Latihan yang perlu diikuti sekiranya arthrosis bahu (omarthrosis)

Latihan untuk bahu arthrosis adalah bahagian penting dalam terapi konservatif dan juga rawatan pasca operasi. Latihan berfungsi untuk melegakan pesakit kesakitan, meningkatkan mobiliti sendi, melambatkan progresif arthrosis memproses dan meningkatkan kekuatan dan kestabilan bahu. Terapi untuk sendi bahu arthrosis pada mulanya mungkin dengan ubat konservatif dan fisioterapi. Bergantung pada perkembangan penyakit ini, pelbagai latihan yang berbeza dapat digunakan.

Latihan untuk meniru

Sambungan dengan strukturnya disuburkan dan terus bergerak dengan pergerakannya. Sekiranya pergerakan disekat kerana kesakitan, hasilnya adalah peningkatan pergerakan (lingkaran setan). Baki rawan kurang mendapat khasiat oleh kurangnya pergerakan dan kualitinya terus menurun.

Otot sekitarnya tidak cukup disokong dan kehilangan kekuatan, tendon kehilangan keanjalan dan kapsul kehilangan pergerakan. Untuk mengatasi ini, sendi harus digerakkan dengan lembut untuk membekalkan permukaan sendi walaupun dalam kes arthrosis. Terdapat pelbagai latihan untuk mobilisasi ini.

  • Lengan pendulum ke depan dan belakang, serta dari posisi membengkokkan (supaya lengan digantung longgar di depan badan) ke kanan dan kiri memastikan pergerakan yang santai dan kurang tegang di sendi bahu.
  • Jalankan dinding dengan tangan anda.

Walau bagaimanapun, semua latihan harus dilakukan dengan segera tanpa mekanisme pengelakan. Latihan mobilisasi abutment sangat baik dan juga dapat digunakan untuk menggerakkan bahu.

  • Lap di atas meja dengan kain
  • Di sini lengan disebarkan ke sisi sementara bahu sengaja menjaga jarak lebar ke telinga yang sama sisi.

    Batang badan condong ke sisi yang sama dan dengan itu menghalang mekanisme pengelakan berfungsi. Pergerakan humor rakan kongsi kepala dan bilah bahu kini maksimum. Apabila lengan ditarik, pesakit kembali tegak dan dapat menarik bahu ke atas dengan mudah.

    Kemudian kitaran baru bermula. Latihan mesti jatuh dengan mudah dan memberi kesan yang melegakan. Ia boleh dilakukan hingga 20 kali berturut-turut.