Fibromatosis: Punca, Gejala & Rawatan

Fibromatosis adalah kulit penyakit yang dicirikan oleh percambahan tisu penghubung. Tidak seperti kanser, pertumbuhan selalunya jinak. Walau bagaimanapun, sebagai fibromatosis kongenital umum, fibromatosis boleh membawa hingga mati.

Apa itu fibromatosis?

Orang yang mempunyai fibromatosis mempunyai pertumbuhan kolagen tisu penghubung, yang merupakan formasi neoplastik. Pembentukan neoplastik juga merangkumi barah dan bentuk pertumbuhan sel yang tidak terkawal. Fibromatosis, bagaimanapun, tidak memiliki potensi kerusakan yang sama, tetapi dalam kebanyakan kes dianggap jinak atau paling sedikit hanya ganas. Walau bagaimanapun, bentuk fibromatosis tertentu adalah pengecualian asas. Fibromatosis dapat menjelma di tempat yang berlainan dari tubuh manusia. Bergantung pada lokasi pertumbuhan, ubat membezakan pelbagai bentuk penyakit. Sebagai contoh, pertumbuhan pada gusi adalah apa yang disebut fibromatosis gingivae.

Punca

Pelbagai sebab boleh dipertimbangkan untuk perkembangan fibromatosis. Selalunya, pelbagai faktor bertindak bersama. Salah satu bentuk fibromatosis yang paling biasa adalah fasciitis nodularis. Percambahan tisu mungkin disebabkan oleh keradangan atau keganasan tempatan, antara faktor lain. Kerana reaksi yang salah, tisu yang terkena tumbuh dengan tidak betul, menyebabkan bonjolan. Latar belakang yang tepat tidak jelas dalam banyak kes.

Gejala, keluhan, dan tanda

Ciri utama fibromatosis adalah percambahan tisu penghubung. Biasanya, tonjolan bergabung dengan lancar ke tisu sekitarnya. Fibromatosis boleh berlaku dalam pelbagai bentuk; mereka berbeza terutamanya di laman web pembangunan mereka. Penggambaran tepat dari pelbagai bentuk tidak selalu mudah dalam praktik. Fibromatosis dangkal dapat nyata di bahagian tubuh yang berlainan. Selalunya, seseorang mengalami fibromatosis dangkal yang berbeza, misalnya, tonjolan di bahagian bawah kaki (penyakit Ledderhose) dan fasciitis nodularis pada lengan. Satu lagi bentuk fibromatosis adalah fibromatosis kongenital umum. Ini, seperti namanya, penyakit kongenital. Ia menampakkan diri dalam pertumbuhan tisu yang tidak terhitung jumlahnya yang membentuk nodul. Nodul ini menyerupai hamartoma. Tidak seperti kebanyakan fibromatosis, fibromatosis kongenital umum boleh membawa hingga mati. Fibromatosis agresif juga membentuk pertumbuhan tisu penghubung kolagen. Pada fibromatosis yang agresif, pertumbuhan ini berterusan berkembang sangat perlahan tetapi stabil. Dengan cara ini, tisu penghubung berkembang menjadi bonjolan. Perubatan juga menyebut jenis pertumbuhan ini sebagai desmoid. Pada fibromatosis yang agresif, mereka berlaku sebagai desmoid perut luar: mereka sering dijumpai di batang dan lebih jarang di bahagian hujung kaki. Ini membezakannya dengan desmoid perut, yang boleh terbentuk di perut. Fibromatosis agresif sering berulang dan juga disebut fibrosarcoma yang sangat berbeza kerana penampilannya.

Diagnosa

Untuk mendiagnosis fibromatosis, doktor terlebih dahulu berunding dengan penampilan luaran pertumbuhan. Tidak seperti yang lain kulit fenomena, fibromatosis tidak dibezakan dengan ketara dari tisu sekitarnya. Percambahan tisu selalunya dapat dikeluarkan dengan prosedur pesakit luar. Pemeriksaan tisu seterusnya akan menunjukkan sama ada jinak atau ganas. Sekiranya pembentukan neoplastik ternyata ganas, ujian lebih lanjut sering diperlukan untuk memastikan bahawa pertumbuhan belum menyebar dan mempengaruhi organ lain.

Komplikasi

Fibromatosis boleh menyebabkan beberapa komplikasi. Pada fibromatosis kongenital umum, malformasi teruk boleh berlaku pada tisu. Bergantung pada lokasi dan ukuran pertumbuhan, kelumpuhan kronik, masalah peredaran darah, dan kerosakan saraf mungkin berlaku. Dalam jangka masa panjang, fibromatosis kongenital boleh membawa hingga mati. Sekiranya organ lain sudah terjejas, pelbagai disfungsi mungkin berlaku yang berkembang ketika tumor tumbuh. Kemudian, kegagalan organ mungkin berlaku. Rawatan fibromatosis juga membawa risiko. Keguguran rambut, cirit-birit, sakit kepala dan komplikasi khas lain mungkin berlaku semasa penyinaran terapiPembuangan tisu penyebaran mungkin disertai sementara keletihan dan mood yang tertekan. Juga khas adalah pendarahan sekunder, parut yang berlebihan dan kemunculan semula pertumbuhan pada tisu penghubung. Sekiranya fibromatosis agresif, penyingkiran pertumbuhan mungkin diikuti oleh reaksi sistem imun dan hormon mengimbangi, kadang-kadang membawa kepada berpeluh dan berdebar-debar. Dadah terapi biasanya melibatkan preskripsi antiestrogen, yang berkaitan dengan pelbagai kesan sampingan. Biasa dari dadah seperti tamoxifen adalah, sebagai contoh, gangguan haid, hot flashes dan pelepasan. Sebagai tambahan, trombosis, polip, dan tumor jarang berlaku.

Bilakah anda perlu berjumpa doktor?

Oleh kerana fibromatosis boleh menyebabkan kematian orang yang terjejas dalam keadaan terburuk, ia mesti dirawat dalam apa jua keadaan. Sebagai peraturan, doktor harus berkonsultasi setiap kali terdapat pertumbuhan pada tisu. Pertumbuhan ini boleh berlaku di bahagian tubuh yang berlainan dan menyebabkan berlainan kulit keluhan. Walau bagaimanapun, dalam kebanyakan kes, mereka mudah dikenali kerana membentuk nodul besar. Sekiranya pembentukan nodul ini berlaku, doktor mesti segera berjumpa. Pertumbuhan jarang berlaku di hujung kaki. Diagnosis dan rawatan boleh dilakukan oleh pakar dermatologi. Fibromatosis yang lebih awal dikesan dan dirawat, semakin tinggi kemungkinan berlakunya penyakit positif. Rawatan melibatkan penyingkiran nodul dengan pembedahan, jadi penderita biasanya masih memerlukan rawatan di hospital. Sinaran lebih lanjut terapi mungkin juga perlu. Selepas rawatan fibromatosis yang berjaya, penyakit itu mungkin berulang, sehingga doktor mesti berjumpa lagi dan penyakit itu dirawat.

Rawatan dan terapi

Dalam banyak kes, tutup pemantauan fibromatosis adalah ketara. Ini membolehkan pesakit dan doktor melihat bagaimana pertumbuhannya berlaku dan sama ada ia menyebar, misalnya. Doktor boleh membuang percambahan tisu secara pembedahan. Untuk melakukan ini, mereka membuang tisu yang berlebihan. Untuk memastikan bahawa tiada tisu yang merebak kekal dan merebak lagi, pakar bedah mengeluarkan tisu yang terjejas secara relatif. Walau bagaimanapun, fibromatosis sering tumbuh kembali. Terapi radiasi tambahan mungkin berguna dalam keadaan tertentu - sebagai contoh, jika penyingkiran lengkap dari percambahan tisu tidak mungkin dilakukan atau tidak berjaya kerana beberapa sebab. Terapi radiasi diberikan secara tempatan dan mendedahkan kawasan kulit yang terkena paras radiasi yang tinggi. Dalam keadaan biasa, ini membahayakan kesihatan kerana ia merosakkan sel. Dalam radioterapi, bagaimanapun, tepat inilah kesan yang diinginkan: idealnya, sel-sel tisu yang berkembang biak mati sepenuhnya, sementara tisu yang sihat terhindar sejauh mungkin. Namun, seperti pembedahan membuang fibromatosis, terapi radiasi selalu sedikit mengganggu tisu yang sihat. Sekiranya doktor telah sepenuhnya menghilangkan fibromatosis dalam pembedahan dan ada kemungkinan besar bahawa tidak ada tisu yang berkembang, terapi radiasi tambahan biasanya tidak diperlukan. Beberapa fibromatosis berubah menjadi ganas dan berkelakuan seperti formasi neoplastik lain yang menggantikan tisu yang sihat sebagai kanser. Apabila fibromatosis terbukti ganas, tindakan pantas sering diperlukan - kerana jika tidak, tisu dapat melakukan metastasis dan mempengaruhi organ lain. Akibatnya, organ yang terjejas mengalami gangguan fungsi, yang sering berkembang ketika tumor tumbuh dan boleh menyebabkan kegagalan organ. Walau bagaimanapun, bentuk fibromatosis seperti ini sangat jarang berlaku.

Prospek dan prognosis

Sekiranya ia adalah bentuk fibromatosis malignan, penyakit ini boleh membawa maut dalam keadaan terburuk. Terdapat risiko bahawa pertumbuhan akan menyebar ke seluruh badan dan akhirnya mempengaruhi organ. Fibromatosis agresif dapat membentuk berulang bertahun-tahun selepas pemulihan. Pertumbuhan itu kemudian sering tidak disedari dan hanya dapat dijumpai apabila penyakit ini sudah jauh meningkat. Organ yang terjejas terhad dalam fungsinya, yang boleh menyebabkan ketidakselesaan fizikal dan akhirnya kegagalan organ. Fibromatosis kongenital umum boleh menyebabkan kematian jika tidak dirawat. Sekiranya didiagnosis dan dirawat lebih awal, kemungkinan pemulihannya agak baik. Rawatan ubat adalah panjang, tetapi tidak memerlukannya kesihatan risiko bagi pesakit. Sekiranya organ lain sudah terjejas pada masa rawatan, terapi radiasi mesti dilakukan. Ini selalu menjadi beban yang besar dan boleh memberi tekanan fizikal dan mental kepada orang yang terjejas. Fibromatosis ganas mempunyai prognosis yang agak negatif, sedangkan bentuk jinak biasanya dapat dirawat dengan baik. Kedua-dua bentuk mesti dikesan dan dirawat dengan segera untuk mengelakkan komplikasi.

pencegahan

Perkembangan fibromatosis sangat kompleks dan sering samar-samar. Beberapa faktor berperanan dalam perkembangannya: pendedahan tempatan terhadap keganasan, aspek genetik, dan keradangan sukar dicegah. Mengelakkan sinaran matahari dan toksin persekitaran yang berlebihan dan kuat dapat menyumbang kepada pencegahan umum.

Susulan

Fibromatosis harus dirawat secara langsung oleh doktor terlebih dahulu, kerana pilihan untuk penjagaan selepas itu sangat terhad dalam kes ini. Dalam kes yang paling teruk, penyakit ini juga boleh menyebabkan kematian orang yang terkena, jika ia adalah malignan kanser, yang merebak ke seluruh badan. Atas sebab ini, pemeriksaan badan secara berkala harus selalu dilakukan, walaupun fibromatosis telah sembuh sepenuhnya. Dalam kebanyakan kes, pesakit dengan penyakit ini memerlukan campur tangan pembedahan, di mana pertumbuhannya dikeluarkan sepenuhnya. Dalam kes ini, pesakit harus selalu berehat selepas operasi dan juga menjaga tubuhnya. Terapi sinaran atau kemoterapi mungkin juga perlu. Tidak jarang bagi mereka yang terjejas bergantung pada sokongan dan pertolongan rakan dan keluarga semasa rawatan fibromatosis, sehingga tidak menimbulkan gangguan psikologi atau kemurungan. Hubungan dengan orang lain yang terkena fibromatosis juga berguna dalam hal ini dan juga dapat menjadikan kehidupan seharian orang yang terjejas lebih mudah. Kadang kala penyakit ini mengurangkan jangka hayat orang yang terkena.

Apa yang anda boleh buat sendiri

Pesakit yang terkena fibromatosis harus berjumpa doktor dengan penyakit ini secara berkala. Dengan cara ini, jika pertumbuhan menyebar, sesuai langkah-langkah boleh diambil untuk mengelakkan berlakunya komplikasi. Fibromatosis umumnya memerlukan rawatan perubatan. Ini disokong dengan rehat dan rehat di tempat tidur. Kadang-kadang mungkin untuk menyokong terapi dengan disesuaikan secara individu diet dan senaman fizikal. Secara amnya, disarankan untuk mengelakkan sinaran matahari yang terlalu tinggi dan terlalu kuat serta toksin persekitaran. Pengaruh lain yang berpotensi menjengkelkan, misalnya produk penjagaan kulit atau berklorin air di dalam rumah berenang kolam, juga harus dielakkan jika boleh. Doktor akan memberitahu pesakit apa sebenarnya langkah-langkah harus diambil semasa diagnosis dibuat. Pesakit yang menderita penyakit ini juga harus mencari kumpulan pertolongan diri. Bercakap dengan penderita lain dapat membantu mereka mempelajari strategi yang akan lebih mudah mengatasi penyakit ini. Sekiranya fibromatosis ternyata ganas, tindakan pantas diperlukan. Individu yang terjejas harus menjalani pembedahan atau terapi radiasi dengan segera untuk mengelakkan perjalanan yang teruk dan menolak komplikasi serius.