendi lutut pada mulanya dihalang oleh ketegangan otot refleks, tetapi kemudiannya, ketidakstabilan pada sendi lutut boleh berlaku, terutama dalam kes ligamen koyak. Ligamen koyak yang tidak dirawat meningkatkan risiko berikutnya sendi lutut pakai dan koyak - arthrosis dalam sendi lutut. Setelah kecederaan sembuh, fokus terapi adalah untuk menguatkan otot-otot sekitarnya dan terutama untuk memperbaiki penyelarasan untuk mengikat sendi secara berotot. kaki paksi harus diperiksa untuk mengelakkan beban berlebihan alat ligamen.

5 latihan mudah untuk ditiru

1. latihan - "Mobilisasi dalam rantai tertutup" 2. latihan - "Mobilisasi dalam rantai terbuka" 3. latihan - "Peregangan hamstring "4. senaman -" Lutut lutut "5. senaman -" Lunge "Kecederaan pada ligamen dalaman dan luaran sendi lutut adalah perkara biasa. kecederaan sukan. Dengan jatuh, putaran atau bahkan pukulan ke lutut, ligamen cagaran dapat dilebih-lebihkan atau bahkan terkoyak. Ligamen dalaman terjejas lebih kerap daripada ligamen luar.

Punca kecederaan ligamen kesakitan di kawasan ligamen dan bengkak yang terjejas, sendi boleh memerah dan menghangatkan. Sekiranya kecederaan ligamen dalam atau luar, lutut pada mulanya sering terhindar dan sedikit pergerakan dilakukan, dan sekiranya trauma teruk dan ligamen terkoyak, ia mungkin tidak bergerak untuk jangka waktu tertentu. Langkah seterusnya adalah memulihkan mobiliti sendi lutut.

Penting untuk menggerakkan lutut ke gerakannya sepenuhnya, selagi ia dilepaskan oleh doktor (mungkin disekat setelah operasi). Pada peringkat awal, latihan mobilisasi hanya boleh dilakukan di kesakitan-sesuai dengan cara agar tidak mengganggu proses penyembuhan struktur yang trauma dan untuk melindunginya daripada beban lebih lanjut. Kemudian, anda juga boleh menyelesaikan masalah ini kesakitan ambang.

Selain latihan terpencil untuk menggerakkan lutut, berbasikal sangat sesuai untuk mobilisasi, kerana di sinilah berat badan dikeluarkan. Terdapat pelbagai latihan, misalnya dari teori pergerakan fungsional. Perbezaan dibuat antara latihan mobilisasi dalam rantai terbuka, di mana lutut bergerak bebas tanpa berat badan, dan latihan dalam rantai tertutup, yang lebih fisiologis, tetapi juga lebih berat.

Rantai tertutup Dalam latihan rantai tertutup, pesakit berdiri di atasnya kaki dan meletakkan berat badannya di lutut. Ini boleh dibuat lebih sukar dengan permukaan yang tidak stabil (mengimbangi pad, bahagian atas terapi, tikar gimnastik…). Latihan bermula dari berjongkok di atas lutut hingga skala berdiri.

Tidak ada batasan khayalan. Rantai terbuka Untuk mobilisasi mudah dalam rantai terbuka, latihan dengan bola gimnastik sangat sesuai. Pesakit duduk di atas atau di atas kerusi dan meletakkannya kaki dengan tumit atau kaki bawah pada bola.

Tumit kini ditarik ke arah punggung, lutut diangkat dan dibengkokkan. Apabila tumit bergerak dari badan semula, regangan dilatih. Bahagian belakang lutut harus didorong untuk mencapai pemanjangan maksimum.

Latihan boleh dilakukan 20 kali dalam 3 set. Sekiranya anda tidak mempunyai bola gim, anda boleh menggunakan benda lain yang boleh dilancarkan (misalnya botol atau baldi yang terbaring). Lebih banyak latihan boleh didapati dalam artikel Latihan Mobilisasi Fisioterapi.

Peregangan latihan untuk kecederaan ligamen ligamen dalaman atau luaran memainkan peranan yang semakin meningkat dalam ketidakseimbangan otot yang boleh menjadi penyebab kecederaan. Sekiranya terdapat penyimpangan pada sumbu kaki, program peregangan tertentu juga harus dipertimbangkan. Biasanya alat ligamen kapsular lateral (luar) lebih ketat daripada yang dalam.

Peregangan kumpulan otot lateral boleh mengakibatkan pelepasan radas ligamen dalaman. Latihan dengan roller fasial sesuai untuk ini. Dalam sukan tertentu sering terdapat pemendekan otot lutut yang kuat, ini juga boleh mendorong mekanisme kecederaan dan harus dicegah dengan meregangkan bahagian belakang paha.

Belakang paha Letakkan satu kaki diregangkan pada permukaan yang dinaikkan. Kaki penyokong juga diregangkan. Sekarang condongkan bahagian atas badan anda ke arah kaki yang anda berdiri.

Cuba sentuh kaki dengan tangan anda. Latihan lain dilakukan dalam keadaan berdiri tegak. Tolak punggung anda ke belakang dan cuba menyentuh lantai dengan tangan anda. Sendi lutut adalah bahagian hujung bawah.

Dalam kes kecederaan ligamen pada sendi lutut, keseluruhan bahagian bawah kaki juga harus diperiksa untuk mengetahui apa-apa penyebab berlakunya overload kronik alat ligamen. Ia juga berguna untuk menyatukan peregangan pinggul ke dalam program senaman anda untuk kecederaan pada ligamen dalam atau luar lutut. Latihan lebih lanjut boleh didapati dalam artikel Latihan regangan.

Sekiranya terdapat kecederaan pada ligamen dalaman atau luaran, penguatan otot lutut adalah fokus terapi, tidak kurang pentingnya untuk menstabilkan sendi dan mencegah perubahan artritis. Kerana sendi yang tidak stabil, sendi rawan lebih berat dan cenderung merosot. Sendi dapat diikat dengan kuat melalui latihan pengukuhan yang disasarkan.

Amat penting untuk mengukuhkan quadriceps (extensor lutut) dan otot yang membengkokkan lutut (otot ischiocrural). Latihan terpencil sesuai untuk ini - lutut lutut dari tempat duduk, lenturan lutut dalam kedudukan rawan, misalnya dengan theraband. Latihan fisiologi dalam rantai tertutup seperti selekoh lutut atau paru-paru juga sangat berkesan di sini.

Selekoh lutut Semasa membengkokkan lutut, kaki selebar pinggul, lutut sendi berada di atas buku lali sendi sepanjang keseluruhan latihan. Punggungnya diregangkan jauh ke belakang sehingga punggung tetap lurus, beratnya dialihkan ke tumit. Kaki dan lutut bawah tetap lurus dan tidak melihat ke luar atau ke dalam.

Melalui kekuatan paha otot yang anda luruskan lagi. Lunge Semasa melakukan lunge, satu kaki diletakkan jauh ke depan dari kedudukan tegak, lutut belakang diturunkan ke lantai, badan atas membentuk garis lurus dengan pelvis. Lutut depan tidak memandang ke atas jari kaki dan tidak menyimpang ke dalam atau ke luar.

Dari posisi ini, baik gerakan berdenyut kecil dapat dilakukan, atau seseorang mendorong kembali ke posisi tegak dan mengubah sisi. Kedua-dua latihan boleh dilakukan kira-kira 15 kali dalam 3 set. Untuk latihan satu sisi selalu berlatih dengan sebelah kanan dan kiri.

Berat kemudian boleh ditambah untuk menambah keperluan. Latihan mesti dilakukan secara berkala dan jangka panjang. Untuk kecederaan ligamen pada sendi lutut, penyelarasan latihan sangat mustahak di samping pengukuhan.

Ligamen dari kami sendi bukan sahaja penstabil, tetapi juga mempunyai reseptor untuk melaporkan kedudukan bersama kepada kami otak. Fungsi ini (proprioception) boleh dibatasi oleh kecederaan. Sendi terasa tidak stabil dan tidak selamat ("memberi jalan").

Otot yang diperkuat sekarang harus disiapkan oleh penyelarasan latihan untuk bertindak balas dengan cepat dan berkesan terhadap keperluan yang berbeza untuk menstabilkan sendi dengan secukupnya. Kaki di rantai tertutup akan terdedah kepada rintangan yang berbeza semasa pesakit berusaha memastikannya stabil. Di rumah, perubahan daya tahan yang biasanya ditetapkan oleh ahli terapi dapat diganti dengan tali terapi.

Berikut ini latihan dapat dibuat lebih sukar dengan permukaan yang berbeza, atau gangguan - misalnya menangkap bola. Latihan melompat mempunyai kesukaran tertinggi. Mereka memerlukan tahap koordinasi yang tinggi.

Sebagai contoh, mengurangkan kesan lompatan pada trampolin sedemikian rupa sehingga pesakit segera berdiri tegak tanpa melantun adalah latihan yang sangat menuntut. Latihan penyelarasan harus merangkumi sebahagian besar latihan dan sangat penting untuk memulihkan dan menjamin fungsi sendi secara kekal setelah kecederaan ligamen. urut latihan dapat menyelesaikan rawatan kecederaan ligamen.

Tendon dan ligamen kurang dibekalkan darah daripada otot dan oleh itu sembuh lebih perlahan. Urut lembut - dalam kes ligamen juga geseran melintang - secara khusus dapat mendorong darah peredaran darah dan dengan itu menyokong penyembuhan. Terutama pada peringkat awal selepas kecederaan ligamen, otot cenderung tegang secara refleks.

Urutan lembut kemudiannya dapat memberi kesan menghilangkan rasa sakit dan melegakan. Sekiranya terdapat pembengkakan pada sendi dan tisu sekitarnya, urut teknik dari saliran limfa juga boleh digunakan untuk mengeluarkan cecair tisu dan menyokong penyembuhan. Kemudian, urut boleh berguna untuk melonggarkan tisu yang tersekat dan dengan itu meningkatkan pergerakan. urut unit dapat digabungkan dengan baik dengan penggunaan haba. Namun, fokusnya adalah pada latihan pengukuhan dan koordinasi aktif. Urutan hanya boleh digunakan sebagai menambah kepada rancangan latihan dan rawatan sebenar.