Ramalan | Sklerosis lateral amyotrophic (ALS)

Ramalan

Sebagai tambahan kepada kemungkinan gejala yang telah disebutkan di atas, yang semakin memburuk, dalam bentuk sklerosis lateral amyotrophic, keupayaan pernafasan yang tidak mencukupi diharapkan setelah tiga hingga lima tahun setelah permulaan penyakit ini, yang mengakibatkan kematian sama ada melalui radang paru-paru atau melalui sesak nafas. Sklerosis lateral amyotrophic adalah penyakit degeneratif kronik yang terus berlanjutan. Ia berlaku pada kebanyakan kes pada pesakit berusia antara 60 hingga 70 tahun dan mempunyai prognosis yang sangat buruk dengan jangka hayat purata 3 tahun.

Tepat ketika gejala pertama muncul dan sejauh mana tidak dapat diramalkan. Penyembuhan penyakit ini masih belum dapat dilakukan. Oleh itu, tempoh penyakit ini sukar diramalkan dan boleh berbeza antara individu.

Terapi sklerosis lateral amyotrophic terhad untuk mengurangkan gejala yang berlaku. Terapi yang mengikuti pendekatan kuratif belum ada pada tahap penyelidikan semasa. Namun, sekarang ada sejumlah pendekatan bagaimana terapi semacam itu.

ALS dicetuskan oleh kematian apa yang disebut alpha-motoneuron di kita saraf tunjang dan otak batang. Tugas sel-sel saraf ini adalah untuk menghantar maklumat dari otak ke otot. Sekiranya sel-sel saraf ini sekarang berada di bawah, tidak ada lagi arahan pergerakan yang dapat diteruskan dari otak kepada otot dan hasil lumpuh.

Fokus penyelidikan sekarang adalah untuk mempromosikan pertumbuhan baru sel-sel saraf tersebut, yang kemudiannya dapat menggantikan sel-sel yang hancur dan dengan demikian membuat penghantaran maklumat dapat dilakukan lagi. Walau bagaimanapun, pendekatan ini masih di peringkat awal untuk dapat membuat pernyataan mengenai keberkesanannya. Purata jangka hayat pesakit dengan sklerosis lateral amyotrophic sangat berkurang.

Seseorang menganggap masa bertahan 3 tahun selepas diagnosis. Walau bagaimanapun, satu daripada sepuluh pesakit bertahan selama lebih dari lima tahun. Hanya lima peratus daripada mereka yang terkena hidup lebih lama daripada sepuluh tahun selepas diagnosis. Mungkin contoh yang paling terkenal dari jangka hayat yang jauh lebih tinggi daripada purata adalah Steven Hawking.

Keturunan / penyakit keturunan

Sejauh mana sklerosis lateral amyotrophic adalah penyakit keturunan sangat kontroversial dalam sains. Telah terbukti bahawa perubahan genetik serupa terdapat pada hampir semua pesakit dengan ALS. Dalam kebanyakan kes, gen yang berbeza (TARDP, C9ORF72,…) terjejas, yang menyebabkan pengumpulan patologi tertentu protein, yang, dibincangkan, membawa kepada kematian sel-sel saraf ini. Walau bagaimanapun, masih belum jelas mengapa proses ini hanya mempengaruhi alpha-motoneuron secara khusus saraf tunjang dan batang otak.

Challenge Ice Bucket

Di sebalik istilah “Ice Bucket Challenge” adalah kempen penggalangan dana yang dimulakan pada tahun 2014, yang awalnya tidak diketahui. Tujuannya adalah untuk mengumpulkan sebanyak mungkin wang, yang disumbangkan untuk penyelidikan dan terapi ALS. Cabaran yang tepat adalah menuangkan baldi air ais ke atas anda kepala dan kemudian menyumbang 10 € untuk tujuan ini.

Sekarang anda juga melantik rakan yang anda tetapkan cabaran ini. Oleh itu, kempen penggalangan dana tersebar di seluruh dunia dan membawa sejumlah 42 juta Euro untuk penyelidikan ALS.