Mata: Organ Deria dan Cermin Jiwa

Sebilangan besar persepsi mencapai kita otak melalui mata - sebaliknya, kita menghantar mesej ke persekitaran kita melalui mata. Sama ada kita sedih, gembira, takut atau marah: Mata kita menyampaikan perkara ini kepada orang lain. Pada separuh daripada semua orang, terdapat batasan penglihatan secara statistik - di samping itu, banyak penyakit seperti kencing manis, tekanan darah tinggi or migrain juga mempengaruhi mata.

Struktur dan fungsi

Mata sering dibandingkan dengan kamera dan perbandingan ini juga sangat berguna untuk memahami struktur dan fungsi. Dari luar, perkara pertama yang anda lihat di mata adalah iris, yang mempunyai warna yang berbeza pada setiap orang. Bayi yang baru lahir sering mempunyai mata biru dan warna mata masih berubah dalam 12 bulan pertama. Cahaya melintasi iris ke bahagian dalam mata, di mana ia menyentuh lensa mata. Lensa berkontrak dengan sendirinya atau ditarik oleh alat yang baik, bergantung pada sama ada kita melihat jauh atau dekat. Dengan cara ini, ia memancarkan gambar tajam ke retina, yang melapisi bahagian dalam bola mata. "Melihat" pada retina dilakukan oleh dua jenis sel deria yang disebut fotoreseptor: kerucut dan batang. Kerucut berwarna, batang berwarna hitam putih Retina tidak mempunyai bilangan batang dan kon yang sama di mana-mana. Terdapat satu bidang penglihatan paling tajam (yang bintik kuning, makula) dengan banyak kerucut dan kawasan sekitarnya di mana penglihatan kabur. Di satu tempat, the blind spot, anda tidak melihat apa-apa, ada saraf optik (saraf optik) menarik ke arah otak, di mana kemudian kesan deria diproses lebih jauh.

Keluhan mata

Ketidakselesaan mata boleh berlaku di bahagian luar mata atau bahagian dalam. Aduan luaran yang biasa termasuk gatal atau membakar, mata berair, merah, atau kering, atau sensasi bahawa benda asing tersekat di antara kelopak mata dan juga konjunktiva atau kornea. Keluhan "dalaman" yang lain termasuk gangguan penglihatan mulai dari penglihatan berganda hingga kehilangan penglihatan, kesakitan, tekanan di dalam mata, atau perasaan terkena serpihan di mata.

Kaedah Peperiksaan

Terdapat banyak kaedah yang berbeza untuk mengesan komplikasi mata:

  1. Sejarah perubatan
  2. Pemeriksaan dan palpasi
  3. Smear
  4. Oftalmoskopi
  5. Ketajaman visual dan pengujian bidang visual
  6. Pemeriksaan elektrofisiologi
  7. Sinar X, ultrasound, tomografi dikira (CT) dan pengimejan resonans magnet (MRI).

Berikut ini, anda akan diperkenalkan dengan kaedah peperiksaan ini dengan lebih terperinci.

1. anamnesis: bertanya mengenai sejarah perubatan.

Semua aduan dapat diperkecilkan dengan mengajukan pertanyaan khusus. Contohnya, mata berair mungkin gatal dan terbakar pada masa yang sama, atau aduan hanya boleh berlaku mengikut musim (contohnya, di a alahan debunga). Gangguan penglihatan boleh berlaku bersama dengan penyakit lain, misalnya, fotofobia dan optik halusinasi telah dijelaskan dalam migrain - dan kecil "strok"Di mata boleh menjadi tanda amaran pertama dari infark serebrum yang akan datang. Perbezaan ini menunjukkan kepada doktor gambaran klinikal mana yang ada di sebalik aduan tersebut.

2. Pemeriksaan dan palpasi: melihat dan berdebar.

In konjunktivitis, yang konjunktiva sering kelihatan merah dan mata sangat berair. Doktor yang mahir boleh menggunakan spatula untuk membalikkan bahagian atas kelopak mata, mendedahkan benda asing atau perubahan di bawah penutupnya. Kesalahan penyelarasan mata diperiksa dengan meminta pesakit untuk mengikuti pemeriksa jari dengan kedua-dua mata. Ini dapat memperlihatkan postur juling. A hematoma, peningkatan tekanan intraokular kerana terlalu banyak humor berair atau - untungnya jarang - tumor membawa ke bola mata di bawah ketegangan, yang sangat ketara dalam perbandingan berdampingan.

3. smear dengan swab

Sekiranya disyaki jangkitan pada lapisan luar mata, penyapu digunakan untuk mengumpulkan sedikit cecair mata, yang kemudian diperiksa untuk kuman di makmal.

Oftalmoskopi ke-4 untuk pandangan mendalam.

Optalmoskop digunakan untuk melihat lensa retina - pendarahan kecil, seperti berlaku pada mata diabetes, dan detasmen retina dari dinding belakang bola mata menjadi kelihatan.

5. ketajaman visual dan pengujian bidang visual dengan ujian.

Siapa yang tidak mengenali mereka, papan di pejabat doktor atau di kedai optik dengan banyak huruf atau nombor? Bergantung pada ketajaman penglihatan, seseorang dapat menguraikan walaupun baris paling rendah - jika tidak, ini menunjukkan pandangan pendek atau rabun jauh. Ujian pengecaman warna menunjukkan warna buta atau kekurangan penglihatan warna. Medan visual diuji dengan perimeter. Pesakit melihat ke dalam alat dengan tetap dan melihat lampu kecil berkelip dari sudut mata. Semakin sedikit cahaya yang dilihatnya, semakin teruk bidang visualnya - seperti juga glaukoma. Bayangkan akibat dari gangguan bidang visual ketika memandu kereta!

6. pemeriksaan elektrofisiologi

Kegiatan otot mata dan juga retina dapat diukur - dengan elektrod kecil yang melekat pada mata di sudut mata atau sebagai kanta lekap.

7. sinar-x, ultrasound, tomografi terkira dan pengimejan resonans magnetik.

Teknik pengimejan digunakan jika tumor atau keradangan disyaki di dalam mata - terutamanya selepas kemalangan jalan raya, mesti diperjelaskan sama ada pinggiran bola mata masih utuh. Selain jangkitan pada konjunktiva, yang boleh berlaku pada semua peringkat umur, beberapa penyakit mata lebih kerap berlaku zaman kanak-kanak, sementara yang lain, yang lebih disebabkan oleh kehausan atau penyakit kronik pada keseluruhan sistem manusia, berlaku pada orang dewasa. Kecederaan pada mata, seperti yang disebabkan oleh kemalangan kereta atau ketika sesuatu masuk ke mata semasa bermain atau bekerja, tidak berkaitan dengan usia.

Keluhan mata pada kanak-kanak

Yang biasa adalah penglibatan bersama dalam bentuk konjunktivitis dengan ramai penyakit kanak-kanak (campak, rubella, cacar air) atau mata berair dengan jerami demam. Mata juga harus diperiksa sekiranya tahan lama sinusitis kerana berdekatan dengan hidung. Strabismus adalah ketidaksejajaran mata yang biasanya terjadi pada awal zaman kanak-kanak dan berjaya dirawat. Jarang tetapi ganas retinoblastoma-jenis kanser yang berlaku pada awal zaman kanak-kanak-mesti dikeluarkan secepat mungkin.

Keluhan mata pada orang dewasa

Banyak penyakit yang merosakkan seluruh organisma juga mempengaruhi mata. Akibat khas dari kencing manis adalah kerosakan retina diabetes (retinopati) - retina juga dipengaruhi oleh tekanan darah tinggi, dan tekanan darah tinggi juga mendorong pengembangan glaukoma (juga dipanggil glaukoma). Dengan bertambahnya usia, keanjalan lensa mata semakin berkurang. Ia kurang mampu menyesuaikan diri dengan penglihatan dekat atau jarak jauh - dan membaca gelas diperlukan. Pengaburan lensa, yang dapat berkembang menjadi a katarak, juga biasa. Dalam kes ini, penglihatan merosot secara berperingkat sehingga katarak pembedahan, yang agak tidak berbahaya, menjadi perlu. Punca kemerosotan penglihatan lain adalah berkaitan dengan usia degenerasi makula, penyakit retina yang biasa tetapi kurang diketahui membawa kepada buta. Gejala mata juga biasa berlaku pada migrain: kepekaan terhadap cahaya dan kilatan atau cincin di depan mata tidak jarang berlaku.

Berjumpa doktor dengan kerap

Banyak penyakit mata dapat dirawat dengan lebih baik jika semua orang mempertimbangkan untuk pergi ke pakar mata sebagai perkara tahunan tentu saja dan tidak mengunjunginya hanya apabila gejala timbul. Selain menetapkan gelas or kanta lekap, doktor dapat mengimbangi penglihatan yang rosak dengan pembetulan laser atau implan. Diputuskan secara individu sama ada operasi boleh dilakukan secara pesakit luar atau pesakit dalam. Sudah tentu, ada prosedur khas untuk setiap penyakit dengan ubat atau pembedahan - anda boleh mendapatkannya di penyakit masing-masing. Banyak petua juga ditawarkan oleh Persatuan Jerman untuk Orang Buta dan Gangguan Penglihatan (DBSV).

Cermin mata hitam melindungi mata

Matahari baik untuk jiwa, tetapi cahaya matahari langsung merosakkan mata kita. Keradangan konjunktiva atau kornea segera, katarak dan usia buta disebabkan oleh degenerasi makula akibat jangka panjang. Pencegahan berguna adalah sepasang cermin mata hitam. Rasa memandu malam gelas sebaliknya lebih daripada dipersoalkan. Apabila tahap ozon tinggi, anda harus berhati-hati dengan aktiviti sukan luar, kerana ozon mengganggu mata. Sekiranya anda bersenam, jangan lupa cermin mata anda - anda hanya akan meningkatkan risiko kecederaan anda. Anda boleh melakukan sesuatu yang khusus untuk mata yang santai dan cantik - terutamanya setelah bekerja di skrin, mata anda akan senang dengan perhatian tambahan. Apabila kita memikirkan makanan yang mengandungi vitamin J, banyak dari kita segera memikirkan wortel - tetapi ada makanan lain, seperti tuna, selada, dan susu, yang mengandungi vitamin A dan saudara-mara, seperti lutein.