Pecah Tiub Fallopian: Punca, Gejala & Rawatan

Pecahnya tiub fallopi adalah komplikasi yang mengancam nyawa yang biasanya berlaku berkaitan dengan kehamilan ektopik. Ia memerlukan pembedahan kecemasan.

Apakah pecah tiub?

Pecah tiub fallopio (pecah tiub) adalah apabila tiub fallopio (tuba rahim) pecah. Hampir selalu, pecah tuba berlaku akibat dari kehamilan ektopik (kehamilan tuba). Ini menyumbang 96% daripada semua kehamilan luar. Bergantung pada bahagian tiub fallopio di mana buahnya implan, perbezaan dibuat antara kehamilan tiub infundibular, ampullary, isthmic dan interstitial. Varian isthmic dan interstitial adalah yang paling mengancam nyawa, kerana terdapat padat darah bekalan di bahagian ini. Oleh itu, sekiranya pecah tuba, terdapat risiko cepat dan tinggi darah kehilangan.

Punca

Tiub fallopio adalah tiub otot sepanjang 10-15 cm yang menyediakan pengangkutan telur dari ovari ke uterus. Pengangkutan dilakukan sebahagiannya oleh peristaltik otot dan sebahagiannya dengan mengalahkan silia secara berirama yang melapisi tiub fallopio dan mengekalkan aliran cecair yang stabil ke arah uterus. Biasanya, telur memerlukan 3-5 hari untuk melalui tiub fallopio. Oleh kerana ia hanya mampu membaja selama 24 jam pertama selepasnya ovulasi, persenyawaan mesti berlaku pada tiub fallopi. Kira-kira 6 hari selepas persenyawaan, telur bersarang di mukosa mengelilinginya - tanpa mengira sama ada ia telah sampai ke uterus. Sekiranya laluan melalui tiub fallopio terganggu atau tertunda - contohnya kerana penyempitan, lekatan, lekatan atau kehilangan fungsi silia - tiub fallopio menjadi rumah buah yang tumbuh. Ketika pertumbuhan berlangsung, sekarang ada risiko pecah tuba.

Gejala, keluhan, dan tanda

Pecah tuba pada mulanya tidak simptomatik. Pada mulanya, kehamilan ektopik muncul seperti kehamilan yang normal, dan selalunya terdapat penamatan kehamilan secara semula jadi sebelum gejala pertama. Dalam kursus yang kurang positif, semakin meningkat embrio menyebabkan tiub fallopi meregang. Akibatnya, berulang, biasanya unilateral lebih rendah sakit perut berlaku dari minggu kelima hingga keenam mengandung. Sebagai mengandung berlangsung, pengeluaran hormon menurun. Ini boleh membawa kepada bercakap dan haid kejang. Sekiranya tidak ada pemeriksaan perubatan yang dilakukan selewat-lewatnya, pecah tuba sebenarnya berlaku. Gejala utama termasuk permulaan turun secara tiba-tiba sakit perut dan kejang di bahagian perut. Yang dalaman darah kehilangan menyebabkan hipovolemik kejutan, yang dimanifestasikan dengan berpeluh, pucat dan penurunan tekanan darah. Mengiringi ini mungkin keruntuhan peredaran darah. Pecah tuba yang tidak dirawat juga boleh membawa kepada keradangan daripada peritoneum. Mungkin ada juga kesakitan di kawasan sayap, berjaga-jaga ketika berdebar-debar di bahagian perut, dan ketidakselesaan gastrousus. Sekiranya tidak ada rawatan, pecah tuba dapat menyebabkan ketidakselesaan semasa buang air kecil. Wanita yang terjejas biasanya mengalami perasaan sakit yang kuat, yang meningkat dalam intensiti ketika penyakit ini berkembang dan sangat mengurangkan rasa kesejahteraan mereka. Berdasarkan gejala dan tanda-tanda ini, pecah tuba dapat didiagnosis dengan jelas.

Diagnosis dan kursus

Selama beberapa minggu pertama, sebuah kehamilan ektopik biasanya tidak dapat dilihat dan menunjukkan tanda-tanda kehamilan yang normal. Tidak jarang berlaku penamatan semula jadi mengandung (tiub pengguguran) berlaku sebelum kehamilan ektopik boleh menjadi berbahaya bagi ibu. Namun, jika ini tidak berlaku, semakin bertambah embrio terus melebarkan tiub fallopio. Wanita yang terjejas kemudian merasa berulang, unilateral lebih rendah sakit perut dari minggu kehamilan ke-5 hingga ke-6. Kerana kekurangan ruang, pertumbuhan embrio juga mengalami kebuntuan pada minggu ke-6-7: ini mengurangkan pengeluaran hormon ß-HCG, yang seterusnya menyebabkan ibu progesteron tahap jatuh dan menuju ke bercakap. Sekiranya wanita yang terjejas tidak mendapatkan rawatan perubatan walaupun terdapat tanda-tanda amaran ini, pecah tuba sebenarnya akan berlaku. Gejala utama adalah tiba-tiba perut bawah yang besar kesakitan, sering digabungkan dengan menjaga. Kehilangan darah dalaman membawa kepada hipovolemik kejutan - dikenali dengan pucat, drop in tekanan darah, meningkat jantung kadar dan sejuk berpeluh.Kombinasi dari kesakitan dan bercakap mengikuti sebelumnya amenorea beberapa minggu memberikan petunjuk anamnestic yang menentukan. Diagnostik makmal dan pemeriksaan palpasi membuktikan kecurigaan tersebut. Pecah tiub fallopio dapat disahkan dengan jelas oleh ultrasound pemeriksaan. Tiub fallopi adalah tiub berotot sekitar sepuluh hingga lima belas sentimeter panjang yang menghubungkan ovari ke rahim. Pecahnya tiub fallopi hampir selalu merupakan akibat kehamilan ektopik. Bergantung pada tempat telur yang disenyawakan ditanam, perbezaan dibuat antara kehamilan tiub infundibular, ampullary, isthmic dan interstitial. Kehamilan ektopik isthmic dan interstitial sangat berbahaya kerana terletak di bahagian yang mempunyai bekalan darah yang sangat padat. Oleh itu, apabila tiub fallopi pecah, kehilangan darah yang tinggi berlaku dalam masa yang sangat singkat. Dalam kes-kes ini, ada bahaya akut bagi kehidupan pesakit.

Komplikasi

Kehamilan ektopik di segmen isthmic dikaitkan dengan sejumlah komplikasi lain. Biasanya, tiub fallopio dibuka secara membujur dan telur yang disenyawakan dikeluarkan dengan sudu forceps atau jet air. Tiub fallopio biasanya dapat dipelihara dengan prosedur ini. Sebaliknya, pada kehamilan ektopik yang terletak di segmen isthmic, pemeliharaan tiub fallopi biasanya tidak mungkin dilakukan. Sekiranya kehamilan ektopik isthmic, sangat mustahak untuk membuang semua tisu trophoblast dari rongga perut, jika tidak, risiko berulang sangat tinggi. Oleh itu, bagi pesakit, pecah tuba jenis ini selalu dikaitkan dengan penurunan kesuburan. Selain itu, risiko pesakit mengalami kehamilan ektopik lain pada masa akan datang meningkat dengan ketara.

Bilakah anda harus berjumpa doktor?

Sekiranya tempoh terlewat dan tidak biasa sakit perut dan loya dan muntah berlaku, doktor harus berunding. Tiub fallopio yang pecah adalah keadaan kecemasan perubatan dan memerlukan rawatan perubatan segera. Oleh itu, sekiranya terdapat kecurigaan konkrit atau ketidakselesaan hanya selepas hubungan seksual tanpa perlindungan, lebih baik menghubungi pakar sakit puan secara langsung. Sekiranya gejala lebih lanjut dapat dilihat, klinik terdekat mesti dikunjungi tanpa berlengah. Di atas semua itu, tanda-tanda peredaran darah kejutan - pembekuan, pucat wajah, nadi meningkat - mesti dijelaskan dengan segera. Perkara yang sama berlaku untuk gejala peritonitis dan aduan lain yang menjejaskan kesejahteraan. Pada prinsipnya, doktor kecemasan harus dipanggil sekiranya terdapat tanda-tanda pecah lanjut tiub fallopio. Sehingga dia tiba di tempat kejadian, wanita yang terjejas harus berbaring dan, jika boleh, tidak bergerak. Pertolongan cemas langkah-langkah harus diberikan sekiranya berlaku kesedaran yang lemah atau pingsan. Selepas rawatan awal, lawatan susulan berkala ke pakar sakit puan ditunjukkan. Yang terakhir ini dapat memantau proses penyembuhan dan memeriksa apakah ada penurunan kesuburan atau kerusakan jangka panjang yang lain akibat kehamilan ektopik.

Rawatan dan terapi

Rawatan pecah tuba mesti cepat atau pesakit berisiko mengalami pendarahan hingga mati. Pembedahan kecemasan kini dapat dilakukan secara invasif secara minimum oleh laparoskopi dalam 90% kes. Prosedur pembedahan bergantung pada penyetempatan dan tahap kehamilan ektopik di satu pihak, dan pada sama ada perancangan keluarga pesakit telah selesai di pihak lain. Sekiranya ini berlaku, tiub fallopio yang terkena dikeluarkan sepenuhnya (salpingectomy). Sebagai alternatif, usaha boleh dilakukan untuk memelihara tiub fallopio. Dalam kes ini, tiub fallopi dibelah secara memanjang dan buahnya diekstrak dengan sudu sudu atau dikeluarkan dengan jet air. Dalam kes kehamilan ektopik pada segmen isthmic, prosedur pemeliharaan tiub biasanya tidak mungkin dilakukan. Tidak kira apa jenis pembedahan, adalah mustahak untuk membuang sebarang tisu trofoblastik dari rongga perut, jika tidak, berulang mungkin berlaku. Prosedur pemeliharaan tiub selalu menyebabkan risiko berulang 30% yang agak tinggi. Di samping itu, setelah pecah tuba dengan tiub fallopio diawetkan, selalu ada peningkatan risiko kehamilan ektopik berulang.

Prospek dan prognosis

Pecahnya tiub fallopio memerlukan rawatan perubatan kecemasan segera untuk memastikan keselamatan pesakit. Sekiranya pembedahan kecemasan dilakukan tepat pada waktunya, ada kemungkinan pemulihan. Tanpa rawatan perubatan segera, mengancam nyawa keadaan boleh mengakibatkan ibu mengandung. Tiub fallopio telah pecah akibat kehamilan ektopik yang sedia ada dan boleh membawa hingga kematian orang yang terkena akibat pendarahan dalaman. Sekiranya tiub fallopi rosak teruk, ia mesti dikeluarkan sepenuhnya semasa pembedahan. Ini membawa kepada kemandulan pesakit. Sekiranya tiub fallopio dapat dipelihara dan kerosakan dapat diperbaiki, prognosis yang tidak baik akan bertambah baik. Setelah beberapa minggu sembuh, pesakit dapat keluar dari rawatan. Sekiranya jalan yang baik, pesakit boleh hamil lagi dan melahirkan anak yang sihat. Walaupun begitu, perlu dipertimbangkan bahawa kehamilan baru akibat prolaps dikaitkan dengan peningkatan risiko kehamilan ektopik yang lain. Oleh itu, walaupun terdapat pemeliharaan tiub fallopi, tidak ada kepastian bahawa keinginan kehamilan yang ada dapat direalisasikan. Gangguan psikologi boleh dicetuskan oleh pecahnya tuba. Hal ini berlaku terutama bagi wanita yang mempunyai keinginan yang tinggi untuk mengandung anak. Kehilangan janin membawa kepada masalah emosi pada banyak wanita, yang mesti dipertimbangkan dalam perjalanan selanjutnya.

pencegahan

Pecahnya tiub fallopio dapat dicegah terutamanya dengan pengesanan dan penghentian kehamilan ektopik yang tepat pada masanya. Campur tangan awal malah boleh menjadi ubat semata-mata. Oleh itu, wanita usia subur harus berjumpa doktor dengan segera sekiranya mereka melihat bintik dan / atau kesakitan setelah beberapa minggu amenorea.

Penjagaan susulan

Dalam kebanyakan kes, langkah-langkah penjagaan susulan untuk pecah tuba sangat terhad. Ini adalah komplikasi serius yang biasanya memerlukan rawatan segera oleh doktor. Sekiranya pecah tuba tidak dirawat, ia boleh menyebabkan ketidakselesaan yang teruk, yang biasanya tidak dapat diatasi. Oleh itu, keutamaan dalam ini keadaan adalah diagnosis dan rawatan penyakit yang sangat awal. Dalam kebanyakan kes, pecahnya tiub fallopio dirawat secara pembedahan. Bergantung pada keparahan gejala, tiub fallopi kemudian dapat dikeluarkan sepenuhnya. Selepas pembedahan, orang yang terjejas harus berehat dan menjaga tubuhnya dalam apa jua keadaan. Walau apa pun, rehat di tempat tidur harus diperhatikan, dan aktiviti yang tertekan dan berat juga harus dielakkan. Oleh kerana pecahnya tiub fallopio juga dapat menyebabkan pembentukan tumor, pemeriksaan rutin harus dilakukan walaupun setelah berjaya melakukan rawatan untuk mencegahnya. Dalam banyak kes, orang yang terjejas bergantung pada pertolongan dan sokongan rakan dan kenalan. Ini juga dapat membantu mengatasi keluhan psikologi atau suasana hati yang tertekan. Walau bagaimanapun, lawatan ke ahli psikologi juga sangat berguna.

Inilah yang boleh anda lakukan sendiri

Pecah tuba bukanlah masalah untuk rawatan diri. Sejak mengancam nyawa keadaan dapat berkembang dengan cepat, panggilan kecemasan harus segera dibuat. Pembedahan kecemasan dilakukan dengan segera di hospital. Sekiranya orang yang terlibat atau orang lain yang terlibat bertindak dengan cepat, kemungkinan pemulihannya sangat baik. Rawatan diri langkah-langkah hanya boleh diambil selepas operasi. Ini termasuk rehat fizikal dan penghindaran lebih jauh tekanan-faktor penyebab. Hubungan seks juga harus dielakkan selama beberapa minggu pertama. Kerana operasi biasanya invasif minimum, pesakit pulih dengan cepat. Walaupun ini adalah operasi kecil, namun anestesia dan proses keradangan meletakkan banyak tekanan pada badan. Terutama saluran penghadaman dan metabolisme harus diaktifkan semula. Oleh itu, berjalan di udara segar, pengambilan cecair yang mencukupi dan pengambilan makanan penting dan kaya mineral bermanfaat untuk proses penyembuhan. Psikologi tekanan tidak boleh diabaikan juga. Pecahnya biasanya berlaku berkaitan dengan kehamilan ektopik. Oleh itu, keinginan yang ada untuk anak tidak mungkin dapat direalisasikan atau peluang untuk hamil lagi dikurangkan. Pengiring psikoterapi serta kelonggaran kaedah, yang dapat dipelajari dengan mudah oleh diri sendiri, dapat menyokong proses pemulihan secara holistik. Sekiranya kehamilan berulang, risiko kehamilan ektopik berulang meningkat, jadi pemeriksaan dengan pakar sakit puan harus dilakukan pada selang waktu yang lebih pendek.