Psoriasis Guttate: Punca, Gejala & Rawatan

Guttate psoriasis adalah subjenis psoriasis. Terutamanya pada kanak-kanak dan orang dewasa muda.

Apa itu psoriasis guttate?

Dalam komuniti perubatan, guttate psoriasis juga dikenali sebagai psoriasis exanthematous. Ini mewakili salah satu daripada beberapa subtipe yang berbeza psoriasis. Kira-kira dua peratus daripada semua pesakit yang menderita psoriasis dipengaruhi oleh psoriasis guttate. Varian psoriasis ini terutama dilihat pada kanak-kanak dan orang dewasa muda. Di Jerman, psoriasis agak berleluasa. Kira-kira dua peratus dari semua warganegara Jerman mempunyai bentuk psoriasis tertentu. Dalam kebanyakan kes, psoriasis guttata adalah akibat jangkitan tekak. Berikutan jangkitan ini, bintik-bintik merah kecil muncul di bahagian tubuh yang berlainan. Berbeza dengan psoriasis biasa (psoriasis vulgaris), yang merupakan bahagian terbesar psoriasis (sekitar 90 peratus), kawasan yang terkena cenderung kecil dan berbentuk lentil atau air mata. Di samping itu, psoriasis guttata banyak dilihat pada bahagian badan.

Punca

Pencetus psoriasis usus dalam kebanyakan kes adalah jangkitan bakteria pada kerongkong. Ini termasuk faringitis (keradangan tekak), rhinopharyngitis (gabungan keradangan membran mukus tekak dan hidung), Dan radang amandel (keradangan dari amandel). Kirmizi demam juga merupakan pencetus yang mungkin. Bakteria seperti streptokokus bertanggungjawab terhadap penyakit-penyakit tersebut. Kira-kira satu hingga dua minggu setelah bermulanya jangkitan bakteria, psoriasis guttata akhirnya muncul. Pencetus lain yang mungkin berlaku untuk subforma psoriasis adalah penggunaan ubat-ubatan tertentu seperti klorokuin, hidroksil klorokuin, litium dan penyekat beta. Sekiranya gejala psoriasis muncul selepas pentadbiran ini dadah, disyorkan untuk menghentikannya dengan segera, tetapi ini harus dibincangkan dengan doktor terlebih dahulu. Walau bagaimanapun, psoriasis guttate juga boleh meletus tanpa faktor-faktor khusus ini atau hanya menjadi pendahulu psoriatik lain keadaan.

Gejala, keluhan, dan tanda

Gejala khas berlaku dalam konteks psoriasis guttate. Oleh itu, fokus bulat kecil dengan warna kemerahan tersebar di bahagian-bahagian tertentu badan atau bahkan seluruh badan. Namun, warna, ukuran dan bentuk bintik-bintik dapat berbeza-beza dari pasien ke pasien. Oleh itu, ukurannya berbeza antara lensa, pinhead atau duit syiling. Pada kebanyakan pesakit, psoriasis usus bermula dengan tiba-tiba dan bermula di wajah, belakang, dan dada. Antara 60 hingga 80 peratus daripada semua individu yang terkena juga mengalami gatal-gatal. Ini juga boleh menjadi teruk dalam beberapa kes. Kulit kepala pesakit sangat terjejas. Walaupun gatal kuat, doktor menasihatkan agar tidak menggosok dan menggaru yang terkena kulit kawasan-kawasan. Jika tidak, terdapat risiko luka akan timbul di kawasan ini, yang kemudian akan dijangkiti. Satu lagi simptom psoriasis guttate adalah kelemahan atau peningkatan sementara kulit pigmentasi. Beberapa pesakit juga mengalami masalah psikologi kerana mereka merasa cacat akibat penyakit ini. Dalam keadaan terburuk, mood depresi yang berpanjangan berlaku kerana ini. Sekiranya penyakit itu berlaku pada bahagian tubuh yang kelihatan seperti muka atau leher, sebilangan orang cenderung menarik diri lebih banyak dari sesama manusia dan akhirnya mengasingkan diri. Berlebihan tekanan juga dianggap sebagai faktor yang tidak menguntungkan. Oleh itu, ini boleh memberi kesan negatif dan memberi episod penyakit baru, di mana psoriasis guttata menyebar dengan lebih cepat setelah mental yang lebih kuat tekanan.

Diagnosis dan perjalanan penyakit

Mendiagnosis psoriasis usus tidak sama sekali sukar. Doktor yang berpengalaman biasanya dapat mengenali penyakit ini dengan gejala khasnya pada kulit. Psoriasis guttata dapat dibezakan dari psoriasis vulgaris dengan bintik-bintik tusukan kecil, sementara plak tebal muncul pada psoriasis biasa. Jangkitan varian psoriasis ini tidak selalu dapat diramalkan. Oleh itu, penyakit ini menampakkan dirinya secara berbeza dari pesakit ke pesakit. Tidak jarang ia meluas lebih jauh dan berubah menjadi psoriasis vulgaris. Walau bagaimanapun, adalah mungkin untuk mencegahnya dengan merawat pencetus penyakit. Kadang-kadang, psoriasis usus juga dapat sembuh sendiri dan akhirnya hilang. Doktor kemudian bercakap mengenai penyembuhan spontan, yang, bagaimanapun, hanya berlaku dalam kes-kes yang jarang berlaku.

Komplikasi

Kerana psoriasis guttate, dalam kebanyakan kes, mereka yang terkena menderita psoriasis. Sebagai peraturan, para pesakit malu dengan keluhan ini, sehingga tidak jarang penurunan harga diri atau kompleks rendah diri juga terjadi pada mereka yang terjejas. Kemurungan atau gangguan psikologi lain juga boleh berlaku dan mengehadkan kualiti hidup pesakit. Kanak-kanak juga boleh mengalami buli atau menggoda pada usia muda. Kerana penyakit ini, kulit orang yang terkena berubah kemerahan dan titik-titik kecil terbentuk pada kulit. Selanjutnya, kulit dipengaruhi oleh gatal-gatal, yang hanya dipergiatkan lagi dengan calar. Juga parut boleh berkembang dengan itu dengan calar yang berlebihan. Selanjutnya, gejala psoriasis usus meningkat dengan ketara oleh tekanan dan kekacauan dalaman. Rawatan psoriasis usus biasanya bergantung pada penyakit yang mendasari. Mungkin perlu untuk merawat beberapa kawasan kulit dengan bantuan terapi yang berbeza. Komplikasi tidak berlaku. Psoriasis usus tidak memberi kesan negatif terhadap jangka hayat pesakit.

Bilakah seseorang harus berjumpa doktor?

Penyakit psoriasis guttate harus selalu dirawat oleh doktor. Tidak ada penyembuhan diri dan dalam kebanyakan kes penyakit ini tidak dapat disembuhkan dengan bantuan diri. Oleh itu, untuk mengelakkan komplikasi lebih lanjut, doktor harus selalu berjumpa dengan kes-kes psoriasis guttate. Doktor harus berunding apabila terdapat sedikit kemerahan pada seluruh badan. Kemerahan ini berlaku tanpa sebab tertentu dan tidak hilang dengan sendirinya. Tidak jarang, gatal-gatal yang teruk juga boleh menunjukkan psoriasis usus dan harus diperiksa oleh doktor. Sebagai peraturan, pakar dermatologi boleh berunding. Oleh kerana psoriasis usus dapat berlanjutan membawa kepada ketidakselesaan psikologi atau kemurungan, seorang ahli psikologi juga harus berunding sebagai tambahan kepada rawatan kulit untuk mengurangkan ketidakselesaan psikologi.

Rawatan dan terapi

Psoriasis usus dapat disembuhkan sepenuhnya, asalkan penyebab pencetus dapat diatasi. Untuk melakukan ini, mungkin perlu untuk merawat radang amandel or faringitis. Jika tidak, yang terapi sama dengan rawatan psoriasis vulgaris. Penyembuhan dapat dicapai dengan penggunaan pelembap krim or salap. Walau bagaimanapun, sering kali memerlukan rawatan luaran di kawasan kulit yang kecil. Atas sebab ini, fototerapi (terapi cahaya) atau terapi PUVA, yang merupakan campuran fototerapi dan ubat-ubatan, sering digunakan. Ubat dalam bentuk suntikan or tablet digunakan dalam kes yang teruk. Dalam kes ini, doktor biasanya memberi rawatan siklosporin, metotreksat, retinoid atau kortikosteroid.

pencegahan

Pencegahan langsung dari psoriasis usus tidak mungkin. Walau bagaimanapun, jika terdapat kecenderungan keturunan terhadap psoriasis, dianggap wajar untuk mengurangkan seseorang alkohol dan nikotin penggunaan. Pada prinsipnya, wabak psoriasis guttata adalah mungkin walaupun seseorang makan secara sihat diet atau aktif dalam sukan, kerana jangkitan bakteria pada tekak tidak selalu dapat dicegah.

Susulan

Asas setiap hari terapi untuk psoriasis guttate membantu memulihkan penghalang kulit yang utuh. Ini termasuk penggunaan salap bebas ubat topikal asas ke kulit. Permohonan luaran dari asid salisilik dan salap mengandungi tiga hingga sepuluh peratus urea juga dapat menjana semula kulit. The terapi boleh disokong dengan mandian minyak dan air garam. Satu lagi ubat yang terbukti adalah tar arang batu, yang digunakan sebagai salap atau gel ke kawasan setempat. Ia diserap selama beberapa jam dan kemudian dibasuh. Kadang-kadang ia juga mesti menjadi bahan aktif yang kuat seperti kortison. Penting agar kulit dilembapkan setiap hari. Semula jadi ubat-ubatan rumah seperti minyak badam, minyak biji anggur atau tahi lalat yang diperbuat daripada tanah liat penyembuhan sesuai untuk ini. Sebagai peraturan, terapi asas tidak mencukupi sebagai penjagaan tunggal untuk psoriasis guttate. Ramai pesakit menderita penderitaan dan tekanan psikologi yang luar biasa akibat psoriasis. Sudah tentu, tekanan juga boleh menjadi interaksi dan memburukkan lagi psoriasis guttata. Oleh itu, rawatan psikosomatik dan latihan pesakit sangat berguna. Di sini, pesakit menerima maklumat penting mengenai gambaran klinikal dan mengetahui apa yang mesti dia perhatikan ketika merawat kulit. Maklumat mengenai cara untuk mengurangkan tekanan dan kelonggaran kaedah sangat membantu. Latihan sedemikian boleh dilakukan secara rawat jalan, tetapi juga secara rawat jalan.

Apa yang anda boleh buat sendiri

Psoriasis usus dapat dirawat oleh mereka yang terkena diri mereka sendiri. Semua yang diperlukan untuk ini adalah persiapan menyeluruh oleh doktor, kerana dia menetapkan yang diperlukan salap dan memberi petua mengenai cara menggunakannya. Penting untuk merawat psoriasis secara konsisten dengan cara menjaga kebersihan badan yang ketat dan salap yang menenangkan. Seprai mesti diganti beberapa kali seminggu dan ruang tamu harus dibersihkan dari habuk dan kotoran. Penyejuk dan mandian penyejuk dengan bahan tambahan herba membantu mengatasi gatal-gatal. Menggaru luka kulit mesti dielakkan sama sekali, kerana ini mungkin berlaku membawa untuk lebih jauh kesakitan atau bahkan parut. Di samping itu, diet mesti juga diubah. Sihat dan seimbang diet disyorkan, yang harus mengandungi banyak buah-buahan dan sayur-sayuran. Makanan yang tidak sihat seperti makanan segera, gula atau makanan berlemak harus dielakkan. Pesakit psoriasis guttata juga harus dielakkan alkohol dan rokok. Sebagai tambahan kepada rawatan simptomatik, penyebab psoriasis guttata mesti ditentukan dan dihapuskan. Ini dapat dicapai dengan pemerhatian yang konsisten dan pengecualian kemungkinan pencetus. Banyak penderita dibantu dengan menghindari ubat-ubatan tertentu atau menukar pekerjaan.