Latihan untuk paresis peroneal

Untuk membetulkan paresis peroneal dan mencegah kerosakan sekunder seperti kaki runcing, latihan untuk menguatkan otot dan meningkatkan rasa mengimbangi adalah mustahak. Berikut ini, latihan yang sesuai ditunjukkan sebagai contoh:

Latihan imbangan

1.) Kencangkan jari kaki: Orang yang terjejas terbaring di lantai dalam keadaan terlentang. Kakinya diregangkan sepenuhnya.

Sekarang orang yang terkena cuba menarik kakinya ke arah kepala pada kedua sisi pada masa yang sama dan tahan kedudukan ini selama mungkin. Latihan harus diulang 5 kali. Sebagai alternatif, latihan juga boleh dilakukan semasa duduk di atas kerusi: Kaki berdiri di atas lantai dengan lebar pinggul.

Kini pesakit cuba mengangkat jari kakinya dari lantai. Tumit tetap di lantai. 2.)

theraband: Orang yang terkena duduk dengan kaki terentang di depan dinding bar. Dia menyokong bahagian atas badannya dengan tangan di belakang punggungnya. Kaki yang terkena kini terpaku pada a di sana, yang membentuk gelung dengan salah satu anak tangga bawah.

Kaki harus berada di punggung punggung sejauh mungkin (angkat kaki setinggi mungkin). Dengan cara ini kaki digerakkan secara aktif terhadap kepincangannya. 3.)

Ayunan kaki: Pesakit berdiri tegak. Sekiranya pesakit tidak yakin berdiri, kerusi dapat diletakkan di sebelah kiri dan kanannya, sehingga sandaran kaki dapat digunakan untuk memegang kaki. Kini orang yang terkena mengangkat kedua tumit dari lantai pada masa yang sama sehingga dia hanya berdiri berjinjit.

Dia kemudian menggunakan momentum untuk bergerak dari sini ke posisi yang bertentangan (= kedudukan tumit dengan jari kaki ditarik ke atas). Harus ada 10 perubahan. 4.)

Flamingo: Orang yang terkena berdiri dengan sisi yang sakit di permukaan yang lembut atau goyah seperti selimut yang dilipat atau bantal bola. Sekarang bengkokkan lutut sedikit dan angkat kaki yang tidak terjejas sedikit dari lantai. Orang yang terjejas cuba berdiri di atas satu kaki selagi mungkin.

Sekiranya tidak selamat, orang kedua boleh digunakan untuk mengamankan kaki atau memegangnya. 5.) Tepi karpet: Pesakit berdiri di sudut permaidani tebal. Sekarang pesakit mengimbangkan sepanjang tepi permaidani sekali di sekitar permaidani. Sekiranya dia jatuh, dia bermula semula dari awal.