Latihan | TEP bahu

latihan

Bahu adalah sendi yang dipimpin oleh otot. Soket sendi kecil dan sendi besar kepala jangan memberikan panduan tulang yang baik, sebab itulah kestabilan bahu banyak ditentukan oleh otot-otot yang mengelilinginya. Sokongan otot yang baik juga sangat penting dalam bahu TEP untuk mengekalkan fungsi bahu dalam kehidupan seharian dan di tempat kerja.

Struktur yang mengelilingi sendi cenderung hancur dan melekat bersama-sama dengan sangat cepat jika beban yang terlalu sedikit dikenakan, sehingga mengurangkan mobilitas dan kekuatan. Terutama dalam kes bahu arthrosis dan selepas pembedahan, penting untuk memulakan lebih awal dengan latihan yang sesuai untuk mengelakkan kekejangan. Sebarang sekatan pergerakan harus dipatuhi bergantung pada fasa pasca operasi untuk mengelakkan kelonggaran atau kelonggaran prostesis bahu dan tidak melambatkan proses penyembuhan.

Contoh latihan fasa awal Berdiri di depan dinding pada jarak kira-kira 30 cm dan merangkak ke atas dinding dengan tangan anda sehingga anda merasakan kesakitan di bahu. Berhati-hati menarik bilah bahu ke arah tulang belakang dan jangan memusingkan lengan ke luar. Pegang kedudukan ini selama kira-kira 30 saat dan ulangi ini 3 kali.

Kumpulan latihan yang komprehensif yang dapat mewujudkan penjagaan selepas positif setelah bahu TEP boleh didapati dalam artikel berikut: Latihan TEP Bahu Contoh latihan fasa awal Berdiri di depan dinding pada jarak lebih kurang. 30 cm dan merangkak ke atas dinding dengan tangan anda sehingga anda merasakan kesakitan di bahu. Berhati-hati menarik bilah bahu ke arah tulang belakang dan jangan memusingkan lengan ke luar. Pegang kedudukan ini selama kira-kira 30 saat dan ulangi ini 3 kali. Koleksi latihan yang komprehensif yang dapat mewujudkan penjagaan positif selepas TEP bahu terdapat dalam artikel berikut: Latihan TEP bahu

Sukan mana yang dibenarkan?

Jenis sukan mana yang dibenarkan dengan a bahu TEP dan selepas itu sukan boleh disambung semula harus selalu diperjelaskan dengan doktor yang merawat. Secara amnya, sukan yang berisiko tinggi terjatuh atau berkaitan dengan gerakan pantas, mesti dielakkan. Ini termasuk, misalnya, kebanyakan sukan bola seperti bola baling, bola sepak dan tenis serta berbasikal gunung atau ski menuruni bukit.

Begitu juga, sukan lasak seperti luncur angin dan layang-layang dan pendakian tidak digalakkan. Sebaliknya, sukan seperti berjalan kaki atau berjoging, mendaki gunung, ski merentas desa, menari, berenang, berbasikal dan juga yoga dan Pilates dibenarkan setelah berunding dengan pelatih. Latihan peralatan, misalnya di gimnasium, juga boleh dilakukan dan disarankan dengan disesuaikan secara individu pelan latihan.

Latihan yang berlebihan atau tidak sesuai boleh menyebabkan melonggarkan atau bahkan kehilangan TEP bahu. Walau bagaimanapun, had beban harus ditentukan secara berasingan untuk setiap pesakit dan latihan yang memadai, disesuaikan dapat memberi kesan yang sangat positif pada hasil terapi, kerana otot-otot diperkuat dan mobilitas ditingkatkan. Maklumat lebih lanjut mengenai topik ini boleh didapati dalam artikel: Fisioterapi TEP Bahu