Latihan untuk sendi lutut

Lutut adalah sendi yang kompleks. Ia terdiri daripada tulang shin (tibia), fibula, femur dan patella. Ini adalah sendi engsel, yang bermaksud bahawa pergerakan putaran kecil juga regangan dan pergerakan membongkok mungkin.

Sebagai tambahan kepada struktur tulang, struktur ligamen mempunyai fungsi penstabil, proprioceptif, penyeimbangan dan sokongan yang penting. Ini termasuk ligamen dalaman dan luaran, menisci, ligamen cruciate, tendon patela dan retinakulum, yang meluas di kedua sisi patela hingga penonjolan di tibia. Lutut adalah otot yang merangkumi lutut: Secara keseluruhan, lenturan 140 °, peluasan 5 °, putaran dalaman 25 ° dan putaran luaran 30 ° adalah mungkin di lutut apabila kaki dibengkokkan.

Oleh kerana mekanisme kemalangan tertentu, ligamen cruciate, ligamen cagaran atau menisci mungkin terkoyak. Bergantung pada tahap keparahan mereka, mereka boleh dilatih dengan latihan berikut. Menanggung berat badan sendiri dan perubahan degeneratif yang normal boleh menyebabkan lutut arthrosis, yang dalam keadaan terburuk dapat diperbaiki dengan memasang a sendi lutut prostesis.

  • M. semimembranosus
  • M. semitendinosus
  • M.

    femep bisep

  • M. popliteus
  • M. gracilis
  • M.

    Sartorius

  • M. gastrocnemius
  • M. tensor fascia latae
  • M.

    quadriceps femoris

Sekiranya penggantian sendi lengkap (TEP = total endoprosthesis) telah dilakukan, persoalan mengenai pelepasan beban tetap ada. Bergantung pada tahap operasi, doktor memutuskan apa yang penting untuk perancangan terapi selanjutnya. Masalah terbesar selepas operasi penggantian lutut adalah kekurangan pergerakan.

Ramai doktor hanya membebaskan pesakit dari hospital apabila tahap pergerakan 90 ° telah dicapai. Sejurus selepas operasi, pesakit diberi sapuan pergerakan, yang digunakan hingga 4 kali sehari dan menggerakkan lutut secara pasif dalam keadaan lenturan dan perpanjangan. Oleh kerana pesakit biasanya mempunyai banyak kesakitan sejurus selepas operasi, penggunaan splint mobiliti mengakibatkan peningkatan nada otot kerana kesakitan yang tinggi.

Ini terus mengganggu peningkatan mobiliti. 1) Pesakit Dalam Sebagai latihan langsung di hospital, fisioterapi mengesyorkan pengembangan pemanjangan dan kawalan M. Quadriceps dengan lanjutan lutut yang lengkap dalam kedudukan terlentang. Pesakit harus secara sedar mendorong belakang lutut ke bawah ke atas pad dan menahannya selama beberapa saat.

Sekiranya ini sudah berjaya, latihan dapat digabungkan dengan mengangkat yang diperpanjang kaki. 2) Tidak bergerak Untuk meningkatkan lenturan, lenturan bebas juga dapat dilakukan pada kedudukan terlentang. Di sini pesakit hanya boleh bergerak sejauh mungkin untuk melakukannya, sehingga mengelakkan ketegangan pelindung.

3) pegun Sekiranya pesakit sedang duduk di tepi katil, dia boleh meletakkan kakinya di atas kain yang terbaring di lantai dan menarik tumitnya di bawah katil. Sebagai alternatif, bola kecil dapat digunakan, yang juga menghilangkan sebagian beban kerja. Pesakit juga dapat secara sadar memperhatikan mekanisme berjalannya.

Dengan sengaja memutar tumit ke jari kaki memastikan pergerakan yang betul di lutut dan mengelakkan pergerakan mengelak. Anda boleh mendapatkan maklumat mengenai ini dalam artikel Gait Training. 4) Tangga pendakian pegun juga sesuai untuk melakukan pergerakan terakhir (tangga memanjat) dan sebagai latihan kekuatan semasa menaiki tangga.

Di kebanyakan klinik pesakit diberhentikan setelah 10 hari dan pemulihan dilakukan. Di sana pergerakannya diperbaiki lagi dengan terapi intensif dan permulaan dibuat dengan latihan kekuatan. Apabila luka operasi sembuh dengan baik, gimnastik air dilakukan.

Di dalam air semua latihan dapat diselesaikan dengan lebih mudah, kerana ketahanan air mengurangkan berat badan pesakit. Urutan langkah yang berbeza dan mudah bergerak sangat sesuai. Maklumat lebih lanjut mengenai latihan di air boleh didapati dalam artikel Gimnastik air.

1) pesakit luar Menunggang basikal juga terbukti dapat menggerakkan diri sendiri, terutama jika anda menggunakan rintangan rendah untuk meningkatkan pergerakan. Penting bahawa pedal dan tempat duduk boleh disesuaikan supaya lutut tidak mempunyai ketegangan asas sebelum anda mula menunggang. 2) pesakit luar Jika mobiliti dapat dicapai dengan baik lagi, latihan kekuatan dapat diperhebatkan.Gabungan bebas di dinding untuk masa yang terhad memberikan kebaikan quadriceps ketegangan dan boleh dilakukan di rumah tanpa ragu-ragu.

3) Selekoh lutut pesakit luar dapat dilakukan hingga 90 ° dan dapat diperkuat dengan bantuan seperti tali Thera atau bola di antara lutut untuk mencapai tambahan penambahan or penculikan ketegangan. 4) pesakit luar kaki tekan juga boleh dilakukan, dengan syarat tempat duduk boleh disesuaikan mengikut kemungkinan pergerakan. Secara umum, bagaimanapun, pasca-perawatan harus dilakukan bersama-sama dengan ahli fisioterapi, kerana dia dapat mengenali masalah, sekatan pergerakan, gerakan mengelak dan merawatnya dengan cara yang disasarkan.

Latihan lebih lanjut boleh didapati dalam artikel:

  • Latihan dengan TEP lutut
  • Fisioterapi untuk TEP lutut

Bergantung pada keparahan pembedahan, rawatan pasca operasi berbeza-beza. Secara umum, terapi bergantung kepada gejala pesakit. Oleh itu, sekiranya berlaku pembengkakan, kesakitan titik dan sekatan pergerakan, langkah-langkah menghilangkan rasa sakit dan penyerapan semula serta mobilisasi sendi mengikuti.

Sejurus selepas operasi, senaman yang sama sesuai dengan selepas operasi lutut. Sekiranya tidak ada keluhan besar, pola kiprah sudah dapat diperbaiki setelah fasa akut telah reda, dan pesakit diarahkan untuk memperhatikan gerakan bergulir ketika berjalan untuk menghindari kesalahan kiprah. Dalam rawatan selanjutnya, mengimbangi dan penyelarasan latihan boleh dimulakan.

Latihan seperti sikap berkaki satu sangat berkesan kerana sebilangan besar kumpulan otot diaktifkan dalam kedudukan ini untuk menstabilkan lutut. Selain itu, latihan dapat digabungkan dengan permukaan yang berbeza dan dapat diperkuat dengan menggerakkan lengan atau kaki lain. Maklumat dan latihan yang lebih terperinci boleh didapati dalam artikel

  • Latihan untuk a meniskus luka.
  • Meniskus koyak - Fisioterapi

Lutut dirawat sejak awal.

Sekiranya berlaku pembengkakan teruk, limfa saliran sesuai sebagai langkah untuk mempromosikan penyerapan semula. Pesakit diarahkan untuk meletakkan kaki tinggi, menyejukkannya dan mendapatkan kaki limfa cecair bergerak dengan menggunakan pam betis. Bergantung pada beban yang dibenarkan, gaya berjalan disesuaikan.

Dengan beban separa, pesakit belajar bagaimana menggunakan penyokong dengan betul. Dengan beban penuh, dia dilatih secara langsung untuk menggulung dengan betul. 1.)

Sebagai latihan pertama pesakit boleh melakukan latihan regangan (lihat Knietep). 2.) Untuk meningkatkan kekuatan sokongan untuk berjalan kaki sokongan, latihan trik di lengan atas dengan theraband disyorkan, di mana pesakit menarik Theraband dari kedudukan siku yang bengkok ke peluasan.

Juga sesuai adalah posisi memegang (celupkan) di tepi katil atau kerusi belakang. 3.) Bersama dengan ahli terapi, teknik dari skema rawatan PNF dapat digunakan pada otot.

Kaki tetap dalam keadaan rehat dan ahli terapi bekerja dengan lengan yang bertentangan. Pesakit menolak lengan ke bawah di bawah rintangan dan melihatnya, ketegangan mengalir ke kaki yang bertentangan. 4.)

Setelah beban dilepaskan, lutut sedikit membengkok dan penekan kaki boleh digunakan. 5.) Sama pentingnya untuk proprioception dan penyelarasan otot lutut adalah mengimbangi latihan pada permukaan yang tidak rata.

Latihan-latihan ini dapat dilanjutkan dari posisi satu kaki ke variasi langkah dan dapat diubah secara individu dalam banyak cara. Hanya penting bahawa lutut sudah stabil dengan sendirinya. Anda boleh mendapatkan latihan untuk ini dalam artikel Baki Penyelarasan Latihan.

6.) Pada fasa akhir, lengkung dan lutut dapat digabungkan dengan permukaan yang tidak rata dan latihan penyelarasan. Secara amnya, latihan harus dilakukan dengan bantuan ahli terapi dan berunding dengan doktor yang menghadiri.

Lebih banyak latihan dan maklumat mengenai topik ini boleh didapati dalam artikel Latihan untuk ligamen cruciate pecah. Topik serupa yang mungkin menarik minat anda:

  • Latihan menentang kegembiraan patella
  • Fisioterapi untuk keselesaan patella
  • Fisioterapi selepas pecah ligamen cruciate

Latihan untuk otot iskiokural (belakang paha): Tempat duduk permulaan (Alternatif juga mungkin dalam posisi rawan): Kaki tergantung di udara, theraband pada pagar dan ikatkan sisi lain di sekitar kaki, di bawah ketegangan pada lenturan tarik lutut Bridging: Posisi terlentang, kaki dihidupkan, bungkus Theraband di sekitar lutut dari luar sehingga ketegangan dapat dirasakan, angkat dan turunkan pelvis Jaga pelvis ke atas dan secara bergantian meregangkan kaki Pastikan kaki diregangkan dan perlahan-lahan turunkan pelvis dan tekan ke atas lagi Latihan otot Iskiokrural dan otot paha depan: Selekoh lutut: Ikatkan Theraband di sekitar lutut dari luar Tetap dalam kedudukan rendah Tetap dalam kedudukan rendah dan tekan Theraband ke luar Besarkan straddle Tetap dalam posisi rendah dan bergerak selangkah ke sisi Latihan untuk penculik Anda boleh mendapatkan lebih banyak latihan dalam artikel Latihan dengan Theraband.

  • Tempat duduk di kedudukan permulaan (secara alternatif juga mungkin dalam posisi rawan): Kaki menggantung di udara, pasangkan Theraband ke pagar dan ikat sisi lain di sekitar kaki, tarik di bawah ketegangan ke lenturan lutut
  • Merapatkan: kedudukan terlentang, kaki dihidupkan, bungkus Theraband di sekitar lutut dari luar supaya ketegangan dapat dirasakan, angkat dan turunkan pelvis Jaga pelvis ke atas dan regangkan kaki secara bergantian Pastikan kaki diregangkan dan perlahan-lahan turunkan pelvis dan tekan naik lagi
  • Pastikan pelvis ke atas dan regangkan kaki secara bergantian
  • Pastikan kaki diregangkan dan perlahan-lahan turunkan pelvis dan tekan lagi
  • Berdiri: Betulkan Theraband ke pagar dan ikat di kaki -> meregangkan kaki ke belakang
  • Pastikan pelvis ke atas dan regangkan kaki secara bergantian
  • Pastikan kaki diregangkan dan perlahan-lahan turunkan pelvis dan tekan lagi
  • Selekoh lutut: Ikat Theraband di sekitar lutut dari luarTahan dalam posisi rendahTahan dalam posisi rendah dan tekan Theraband ke luarBesarkan tali ituTahan dalam posisi rendah dan berjalan ke sisi selangkah demi selangkah
  • Kekal dalam kedudukan rendah
  • Kekal dalam kedudukan rendah dan tekan Theraband ke luar
  • Besarkan slaid
  • Tetap berada di posisi rendah dan berjalan selangkah ke sisi
  • Kedudukan terlentang: Pegang Theraband di sekitar kaki dan pegang dengan tangan anda di kedua-dua hujungnya, regangkan kaki
  • Kekal dalam kedudukan rendah
  • Kekal dalam kedudukan rendah dan tekan Theraband ke luar
  • Besarkan slaid
  • Tetap berada di posisi rendah dan berjalan selangkah ke sisi
  • Merapatkan: lihat di atas
  • Kedudukan sisi: ikat Theraband di sekitar kaki dan sambungkan kaki bersama-sama, angkat kaki atas ke sisi
  • Berdiri: Betulkan Theraband ke pagar dan bungkus kaki, rentangkan kaki ke sisi

Perkara terpenting sekiranya berlaku rawan kerosakan atau lutut yang ada arthrosis adalah untuk membesarkan ruang sendi di lutut atau lutut (chondropathy patellae) dan dengan demikian merangsang metabolisme.

. rawan tidak dapat dibina semula, tetapi kemerosotan dapat dielakkan dan kesakitan dan pergerakan dapat ditingkatkan. Selain fisioterapi yang melegakan, di mana fisiologi sendi dapat ditingkatkan dengan rawatan daya tarikan dan mobilisasi, beberapa latihan sesuai untuk menolong diri sendiri. Untuk meningkatkan pergerakan, gimnastik air boleh digunakan.

Seperti disebutkan di atas, tekanan air mengurangkan berat badan pesakit dan dia lebih mudah melakukan pergerakan yang menyebabkan banyak masalah di darat. Begitu juga, berbasikal yang teliti memastikan pergerakan lutut berterusan dan dengan demikian a darah kesan peredaran. Latihan pengukuhan untuk punggung, depan dan belakang paha dalam semua variasi memberikan penstabilan yang lebih baik di pelvis untuk mengalihkan beban dari lutut.