Diet Pembakar Lemak: Legenda dan Kebenaran

Cukup teruskan seperti sebelumnya dan masih menurunkan berat badan? Itulah yang dijanjikan sebagai "pembakar lemak", yang seharusnya mencairkan lemak tanpa diet atau program sukan. Pembakar lemak adalah kesan besar di diet pasar. Mereka dan produk penurunan berat badan lain menjana berjuta-juta penjualan di seluruh dunia setiap tahun. Adakah sudah ada pil pelangsing tanpa kesan sampingan? Tetapi kebenarannya: tanpa seimbang diet dan program senaman yang masuk akal, penurunan berat badan yang kekal dan sihat tidak mungkin dilakukan.

Membakar lebih banyak tenaga melalui pembakar lemak

Berat berlebihan hanya mempunyai satu sebab: jika badan sentiasa dibekalkan dengan lebih banyak tenaga daripada yang dimakannya, kelebihan ini disimpan sebagai simpanan lemak (yang disebut tenaga positif mengimbangi). Untuk menyingkirkannya lagi, hanya satu perkara yang membantu: menggunakan lebih banyak tenaga daripada yang diambil (tenaga negatif mengimbangi). Idea di sebalik istilah "fat burner" (= "fat burner") adalah untuk membuat tubuh menggunakan lebih banyak tenaga, sama ada melalui peningkatan suhu badan, metabolisme yang dipercepat atau perkumuhan yang cepat ditelan kalori. Pakar perubatan melihat ini dengan cemberut. Ini kerana proses metabolik yang tidak terhitung banyaknya saling berkaitan dalam tubuh manusia. Memusingkan salah satu "skru" ini boleh menyebabkan reaksi berantai keseluruhan hasil yang tidak diingini.

Teori pembakar lemak di bawah kaca pembesar

Mari kita perhatikan lebih dekat beberapa teori pembakar lemak yang paling biasa: Enzim, sebagai contoh, adalah kata kunci utama ketika datang ke pembakaran lemak. Sama ada papain dari betik atau bromelin dari nanas, buah enzim sepatutnya mengosongkan sel-sel lemak. Secara teori, ini terdengar cukup baik. Satu-satunya masalah adalah laluan melalui perut, Kerana enzim terdiri daripada protein. Dan juga perut asid memecahnya menjadi komponen mereka pada awal pencernaan. Oleh itu, enzim dari makanan tidak dapat bertindak di dalam badan. L-carnitine adalah bahan yang berperanan dalam tubuh dalam membekalkan tenaga untuk kerja otot. Ia merangsang pembangkit tenaga sel, yang disebut mitokondria, untuk meningkatkan pembakaran lemak. Satu-satunya tangkapan adalah jumlah mitokondria dalam badan sangat penting untuk kesannya. Dan bilangan loji kuasa kecil ini hanya dapat ditingkatkan dengan biasa ketahanan latihan. Jadi sekali lagi, tidak ada pil keajaiban untuk kecergasan tanpa bersenam! Banyak produk Fatburn yang siap diiklankan dengan bahan "semula jadi". Guarana or teh hijau ekstrak popular. Brosur pengiklanan mengandungi kata-kata asing yang terdengar penting seperti "lipolitik" - yang tidak lain adalah "pelarut lemak" - atau "termogenik" (penghasilan panas). Sekiranya anda melihat dengan lebih teliti, kebanyakan produk adalah bahan yang serupa dengan kafein itulah satu-satunya yang terbukti memberi kesan pada metabolisme. Dalam lembaran maklumat yang diterbitkan oleh Persatuan Pemakanan Jerman (DGE), pakar perubatan Profesor Dr. Hans Hauner menunjukkan bahawa bahan aktif ini dalam dos tinggi menyebabkan jantung berdebar-debar, gegaran dan berpeluh. Dalam keadaan ini, badan betul-betul terbakar lebih banyak tenaga daripada biasa. Tetapi siapa yang merasa seperti itu? Dan siapa yang bersedia mengambil kesihatan risiko untuk jantung dan peredaran? Siapa yang kembali menggunakan Fatburnprodukte yang sudah selesai, harus mengkaji selain dalam setiap senarai senarai kandungan kandungan dengan tepat. Selalunya alahan-menyebabkan pengawet seperti parabens termasuk.

Perhatikan hormon tiroid!

Penjagaan khas juga harus diambil dengan tiroid hormon dan pendahulu mereka. Dihasilkan secara buatan hipertiroidisme tidak lebih daripada membuat diri anda sakit dengan sengaja. Hormon tiroid yang terlalu banyak menyebabkan rasa gugup, berdebar-debar, berasa panas dan berpeluh. Di sini juga, lebih banyak tenaga dibakar daripada biasa. Tetapi dalam kes ini, bahaya untuk kesihatan tidak sesuai dengan kesan penurunan berat badan. By the way, aktiviti tiroid yang lebih tinggi tidak dapat dicapai dengan mengambil yodium dan lain-lain unsur surih, seperti yang diharapkan oleh beberapa pakar periklanan kepada kita. Memang benar bahawa tubuh memerlukan yodium untuk menghasilkan hormon tiroid. Walau bagaimanapun, banyaknya bahan mentah tidak mengubah jumlah hormon yang dihasilkan. Secara amnya, tidak mustahil untuk mengawal pengeluaran hormon melalui diet tertentu. Diet khas seperti diet Markert, yang seharusnya dapat merangsang fungsi tiroid, kini telah dibantah secara saintifik. Dalam kes Markert, peserta menurunkan berat badan kerana pengambilan kalori rendah dan banyak latihan. Walau bagaimanapun, tidak ada perubahan dalam aktiviti tiroid yang dicapai.

Palang protein - selalunya terlalu mahal

Palang protein dengan vitamin dan unsur surih juga ditawarkan sebagai makanan tambahan. Mereka seharusnya mengurangkan keinginan untuk gula-gula dan rangsangan pembakaran lemak. Protein tepu dengan cepat, juga banyak bar disusun secara wajar. Walau bagaimanapun, hampir semua produk mahal. Nasihat untuk menggabungkan bar bersama-sama dengan 2-3 liter air atau jus buah setiap hari juga menunjukkan "muslihat pembakar lemak": telah terbukti bahawa air sejuk sangat membantu membakar kalori, kerana badan memerlukan tenaga untuk memanaskannya. Sama ada air dimakan bersama dengan kuasa yang mahal bar atau dengan pisang, bagaimanapun, tenaga tidak banyak berubah mengimbangi. Kecuali pisang itu, yang juga melawan keinginan mengidamnya fruktosa kandungan, tidak mengandungi lemak.

Glucagon - pembakar lemak endogen?

. hormon insulin dan glukagon memainkan peranan khas dalam pembentukan dan pemecahan simpanan lemak. Insulin bertanggungjawab untuk menyalurkan gula daripada darah ke dalam sel badan, di mana ia boleh dibakar atau disimpan sebagai simpanan. Glukagon menyebabkan tenaga yang tersimpan tersedia dengan membebaskan lemak dari sel dan menukar yang disimpan gula menjadi mudah terbakar glukosa. Glukagon dijual sebagai pembakar lemak badan sendiri: mengambil "hormon pelangsing" ini seharusnya berpura-pura bahawa semua cadangan bebas telah habis, sehingga melepaskan lemak dari sel. Tetapi ke manakah badan itu harus pergi dengan semua tenaga bebas itu? Sekiranya tidak dibakar, ia disimpan semula. Dan sebahagian besar tenaga dibakar oleh otot kita. Sekali lagi, senaman diperlukan untuk mengeluarkan simpanan lemak terlarut dari badan. Dan ini juga berfungsi tanpa menelan pil: Sekiranya anda ingin membakar lemak dengan bantuan glukagon tubuh anda sendiri, anda boleh mencapainya hanya melalui aktiviti fizikal yang ringan. Perkara penting di sini adalah untuk memastikan nadi berada pada tahap yang sedikit tinggi. Sekiranya anda kehabisan nafas, anda menyekat lemak anda membakar, kerana pengeluaran tenaga dari lemak kemudian dimatikan.

Lemak MCT - pembakar lemak dengan kesan sampingan.

Untuk mengelakkan lemak diet masuk ke dalam badan sejak awal, apa yang disebut lemak MCT (trigliserida rantaian sederhana) dalam mode baru-baru ini. Mereka tidak dapat diserap oleh badan dan diekskresikan tanpa dicerna. Tetapi setelah kira-kira dua minggu, tubuh juga terbiasa dengan lemak ini, sehingga lemaknya sama seperti lemak biasa. Sebagai tambahan, cirit-birit, loya dan kesan sampingan lain yang tidak menyenangkan sering berlaku.

Mengikat lemak dan mengeluarkannya tanpa dicerna

Untuk menipu badan dengan cara yang berbeza, zat pengikat lemak seperti chitosan telah ditambah ke peringkat diet bantuan. Mereka seharusnya mengikat lemak makanan dan mengirimkannya untuk dicerna. Chitosan diperoleh dari krill, krustasea kecil. Larva terbang juga merupakan sumber yang baik chitosan. Walau bagaimanapun, European Journal of Clinical Nutrition melaporkan percubaan yang dikawal ketat di University of Exeter di UK, di mana para saintis menunjukkan bahawa kitosan tidak memberi kesan pada berat subjek. Sebaliknya, penyekat lemak ini cenderung menyebabkan larut lemak penting vitamin seperti A dan E untuk diekskresikan dengan lemak terikat. Doktor juga memberi amaran bahawa kitosan dapat mengurangkan keberkesanan beberapa dadah, iaitu ketika bahan aktif melekatkan lemak makanan untuk memasuki aliran darah. Contohnya, pil kawalan kelahiran mungkin terjejas. Jadi kehilangan berat badan adalah dan tetap menjadi masalah pemakanan yang masuk akal, digabungkan dengan senaman ringan. Produk Fatburn membantu mengecilkan dompet. Walau bagaimanapun, mereka tidak dapat mengurangkan pinggang.