Keletihan: Punca, Rawatan & Bantuan

Bukan contoh yang tidak biasa: pengurus yang berjaya dan yakin jatuh di bawah berat matlamat kerjaya yang tidak dapat dicapai. Keletihan dinyatakan sebagai penyebabnya. Ini keadaan, atau rungutan yang lebih baik, yang disebut sebagai keletihan semakin mempengaruhi banyak orang dalam kehidupan profesional dan peribadi mereka. Sebab, pilihan diagnostik dan peluang untuk rawatan dan pencegahan harus diketahui dengan lebih tepat dan, terutama sekali, lebih kerap digunakan.

Apa itu keletihan?

Keadaan keletihan total semakin disebut sebagai burnout simptom, terutama dalam bidang profesional. Keletihan secara amnya didefinisikan sebagai keadaan penurunan prestasi fizikal atau mental, yang disertai dengan perasaan kelemahan yang tidak menyenangkan, keletihan dan kelalaian dan sering disebabkan oleh gejala lain seperti sakit kepala dan sakit otot, peningkatan kerengsaan atau kepekatan masalah. Petunjuk keletihan khusus juga adalah keluhan gastrousus, sesak nafas, pening dan kehilangan kepentingan peribadi dan profesional. Dalam konteks ini, pengaduan boleh berlanjutan. Mereka mungkin umum dan tidak spesifik, atau mungkin berlaku hanya dalam keadaan tertentu. Keletihan boleh berlaku sebagai gejala penyakit, tetapi juga kemungkinan timbulnya penyakit sebagai isyarat penggera yang serius. Keadaan keletihan total semakin sering disebut sebagai gejala keletihan, terutama dalam bidang profesional. Pengurangan prestasi kerana keletihan dapat dibalikkan dengan pemulihan, asalkan penyebabnya ada sebelumnya tekanan.

Punca

Salah satu penyebab keletihan mungkin ialah kehadiran keletihan kronik sindrom. Ini merujuk kepada penyakit yang sukar didiagnosis yang tidak dapat disembuhkan di mana asalnya belum dapat dijelaskan dengan cukup. Gambaran klinikal dicirikan oleh keletihan mental dan fizikal yang melemahkan dengan banyak gejala yang menyertainya. Punca keletihan juga boleh berlaku anemia, hipotiroidisme atau penyakit kardiovaskular. Begitu juga, kekurangan zat besi, tumpuan supuratif yang tidak dapat dikesan atau kekurangan imun mungkin berkaitan dengan fenomena keletihan. Kemurungan, Di samping perubahan emosi, kecewa dan lalai, juga boleh menyebabkan keadaan keletihan. Sindrom burn-out, keadaan keletihan emosi yang teruk dan penurunan prestasi, boleh disebabkan oleh beban kerja yang berterusan dan beban kerja yang salah. Kurang tidur, penurunan kualiti tidur juga dapat dianggap sebagai pencetus. Kekurangan tidur boleh disebabkan oleh salah laku seseorang, seperti miskin diet atau kualiti udara dalaman yang buruk, atau oleh penyakit seperti apnea tidur or sindrom kaki gelisah (insensasi dan disfungsi, terutama pada kaki). Di samping itu, tekanan saraf-emosi yang mendalam seperti rasa cinta, pertikaian hubungan, masalah wang atau kesedihan sering membentuk prasyarat untuk keletihan. Perubahan iklim yang ketara juga boleh menyebabkan keletihan. Mengambil ubat atau dadah atau menangani bahan berbahaya juga boleh menyebabkan keletihan.

Penyakit dengan gejala ini

  • Selsema
  • Sindrom Kaki yang tidak sihat
  • Hipotiroidisme
  • Perikarditis
  • Selesema
  • Kemurungan
  • Kekurangan zat besi
  • Kekurangan vitamin
  • Sindrom burnout
  • Sindrom keletihan kronik (CSF)
  • stroke
  • trombosis

Diagnosis dan kursus

Sekiranya tidak ada sebab yang jelas dan jelas untuk keletihan dapat ditentukan, doktor harus berunding sekiranya tempohnya berpanjangan. Berdasarkan simptomnya, doktor mungkin sudah dapat melakukan pemeriksaan yang disasarkan untuk menentukan diagnosis. Pada prinsipnya, doktor yang hadir akan mengemukakan soalan mengenai gejala dan jangka masa gejala untuk menentukan penyebabnya. Yang penting adalah penyakit yang ada dan juga gambaran keadaan hidup. Sebagai contoh, maklumat mengenai diet atau kemungkinan masalah profesional atau swasta adalah penting. Darah ujian dan pemeriksaan organik tertentu juga dapat membantu dalam menentukan punca aduan. Dalam prosesnya, prosedur penampakan atau pencitraan dapat digunakan. Keletihan sering berlaku secara tidak sengaja dan tidak disedari pada mulanya. Sebagai peraturan, perhatian yang diperlukan dan perubahan tingkah laku atau lawatan ke doktor ditangguhkan. Gejala keletihan sangat berubah dari segi sebab, jenis dan jangka masa. Sekiranya keletihan disebabkan oleh diri sendiri, yang asli keadaan biasanya dapat dipulihkan dalam masa yang singkat dengan perubahan tingkah laku. Sekiranya penyakit kronik yang tidak dapat disembuhkan, kursus ini biasanya dikaitkan dengan gangguan yang berpanjangan. Ubat biasanya hanya dapat melegakan, tetapi tidak bebas dari gejala. Jalannya penyakit ini juga dapat dipengaruhi oleh terapi tingkah laku. Sekiranya terdapat penyakit sementara, peluang pemulihan yang baik dapat dijangkakan melalui pemeriksaan pakar awal.

Komplikasi

Keletihan dianggap sebagai kekal yang tidak dapat dielakkan keadaan pada banyak orang dewasa. Dalam kehidupan seharian hari ini, beberapa tahap keletihan berlaku hampir setiap hari, namun, akibatnya ia tidak lagi dikenali pada masa sesuatu berubah dalam keletihan yang dirasakan normal ini. Keletihan juga boleh menjadi petunjuk penyakit - misalnya, ia boleh menunjukkan anemia dengan sebab lain, pemakanan yang tidak betul, gangguan metabolik, terutamanya kelenjar tiroid, atau masalah psikologi. Namun, kerana keletihan dianggap seperti biasa, banyak orang tidak memperhatikan gejala penyakit hingga terlambat, yaitu ketika gejala penyakit lain telah ditambahkan. Bergantung pada punca, ini boleh menyukarkan rawatan dan peluang untuk sembuh, dan mungkin memerlukan rawatan yang lama dan bukannya pendek. Oleh itu, keletihan perlu diberi perhatian serius sekiranya bertahan lebih lama, dirasakan lebih teruk atau berbeza daripada sebelumnya, atau mempengaruhi kehidupan seharian. Malah keletihan yang tidak disebabkan oleh penyakit fizikal boleh menjadi masalah bagi orang yang terjejas jika dia tidak lagi dapat mengatasi tugas harian atau berjaya menangani pekerjaan dan kewajiban lain, tetapi mengabaikan hubungan sosialnya kerana keletihan . Mengabaikan rakan dan ahli keluarga mungkin berjalan lancar dalam jangka pendek, tetapi dalam jangka panjang, keletihan dapat memberi kesan negatif yang signifikan terhadap penyertaan dalam kehidupan sosial dan harus dinilai secara perubatan sebelum ia berlaku.

Bilakah anda perlu berjumpa doktor?

Ramai orang bahkan tidak merasakan keletihan sebagai gejala penyakit yang mungkin. Mereka sering mengaitkannya dengan kerja berlebihan, senaman, kesedihan atau situasi pengurangan tenaga yang lain. Walaupun dalam kes penyakit seperti selsema, keletihan biasanya hanya diberi kepentingan sekunder. Selalunya ini baik-baik saja. Keletihan tidak semestinya alasan untuk berjumpa doktor dengan segera. Walau bagaimanapun, jika keadaan keletihan berlangsung untuk jangka masa yang lama atau berlaku walaupun hanya dengan sedikit tenaga, lawatan ke doktor pasti dianjurkan. Keletihan dapat menyembunyikan penyakit yang perlu ditangani dengan serius. Sesiapa yang mengunjungi doktor keluarga mereka kerana keletihan yang tinggi perlu menjawab banyak soalan dengan anamnesis terperinci dan kemudian menjalani pemeriksaan fizikal secara menyeluruh. Ini akan ditambah dengan darah ujian, kerana nilai makmal dapat memberikan maklumat berharga mengenai punca keletihan teruk atau kronik. Bahkan ada penyakit keletihan yang istimewa:keletihan kronik sindrom ”, secara teknikal disingkat CFS. Dalam kes keletihan yang jelas, bagaimanapun, penyakit serius juga harus dianggap sebagai penyebab yang mungkin. Ini boleh, antara lain, terganggu sistem imun atau hormon mengimbangi, tetapi juga jangkitan yang tidak dapat dikesan dan kanser. Penyakit mental seperti kemurungan biasanya juga dikaitkan dengan kelalaian atau keletihan. Sebagai langkah berjaga-jaga, lawatan ke doktor harus dipertimbangkan sekiranya keletihan.

Rawatan dan terapi

Rawatan keletihan bergantung pada penyebab yang ditentukan oleh diagnosis. Keadaan keletihan mungkin disebabkan oleh penyakit atau mungkin berlaku seperti gangguan sementara yang lain. Keletihan mungkin disebabkan oleh tingkah laku pesakit sendiri atau oleh keadaan luaran. Penemuan ini menjadi asas bagi jenis rawatan. Bergantung pada gejala, perubahan tingkah laku seseorang boleh berlaku membawa kepada penghapusan kepenatan. Gaya hidup yang lebih sihat seperti seimbang diet dan senaman yang mencukupi (sukan) dapat membawa untuk ini. Kaunseling pemakanan boleh membantu. Kemungkinan naturopati dapat digunakan secara khusus: Akupunktur, ubat semula jadi seperti Wort St. John or valerian, Serta vitamin dan mineral. Aplikasi Kneipp seperti pancuran bergantian juga boleh bermanfaat. Tujuannya di sini adalah untuk meningkatkan metabolisme, meringankan mood dengan mempromosikan tidur yang nyenyak. Rutin harian dapat disusun semula. Faktor tekanan harus dielakkan atau dikurangkan jika boleh. Tekanan tarikh akhir yang berlebihan, misalnya, dapat diubah dengan cara ini, seperti halnya defisit yang dikenal pasti pada waktu siang (musim sejuk kemurungan) atau hubungan sosial. Ia juga penting untuk menetapkan waktu rehat dan lebih banyak mengimbangi of tekanan dan kelonggaran. Berlatih a kelonggaran teknik seperti latihan autogenik, yoga, atau otot Jakobson kelonggaran boleh menjadi bantuan yang berkesan dalam mengatasi keletihan. Keletihan yang disebabkan oleh psikologi mungkin juga memerlukan rawatan psikoterapi pesakit luar atau pesakit dalam. Bergantung pada diagnosis penyakit, ubat mungkin ditunjukkan. Berkaitan dengan penyakit langkah-langkah seperti imunoterapi atau rawatan hormon mungkin juga diperlukan. Sebarang pencemaran / tekanan persekitaran yang dikesan mesti dielakkan. Mana-mana peralatan pelindung yang mungkin kekurangan mesti diperoleh untuk kerja yang tidak dapat dielakkan dengan bahan pencemar. Sokongan psikososial seperti kenalan tambahan atau hobi baru dapat membantu memperbaiki keadaan. Sebagai rawatan alternatif, rawatan pesakit dalam di klinik khusus juga dapat dipertimbangkan (kesakitan rawatan, dll). Penggunaan berlebihan perangsang seperti alkohol or kopi harus dielakkan.

Prospek dan prognosis

Keletihan biasanya hanya masalah sementara dan hilang setelah beberapa hari atau minggu jika aktiviti tertentu yang mencetuskannya tidak lagi dilakukan. Dalam banyak kes, keletihan berasal dari tekanan di tempat kerja. Rawatan sebenar oleh doktor tidak diperlukan dalam kes seperti itu. Orang yang terjejas dapat mengurangkan tekanan dan dengan itu mengurangkan keletihan. Tanpa rawatan atau tanpa mengurangkan aktiviti yang menyebabkan keletihan, orang yang terkena juga mungkin mengalami tanda-tanda fizikal. Ini termasuk, sebagai contoh, sakit kepala atau penjelasan dan perasaan sakit umum. Dalam kes ini, kesihatan harus selalu menjadi yang pertama dan lebih penting daripada tekanan di tempat kerja. Sekiranya keletihan kekal, doktor juga dapat berkonsultasi, yang dapat memberi ubat. Ini membantu tubuh mendapatkan semula tenaga baru. Ini boleh membawa ke arah positif penyakit ini. Simptom ini dirawat oleh doktor hanya dalam kes yang jarang berlaku dan juga dapat diatasi dengan mudah ubat-ubatan rumah.

pencegahan

Fenomena keletihan berkembang terutamanya dalam proses yang lebih lama. Oleh itu, adalah mustahak untuk melihat isyarat fizikal dan mental awal sebagai tanda keletihan dan bertindak balas tepat pada masanya. Ini dapat dilakukan dengan mengubah tingkah laku seseorang, seperti makan makanan yang lebih seimbang dan melakukan senaman tambahan. Mengelakkan faktor tekanan, tidur malam yang sihat, dan mengelakkan toksin yang memanjakan juga boleh memberi kesan mencegah keletihan. Melihat doktor atau naturopath tepat pada masanya juga dapat membantu. Keletihan sebagai penyebab kemerosotan kesejahteraan diri menjadi semakin biasa. Kerosakan ekonomi yang disebabkan oleh sekatan kemampuan bekerja sangat besar. Oleh itu, lebih banyak peluang maklumat mengenai masalah ini harus dicipta. Kemungkinan pengesanan awal dan rawatan ini kesihatan gangguan akan menjadi lebih menjanjikan.

Apa yang anda boleh buat sendiri

Keletihan boleh berlaku pada banyak orang dan tidak semestinya dirawat oleh doktor. Dalam banyak kes, memadai untuk mengurangkan tekanan dalam kehidupan seharian dan memberi sesuatu kepada tubuh. Ini dapat mengehadkan gejala keletihan. Keletihan juga dapat diatasi dengan aktiviti sukan dan perubahan dalam diet. Selalunya, faktor sosial juga memainkan peranan penting. Oleh itu, rakan, pasangan atau keluarga dapat membantu mengatasi keletihan. Sekiranya keletihan mempunyai komponen psikologi, ahli psikologi mesti berunding dalam beberapa kes. Di sini, penyebab keletihan dapat diatasi. Pesakit boleh mencuba pelbagai bentuk terapi dan relaksasi sendiri. Ini termasuk, sebagai contoh, yoga atau terapi anti-tekanan. Ini boleh digunakan untuk merawat gejala keletihan. Sama pentingnya adalah tidur yang sihat dan rehat agar cukup kekuatan untuk hari bekerja baru keesokan harinya. Sekiranya keletihan berlangsung lebih lama dan tidak dapat diselesaikan dengan ubat-ubatan rumah, disarankan berjumpa doktor. Dalam kes ini, mungkin penyakit yang menyebabkan keletihan.