Ramalan | Keradangan akut pada telinga tengah

Ramalan

Sekiranya tiada komplikasi seperti keradangan bakteria proses mastoid (mastoiditis) atau kronik otitis media berlaku, otitis media sembuh dengan pendengaran normal. Bentuk khas otitis media akut Scarlachotitis (scarlet demam) Atau campak (campak) disebabkan oleh penularan bakteria masuk ke telinga melalui aliran darah dan sering menyebabkan keradangan sel (necrotising) membran mukus dan pencairan keradangan gegendang telinga. Penyebaran keradangan pada telinga tengah ke sel proses mastoid dan ke telinga dalam juga kemungkinan komplikasi keradangan pada telinga tengah (otitis media).

Kecacatan gegendang telinga kekal, yang meningkatkan risiko keradangan kronik telinga tengah. Otitis bayi berlaku pada bayi baru lahir yang masih mempunyai tiub pendek dan lebar. Jalan keradangan dari nasofaring ke telinga tengah pendek kerana anatomi ini keadaan.

Kanak-kanak yang berpenyakit memegang telinga secara paksa (paksaan telinga) dan mengalami kemerahan gegendang telinga, Pada keradangan akut telinga tengah dalam kebanyakan kes adalah penyakit yang sangat menyakitkan. Pesakit menderita telinga yang teruk kesakitan tidak boleh menaiki kapal terbang.

Tidak kira sama ada penerbangan yang dirancang adalah jarak jauh atau hanya jarak pendek. terbang tidak digalakkan untuk pesakit dengan pertengahan akut jangkitan telinga. Pakar telinga, hidung dan ubat tekak menunjukkan bahawa pengudaraan telinga, yang dibatasi oleh proses keradangan, boleh menjadi bermasalah selama terbang.

Sejak satu keradangan akut telinga tengah boleh menyebabkan penutupan hubungan antara telinga dan tekak yang hampir lengkap, gas udara dan radang terperangkap di telinga tengah. Udara ini dikenakan tekanan udara yang lebih rendah pada ketinggian tinggi (iaitu semasa terbang) dan memberikan tekanan yang sangat besar pada gendang telinga. Dalam konteks ini, pesakit yang terbang walaupun radang telinga tengah akut dapat mengalami parah kesakitan dan diucapkan mengimbangi masalah.

Dalam keadaan terburuk, tekanan yang bertindak pada gendang telinga boleh menjadi sangat tinggi sehingga gendang telinga yang terkena pecah. Menurut pakar perubatan, penyamaan tekanan walaupun semasa penerbangan tidak mencukupi untuk mencegah risiko ini. Oleh itu, doktor menunjukkan bahawa pesakit menderita pertengahan akut jangkitan telinga lebih baik tetap berada di darat dan membatalkan penerbangan yang dirancang.

Walau bagaimanapun, dalam keadaan di mana penerbangan sama sekali tidak dapat dielakkan, persiapan yang baik dapat membantu mengurangkan ketidakselesaan yang mungkin berlaku. Sebelum dan semasa terbang, dekongestan hidung titisan mesti digunakan. Ini boleh menyebabkan jalan sempit antara telinga tengah dan tekak.

Selain itu, penyamaan tekanan semasa terbang dapat difasilitasi dengan menggunakan penyumbat telinga dan / atau gula-gula getah. Pesakit yang menaiki kapal terbang walaupun berada di tengah akut jangkitan telinga mesti selalu ada ubat penahan sakit (Sebaik-baiknya ibuprofen) di tangan. Topik serupa yang mungkin menarik bagi anda: Tidak mengapa terbang dengan sejuk?

jangkitan telinga tengah juga boleh berlaku semasa mengandung. Namun, seperti pengambilan ubat selama mengandung sangat terhad, penting untuk mempertimbangkan dengan teliti ubat mana yang paling sesuai sebelum memulakan rawatan yang sesuai. Secara simptomatik, sebuah keradangan akut telinga tengah, yang berlaku semasa mengandung, boleh dirawat dengan semburan hidung khas.