Langkah selanjutnya | Latihan ini membantu mengatasi sakit kepala

Langkah-langkah selanjutnya

Satu lagi ukuran yang boleh diambil dalam fisioterapi untuk sakit kepala adalah apa yang disebut otot progresif kelonggaran. Di sini bukan sahaja otot terjejas tetapi juga jiwa dan tekanan yang mungkin berlaku. Dalam keadaan terlentang santai dengan mata tertutup, pesakit diarahkan untuk secara beransur-ansur menegangkan dan melepaskan kawasan otot individu.

Perbezaan antara menegangkan dan bersantai harus dirasakan secara sedar dan perhatian harus sepenuhnya ditujukan kepada tubuh sendiri. Dengan kawalan diri yang baik kelonggaran, latihan juga dapat dilakukan dalam beberapa minit yang tenang di tempat kerja. Di samping itu, langkah-langkah pasif seperti urut dan terapi titik pencetus (di sini, simpul otot yang tegang ditekan sehingga hilang), mengetuk (membantu postur dan peredaran tisu), electrotherapy (juga mempunyai peredaran yang menggalakkan dan dengan itu santai dan kesakitan-mengurangkan kesan) dan terapi manual, terutamanya mobilisasi tulang belakang serviks dan serviks atas sendi, boleh mengatasi sakit kepala ketegangan yang tidak menyenangkan.

Daya tarikan ringan (tarikan) pada tengkorak tulang dalam kedudukan terlentang memberi ruang, kelegaan dan juga mempunyai kesan yang sangat santai. Sekiranya leher otot sangat tegang, pesakit boleh urut dirinya dengan seorang tenis bola, yang hanya ditekan ke dinding dengan leher dan digulung di kawasan tegang sejauh yang selesa. Artikel Tekanan - Adakah anda juga terpengaruh dengannya? mungkin menarik minat anda.

Ringkasan

Banyak pendekatan yang berbeza dapat mengatasi sakit kepala ketegangan ini, yang sering berlaku di kalangan pekerja pejabat. Dari latihan aktif untuk pembinaan otot dan latihan postur umum, langkah pasif untuk kelonggaran, untuk latihan relaksasi psikologi dan fizikal, terdapat pelbagai langkah rawatan dan pertolongan diri, yang disesuaikan secara individu dengan keperluan pesakit.