Fraktur leher femoral pada orang tua | Fisioterapi untuk patah leher femoral

Fraktur leher femoral pada orang tua

Femoral leher patah adalah patah tulang biasa pada orang tua, terutama wanita sering terkena, kerana wanita mempunyai risiko yang lebih tinggi osteoporosis. Struktur tulang yang diubah kurang tahan dan cenderung patah ketika daya dikenakan. Kerap kali, jatuh berlaku di persekitaran rumah, yang menyebabkan a patah leher femoral.

Oleh itu, sangat penting bagi orang tua untuk mengurangkan risiko mereka jatuh. Ketakutan jatuh juga meningkatkan risiko jatuh. Orang yang merasa selamat di kaki jatuh lebih jarang.

Untuk menjaga kestabilan dan berjalan, orang tua harus melakukan latihan pengukuhan dan penstabilan. Penyelarasan dan mengimbangi juga dapat dilatih secara khusus untuk meminimumkan risiko jatuh. Terdapat kumpulan tertentu untuk kumpulan sasaran yang sesuai yang menawarkan pencegahan kejatuhan. Sukan pemulihan, gimnastik, gimnastik aqua dan aktiviti sukan lain juga meningkatkan kekuatan dan mobiliti kaki otot. Mengekalkan mobiliti dan kekuatan walaupun pada usia lanjut adalah penting untuk selamat dan berdikari dalam kehidupan seharian dan untuk mengurangkan risiko jatuh di persekitaran rumah.

Bagaimana dan kapan operasi harus dilakukan?

Pembedahan untuk femoral leher patah tulang bergantung pada tahap kecederaan, patah sudut dan kestabilan patah. Fraktur stabil sering dapat dirawat secara konservatif. Keretakan tidak stabil dikendalikan pada.

Terdapat pelbagai pilihan. Osteosyntheses dengan skru dan plat, skru pinggul dinamik dan pelbagai teknik penggantian sendi endoprosthetic adalah mungkin. Prosedur pembedahan dibuat lebih sukar jika tisu tulang diubah dan tidak stabil kerana penyakit sebelumnya, seperti osteoporosis.

Tujuan operasi adalah untuk membiarkan pesakit menambah berat badan dan menggerakkannya kaki lagi secepat mungkin. Terutama pada orang tua, faktor risiko khas seperti paru-paru penyakit, trombosis, masalah peredaran darah atau kehilangan mobiliti yang lain sendi dapat dicegah. Kata kunci adalah mobilisasi awal. Pada pesakit yang lebih muda, misalnya selepas kemalangan, biasanya tidak ada penggantian sendi endoprosthetic yang dilakukan, tetapi sebaliknya skru digunakan untuk berusaha memperbaiki tulang, kerana jangka masa penggantian sendi terbatas dan penggantian prostesis harus dielakkan.