Kemahiran Motor Halus: Fungsi, Tugas, Peranan & Penyakit

Apabila kemahiran motor halus tidak lagi berfungsi, ini sering berlaku secara tidak sengaja dan tidak diperhatikan oleh orang yang terkena pada mulanya. Contohnya ialah apabila jarum jahit tiba-tiba terlepas dari jari atau skru kecil tidak lagi dapat dipegang. Penyelidikan penyebabnya kadang-kadang sukar, kerana terdapat beberapa penyakit yang menyebabkan kegagalan kemahiran motor halus.

Apakah kawalan motor halus?

Kemahiran motor halus menentukan, sebagai contoh, interaksi sempurna antara tangan dan jari dan tidak boleh digantikan oleh apa-apa. Kemahiran motor halus berkembang pada usia tiga tahun dan terbentuk pada usia sekitar 4 4 tahun. Ini mendefinisikan, misalnya, interaksi yang sempurna antara tangan dan jari dan tidak dapat digantikan oleh apa pun. Sekiranya kita memerhatikan kanak-kanak di bawah umur XNUMX tahun melakukan teka-teki, kita akan melihat bahawa mereka mengalami kesukaran memegang kepingan individu di tangan mereka. Semakin tua mereka, semakin sukar mereka menghadapi tugas ini. Sebagai orang dewasa, kita menganggap bahawa kita boleh memegang pensil di tangan kita dan menulis dengannya. Kemahiran motor halus kemudian berfungsi dengan sempurna. Sekiranya kita ingin memasukkan benang ke dalam mata jarum nipis, kita membasahi jari dan ia berlaku dengan sendirinya. Fungsi kemahiran motor halus dapat dibandingkan dengan apa yang disebut “hujung jari perasaan ”. Walaupun ini adalah ungkapan yang tidak harus diambil secara literal. Tanpa perasaan yang baik di hujung jari, kemahiran motor halus tidak berfungsi.

Fungsi dan tugas

Setiap anggota tangan mempunyai tugas tersendiri dan tidak boleh diganti 100% dengan cantuman. Sekiranya fungsi motor halus gagal, kesukaran timbul, misalnya ketika memandu sudu sup. Ini juga berlaku untuk penggunaan pisau dan garpu. Menggerakkan kereta kemudian juga menjadi masalah. Roda stereng tidak lagi tergeletak dengan aman di tangan dan sebaik sahaja halangan muncul atau gerombolan mencengkeram kereta dari sisi, pemandu tidak lagi menentukan arahnya. Hampir tidak ada aktiviti profesional yang dapat dilakukan dengan memuaskan apabila kemahiran motor halus gagal. Pada usia muda, penurunan kemahiran motor halus dapat diatasi dengan gimnastik khas dan mengambil ubat anti-radang. Dalam kebanyakan kes, diagnosisnya adalah bahawa pesakit menderita osteoartritis. Ini adalah tanda kehausan di sendi yang selalunya sangat menyakitkan. Ubat membantu kesakitan boleh ditoleransi, tetapi jangan menghentikan penyakit. Terdapat pakar bedah yang baik yang pakar dalam gejala penurunan kemahiran motor halus. Namun, kerana tidak ada yang dapat meramalkan hasil yang memuaskan untuk operasi pada tangan dan jari, risikonya terletak pada pesakit.

Penyakit dan keluhan

Otot di sendi, yang sudah cukup lemah, semakin lemah seiring bertambahnya usia. Orang yang mengalami kehilangan kemahiran motor halus melihat kekurangan ini setiap hari. Mereka hampir tidak dapat mengeluarkan kain dan tidak lagi dapat meneruskan hobi kegemaran mereka. Berkebun hampir tidak mungkin atau hanya mungkin dilakukan dengan kesakitan. walaupun mengelupas kentang atau sayur-sayuran digambarkan oleh mereka yang terjejas sebagai sangat sukar. Malangnya, arthrosis di jari sering bermaksud bahawa mereka cacat oleh ganglion dan simpul. Sudah tentu, kedua-dua "cela" itu juga dapat dikendalikan. Walau bagaimanapun, risikonya tinggi. Tidak ada yang dapat menjamin bahawa selepas operasi jari akan bergerak kembali normal dan tidak akan ada kerosakan. Sekiranya anda tidak mahu menjalani pembedahan, anda boleh mencantikkan jari dengan perhiasan. Beberapa pereka pakar dalam membuat cincin lingkaran yang secara sembunyi menyembunyikan simpulan dan overhanging tulang. Tidak ada keraguan bahawa mereka yang suka melakukan banyak kerja manual akan mengalami penurunan kemahiran motor halus selama ini. Profesi seperti tukang kebun, mekanik ketelitian atau akauntan juga hampir ditakdirkan mengalami penurunan kemahiran motor halus. Apa-apa aktiviti fizikal yang berat pasti akan menyebabkan ini. Dalam banyak kes, kelebihan tulang belakang juga berperanan. Sebagai contoh, cakera herniasi di tulang belakang serviks dan toraks juga membawa penurunan kemahiran motor halus.