Diet HCG: Menurunkan Berat Oleh Suntikan Hormon?

HCG itu diet adalah salah satu daripada banyak trend penurunan berat badan yang berasal dari Hollywood. The diet dikembangkan pada tahun 1950-an oleh doktor Albert Simeons dan telah beberapa kali kembali. Ini sangat popular di kalangan ibu yang bertindak - setelah itu, terima kasih kepada HCG diet rancang, mereka diduga boleh berdiri di depan kamera lagi dengan dimensi model teratas hanya beberapa minggu selepas melahirkan. Tetapi lelaki juga menjanjikan diet HCG pelangsingan yang cepat dan mudah tanpa kesan sampingan dan kesan yo-yo. Kejayaan yang disebarkan ini juga harganya: Kos Diet HCG sangat berbeza, namun seseorang harus menahan diri dari tawaran murah di Internet. Selain kesan wang, tetapi juga mungkin kesihatan kesan sampingan harus dipertimbangkan, kerana dietnya sangat kontroversial.

Diet HCG: menurunkan berat badan melalui hormon.

Prinsip diet HCG adalah sederhana dan pada pandangan pertama menyerupai banyak diet konvensional. Selain pengurangan yang melampau dalam kalori, fokusnya adalah pada diet rendah lemak, banyak minum dan bersenam. Ini menjadikan diet HCG terdengar sama membosankan seperti yang lain berpuasa diet. Untuk HCG Diätplan tergolong bagaimanapun perbezaan penting: Selama beberapa minggu mengandung hormon manusia chloriongonadotropin (HCG) disuntik di bawah kulit ke dalam badan. Hormon ini dihasilkan di plasenta semasa mengandung dan bertujuan untuk mengekalkan kehamilan dengan memastikan bahawa tubuh menyerang simpanan lemaknya pada saat-saat memerlukan, iaitu kekurangan zat makanan, semasa mengandung. Ini untuk memastikan pemakanan yang mencukupi untuk ibu dan anak. Diduga, diet HCG secara khusus mensasarkan simpanan lemak di pinggul, kaki dan lengan. Amalan dan klinik perubatan yang menawarkan diet HCG di pelbagai negara juga menunjukkan kesan positif lain yang diberikan oleh hormon semasa kehamilan: ini termasuk kesan menaikkan mood dan peningkatan kulitpenampilan dan keanjalan, yang seharusnya demikian membawa untuk mengetatkan kawasan yang terjejas dan menolong selulit.

Pelan diet HCG: Bagaimana ia berfungsi?

Pelan diet HCG terutamanya berdasarkan pengambilan kalori rendah. Hanya 500 kilokalori yang boleh dimakan setiap hari - bergantung kepada penyedia, hadnya mungkin 800 kilokalori. Ini digabungkan dengan sekurang-kurangnya dua liter air - jika tidak, HCG Diät tidak memperoleh kejayaan yang diinginkan, dikatakan. Hasil yang diiklankan dapat dilihat: Antara tujuh hingga 15 kilogram kurang untuk menunjukkan mengimbangi selepas paling lambat lapan minggu. Selain itu hormon biasa suntikan (kadang-kadang juga jatuh, semburan atau tablet digunakan sebaliknya). Ini untuk mengelakkan darah gula dari penurunan, yang sebaliknya akan berlaku dengan pengambilan kalori rendah. Pengurangan berat badan dicapai dengan mengurangkan pengambilan makanan, sementara hormon hanya bertujuan untuk menahan rasa lapar. Ini dikatakan untuk mengelakkan keinginan makanan, keletihan dan mood yang tertekan. Diduga, walaupun orang yang rajin masih boleh bekerja dengan kapasiti penuh. Sukan disarankan sebagai pendamping diet HCG. Pelan diet HCG yang sah secara universal tidak ada - sebilangan penyedia membuat rancangan diet HCG individu untuk mereka yang ingin menurunkan berat badan, yang lain mengesyorkan resipi diet HCG, yang lain membenarkan makan apa sahaja yang rasanya - selagi 500 kalori sehari tidak melebihi.

Fasa diet HCG

Selalunya, rancangan diet diet HCG kelihatan seperti ini:

  1. Hari perayaan (fasa persiapan): Dalam dua hari ini semuanya boleh dimakan, yang rasanya. Seseorang boleh sekali lagi dengan betul zulangen. Jadi metabolisme harus ditingkatkan.
  2. Fasa diet: Dalam tiga minggu ini, maksimum 500 kalori sehari dibenarkan. Di sini anda lakukan tanpa mengikut rancangan diet masing-masing karbohidrat, lemak, gula dan alkohol.
  3. Fasa penstabilan: Fasa ini juga berlangsung selama 21 hari dan berfungsi untuk mengekalkan berat badan yang baru. Dalam prosesnya, pengambilan kalori meningkat lagi dan lebih banyak makanan dibenarkan.
  4. Fasa pemeliharaan: selepas diet sebenar, tumpuan adalah pada pemeliharaan berat badan jangka panjang. Ini mengenai makan sihat dan rendah kalori dalam jangka masa panjang.

Resipi: Apa yang ada di rancangan diet?

Secara umum, cadangan dikeluarkan untuk mengelakkan gula, gula-gula dan makanan berlemak semasa diet HCG. Sekurang-kurangnya setelah selesai menjalani diet HCG, makanan ini mesti dikeluarkan dari menu pula. Makanan yang disarankan termasuk daging dan ikan tanpa lemak (maksimum 100 gram setiap hidangan) dan buah-buahan dan sayur-sayuran. Secara umum, menu ini merangkumi makanan yang kaya dengan protein. Penting bahawa resipi diet HCG menawarkan seberapa banyak jenis yang mungkin, serta nutrien dan mineral. Kadang-kadang diet tambahan juga disyorkan untuk mengelakkan kekurangan. Di samping itu, resipi tidak boleh disediakan mentega atau minyak. Selepas diet HCG, tiga minggu pertama terus menahan diri daripada diet tinggi karbohidrat dan lemak. Kembali ke pengambilan kalori normal secara beransur-ansur, dengan perubahan diet untuk memastikan kejayaan yang berkekalan.

Kos: Berapakah kos diet HCG?

Dalam diet HCG, HCG suntikan akan diberikan setiap hari atau titisan HCG akan diambil. Ramai doktor juga melakukan ujian hormon dan kaunseling pemakanan untuk melengkapkan diet HCG. Ini akhirnya menjelaskan harga beberapa ratus atau ribu euro yang boleh dikenakan dengan HCG.

Diet HCG: kesan sampingan dan kritikan

Pelan diet HCG dan kehilangan berat badan menggunakan hormon sangat kontroversial. Diet HCG memikat dengan kejayaan penurunan berat badan di kawasan masalah genetik, di mana diet atau sukan lain tidak berlaku. Pembekal memastikan bahawa kesan sampingan HCG Diät adalah mustahil dan membawa sebagai "bukti" bahawa sejak perkembangan Diät ini pada 50-an tahun tidak ada kesan sampingan atau akibat jangka panjang yang berlaku. Walaupun penyokong mendakwa bahawa diet mengurangkan risiko kanser payudara, suara lain menunjukkan kemungkinan peningkatan risiko pembentukan tumor dan kesan sampingan yang lain. Yang melampau kekurangan zat makanan (500 kalori sehari adalah kira-kira sepertiga dari keperluan normal bagi wanita dan satu perempat dari mereka untuk lelaki) bukan tanpa risiko. Kesan sampingan yang mungkin termasuk kekurangan nutrien dan mineral. Kerana pengambilan makanan yang rendah, sakit kepala kadang-kadang dikira antara kesan sampingan pada permulaan diet HCG. Akibat kekurangan zat makanan, buah pinggang masalah juga jantung gangguan irama atau metabolik juga mungkin berlaku. Di samping itu, diet radikal seperti itu mendorong kesan yo-yo, iaitu kenaikan berat badan yang cepat setelah akhir diet. Kesan sampingan lain dari HCG termasuk:

  • Risiko meningkat trombosis.
  • Gangguan haid
  • Kesan pil kawalan kelahiran yang berkurang
  • Gelisah dan mudah marah
  • Keletihan dan kemurungan
  • Edema dan sista
  • Sakit di tempat suntikan jarum suntikan

Bukti saintifik kurang

Kesan diet HCG telah dikaji dalam beberapa kajian saintifik. Hasilnya serius: tidak ada keberkesanan HCG dari segi penurunan berat badan. Pengalaman positif dan penurunan berat badan dengan diet adalah secara eksklusif kerana pengambilan kalori secara radikal. Kajian ini juga tidak dapat menemui kesan positif terhadap perasaan lapar atau faedah lain. HCG tidak diluluskan untuk menurunkan berat badan dan penggunaannya sebagai produk pelangsingan adalah haram. Pakar sangat menyarankan agar tidak mengikuti diet HCG. Dalam keadaan apa pun anda tidak boleh menjalani diet HCG sendiri dan memesan persiapan yang sesuai di Internet.

Penyembuhan metabolisme sebagai perkembangan selanjutnya dari diet HCG.

Perkembangan selanjutnya diet HCG adalah penyembuhan metabolisme 21 hari. Dalam ini HCG tidak disuntik, tetapi diambil dalam bentuk globula atau titisan. Juga di sini bekalan kalori terhad secara radikal hingga 500 kilokalori setiap hari. Penyokong diet berpendapat bahawa kerana penggunaan homeopati HCG kesan sampingannya tidak ada. Walau bagaimanapun diet metabolik sama dengan kritikan seperti diet HCG, kerana kesannya hanya sedikit terbukti, sementara kesan sampingan akibat pengurangan kalori radikal dapat terjadi di sini sama seperti diet HCG.