Latihan dengan Flexibar | Stenosis saluran tulang belakang - senaman sederhana untuk di rumah

Latihan dengan Flexibar

Latihan untuk tulang belakang lumbar: Kedudukan permulaan adalah pendirian aktif. Kaki berdiri tegak di atas lantai, lutut sedikit bengkok, pelvis ditarik sedikit ke belakang untuk meluruskan tulang belakang lumbar, otot perut tegang, punggung tetap lurus, lengan yang memegang Flexibar dipegang di dada rata dengan siku yang sedikit bengkok. Bilah bahu diketatkan dan tangan perlahan-lahan membawa Flexibar menjadi getaran.

Pesakit berusaha untuk mengimbangi getaran Flexibar dan tidak mengganggu getaran oleh pergerakan pembilang. Penting agar anda sentiasa tegang untuk memastikan kesan Flexibar. Ayunkan rod lebih kurang.

20 saat pada satu masa. Latihan untuk tulang belakang serviks: Kedudukan permulaan adalah sama dengan latihan untuk tulang belakang lumbar. Untuk tulang belakang serviks, bagaimanapun, Flexibar dipegang lebih tinggi dari atas kepala.

Di sini juga, pesakit berusaha untuk menggetarkan Flexibar dan kemudian menahan getaran oleh ketegangan badan. Perbezaannya adalah kerana ayunan yang berlaku di atas kepala, pendek leher otot mesti lebih aktif dan oleh itu senaman pengukuhan yang baik. Untuk menghubungkan kedua-dua bahagian badan, Flexibar dapat digerakkan ke bawah dan ke belakang di atas kepala sambil berayun. Ayunkan bar selama kira-kira 20 saat pada satu masa.

Bersenam dengan tongkat latihan yang fleksibel

Tongkat senaman yang fleksibel theraband adalah alat latihan elastik. Latihan 1: Dirian aktif, ketegangan perut dan belakang harus dipegang, pegang tongkat senaman di tangan anda. Pastikan tangan diregangkan, bengkokkan lutut sedikit dan "bengkokkan" tongkat latihan.

Ulangi "bengkok melalui" 3 * 15 kali. Sebagai alternatif, sambil memegang batang di selekoh, lengan dapat diangkat ke atas atau dipusingkan ke sisi untuk mendapatkan putaran batang tubuh. Latihan 2: Struktur latihan adalah sama seperti dalam latihan 1.

Semasa bengkok tongkat latihan dipegang, punggung ditarik ke belakang untuk masuk ke selekoh lutut. Bahagian belakang mungkin dibengkokkan sedikit. Ulangi selekoh lutut dan tahan batang latihan 3 * 15 kali.