Latihan siku tenis

Sekiranya otot dan tendon berulang kali disalahgunakan dan terlampau terlatih dalam jangka waktu yang lebih lama, maka kerosakan kecil menimbulkan kerengsaan besar, yang akhirnya dapat menyebabkan tenis siku. Pesakit dengan masalah seperti ini sering menggambarkan masalah ketika memotong rumput, membersihkan musim bunga, atau setelah sekian lama memusingkan atau bekerja. Selain itu tenis pemain, ahli sukan lain dan kumpulan profesional, seperti pemuzik, juga dipengaruhi oleh siku tenis. Tujuan fisioterapi adalah untuk meredakan keradangan dan kerengsaan yang terkena tendon dan otot dan untuk meningkatkan daya tahan mereka. Ilustrasi siku tenis: bawah - lengan bawah kanan, otot sisi ekstensor (sisi punggung)

  1. Poros pucuk - Corpus radii
  2. Ellenschaft - Corpus ulnae
  3. Poros lengan atas - Corpus humeri
  4. Panjang bercakap-panjang tangan extensor -M. extensor carpi radialis longus
  5. pendek bercakap-panjang tangan extensor -M. extensor carpi radialis brevis
  6. Penyebar ibu jari panjang -M. penculik longus
  7. Sambungan ibu jari pendek -M. extensor pollicis brevis
  8. Extensor ibu jari panjang -M. extensor pollicis longus
  9. Siku - Olecranon
  10. Otot gnarled - M. anconeus
  11. Extensor tangan Olecranon -M. extensor carpi ulnaris
  12. Jari extender - M. extensor digitorum
  13. Little jari extensor - M. extensor digiti minimi
  14. Mempertahankan ligamen tendon ekstensor - Retinaculum musculorum extensorum

latihan

Bersenam dengan botol air atau dumbbell Tangan, dengan belakang tangan menghadap ke bawah, dari lengan yang terkena (tenis siku) memegang dumbbell. Ini perlahan-lahan digerakkan ke atas dan ke bawah. Dengan cara ini, otot dilatih dengan cara mengatasi (sepusat) dan menghasilkan (eksentrik).

. tendon dilatih tanpa dibebani oleh latihan yang perlahan. Bersenam dengan tuala Raih tuala seluas bahu dengan tangan anda di kanan dan kiri dan pimpin ke depan badan anda dengan ketinggian bahu. Bengkokkan lengan sedikit pada sendi siku.

Latihan lebih lanjut boleh didapati di bawah: Latihan untuk sakit siku

  1. Bengkokkan pergelangan tangan ke arah badan anda sebanyak mungkin (seperti ketika memecut dengan motosikal)
  2. Tangan sisi tidak terjejas (siku tenis) memusingkan tuala sejauh mungkin. Pergelangan tangan dari bahagian yang terjejas tetap berdiri
  3. Pergelangan tangan dari bahagian yang terjejas (siku tenis) mengikuti tangan yang lain perlahan ke hadapan dalam jangka masa 3 saat. Otot harus perlahan-lahan memperlahankan pergerakan.
  4. Dalam kedudukan ini kedua pergelangan tangan hendaklah sejajar satu sama lain.

    Dari kedudukan akhir ini, kedudukan permulaan disambung semula dan dimulakan semula. Lebih kurang 15 pengulangan ini dilakukan.