Kecederaan Kepala: Punca, Gejala & Rawatan

Ketua kecederaan berlaku apabila daya dikenakan pada tengkorak dari luar. Ini selalu melibatkan otak. Ketua kecederaan, walaupun kelihatan tidak berbahaya di permukaan, harus diperiksa oleh doktor supaya kerosakan serius dan mungkin tidak dapat dipulihkan otak boleh dikesampingkan atau dicegah dengan rawatan awal.

Apakah kecederaan kepala?

Ketua kecederaan boleh berlaku apabila daya luaran dikenakan pada tengkorak tulang. Jenis dan tahap keparahan yang berbeza dibezakan. Sekiranya hanya tengkorak tulang terjejas, sama ada tengkorak tengkorak atau tengkorak patah (patah tulang tengkorak). Sekiranya kekuatan itu sangat teruk sehingga otak juga cedera, disebut a otak kecederaan traumatik. Kecederaan otak terbahagi kepada tiga peringkat. Gegaran (commotio cerebri) adalah bentuk yang paling ringan, ia sembuh tanpa akibat. Sekiranya berlaku gangguan otak (contusio cerebri), mungkin terdapat kecederaan pada tisu otak, kemungkinan kesan lewat mungkin. Bentuk kecederaan kepala yang paling teruk adalah penyumbatan serebrum (compressio cerebri), di mana pendarahan otak dan kerosakan kekal tidak dikecualikan.

Punca

Kecederaan kepala sering berlaku semasa aktiviti sukan. Walau bagaimanapun, lalu lintas jalan raya, rumah, dan tempat kerja juga merupakan antara tempat di mana kecederaan kepala sering berlaku. Kesan ganas pada tengkorak biasanya berlaku akibat pukulan atau hentaman. Satu kemungkinan ialah kepala dalam keadaan rehat dan pukulan memukul dari luar. Ini berlaku, misalnya, dalam sukan dengan kelawar atau tendangan. Kemungkinan lain ialah kepala bergerak dan dihentikan secara tiba-tiba dan keras oleh objek padat. Ini boleh menjadi dinding yang dilemparkan atau lantai di mana kepala memukul setelah jatuh. Dalam kedua kes tersebut, otak dipukul dari dalam terhadap tulang tengkorak kerana tidak dapat mengikuti perubahan gerakan secara tiba-tiba kerana graviti. Jenis kecederaan kepala yang lain berlaku apabila daya sangat kuat sehingga tulang tengkorak tidak dapat menahan daya dan patah. Sekiranya meninges terkoyak dalam prosesnya, ia disebut kecederaan otak tengkorak terbuka, yang merupakan salah satu kecederaan kepala yang paling serius.

Gejala, keluhan dan tanda

Kecederaan kepala boleh berlaku dalam pelbagai bentuk dan keparahan, jadi gejala yang berlaku dapat sangat berbeza. Luka pada kepala biasanya dikaitkan dengan pendarahan berat, yang harus segera dihentikan. Jika tidak, akan ada yang ketara darah kerugian. Sekiranya kecederaan di kepala disebabkan oleh a lebam atau oleh kekuatan luaran yang kuat, maka selalunya ada jangka panjang sakit kepala. Bukan perkara biasa bagi individu yang terjejas juga mengadu parah loya, yang mungkin bertahan selama beberapa hari. Kecederaan kepala juga boleh disebabkan oleh reaksi alahan. Menggaru berterusan boleh menyebabkan terbuka luka yang mudah dijangkiti. Jangkitan seperti ini biasanya dapat dilihat dengan teruk kesakitan dan kelihatan nanah pengeluaran. Sesiapa yang melakukan lawatan ke doktor pada ketika ini mesti memperhitungkan gejala yang memburukkan. Walau bagaimanapun, mereka yang memilih untuk mendapatkan rawatan perubatan dan ubat boleh mengharapkan pemulihan yang cepat dan lengkap. Kecederaan kepala boleh menjadi sangat serba boleh, sehingga gejala yang mungkin timbul juga dapat terjadi dalam pelbagai tahap keparahan. Walau bagaimanapun, rawatan segera akan memastikan pemulihan yang lancar tanpa komplikasi yang mungkin berlaku.

Diagnosis dan kursus

Pertolongan cemas untuk otak kecederaan traumatik serta gejala khas. Klik gambar untuk membesarkan. Diagnosis adalah salah satu faktor yang paling penting dalam kecederaan kepala. Doktor mesti menjelaskan keparahan dan sejauh mana kepala dan otak terjejas untuk memulakan rawatan yang tepat. Kecederaan kepala mungkin kelihatan tidak berbahaya pada mulanya dan kemudian menjadi serius. Sebaliknya, kecederaan kepala kadang-kadang kelihatan lebih dramatik daripada jika, misalnya, kulit kepala cedera. Kerana kulit kepala mempunyai banyak darah kapal berlari melaluinya, potongan atau luka pendarahan di kepala agak berat dan nampaknya orang awam adalah kecederaan serius. Tahap kecederaan kepala dan sama ada otak terjejas ditentukan oleh doktor berdasarkan gejala dan melalui pelbagai pemeriksaan. Gejala bermula dengan ringan loya dan merangkumi gangguan kesedaran yang teruk, gangguan fungsi saraf, tidak sedar atau bahkan koma. X-ray, a tomografi dikira (CT) imbasan atau a pengimejan resonans magnet Imbasan (MRI) menunjukkan sejauh mana tulang dan otak rosak akibat kecederaan di kepala.

Komplikasi

Kecederaan kepala, tentu saja, boleh menjadi banyak dan bervariasi dalam keparahannya. Kecederaan kepala dangkal biasanya sembuh sepenuhnya tanpa komplikasi. Walau bagaimanapun, adalah penting untuk diperhatikan bahawa luka terbuka di kepala hendaklah sentiasa dijaga bersih dan suci. Sekiranya kebersihan diabaikan pada ketika ini, maka ada risiko keradangan. Dalam konteks ini, komplikasi lebih lanjut mungkin berlaku sekiranya lawatan ke doktor dilakukan pada pembakar belakang. Sekiranya lawatan ke doktor tidak dilakukan walaupun dalam kes nanah pembentukan, maka ini boleh membawa kepada darah keracunan. Sekiranya keracunan darah ada, ada bahaya akut bagi kehidupan. Sekiranya luka ringan dan tidak terlalu dalam pada permukaan kepala, tidak perlu merekatkan atau menjahit luka. Luka harus sembuh tanpa komplikasi, dengan syarat kebersihan yang ketat dipatuhi. Namun, jika terdapat kecederaan kepala yang lebih dalam, komplikasi serius diharapkan dan biasanya harus selalu dinilai oleh doktor. Dalam kes yang sangat teruk, jahitan luka yang ada tidak dapat dielakkan. Sekali lagi, terdapat risiko tinggi keradangan. Terutama dalam kes mendalam luka, perhatian yang lebih tegas harus diberikan kepada kebersihan dan kesucian. Ini kerana dapat mengelakkan pelbagai komplikasi yang dapat secara signifikan menghambat proses penyembuhan.

Bilakah anda harus berjumpa doktor?

Kecederaan kepala mesti dipandang serius dan diperhatikan. Selepas kejatuhan atau perlanggaran yang serius, nasihat perubatan selalu diperlukan. Sekiranya terdapat kehilangan kesedaran, doktor kecemasan mesti dimaklumkan dengan segera. Bahkan kecederaan ringan mesti diperjelaskan sekiranya kesakitan, pendarahan atau gejala lain berkembang. Oleh kerana gejala a otak kecederaan traumatik selalunya tidak muncul sehingga beberapa jam kemudian, orang yang terjejas mesti diawasi dengan baik. Sekiranya dia mengadu kehilangan kenangan, pening, disorientasi atau loya, doktor mesti berunding. Kehilangan kesedaran menunjukkan kecederaan serius yang mesti diatasi dengan segera. Sekiranya pernafasan atau serangan jantung, menyara hidup langkah-langkah mesti dimulakan dengan segera. Perkhidmatan perubatan kecemasan yang menyertai mesti dimaklumkan. Pesakit kemudian mesti menghabiskan beberapa hari di hospital dan harus menjalani pemeriksaan berkala walaupun setelah rawatan awal selesai. Dengan kanak-kanak, kecederaan kepala mesti dibawa ke pakar pediatrik. Ini benar terutamanya jika anak muntah atau mengadu meningkat sakit kepala dan pening.

Rawatan dan terapi

Rawatan kecederaan kepala bergantung kepada keparahannya. A luka hendaklah berpakaian steril terlebih dahulu untuk mengelakkan kuman dari memasuki. Rawatan segera oleh doktor yang akan menjahit atau mengikat luka adalah perlu. Sekiranya tidak ada kecederaan yang dapat dilihat secara luaran, tetapi mangsa lemas atau bahkan tidak sedarkan diri, dia harus segera diletakkan dalam posisi pemulihan. Ini akan mengelakkan muntah menutup saluran udara atau saluran udara lidah dari jatuh ke kerongkong, yang boleh membawa kepada sesak nafas. Untuk rawatan lanjut, orang yang mengalami kecederaan di kepala harus selalu dibawa ke hospital. Di sana mereka akan dipantau untuk mengesampingkan atau mencegah kecederaan otak dengan kesan lewat. Sekiranya hanya ada yang ringan gegaran, rehat tidur beberapa hari akan mencukupi. Sekiranya terdapat kecederaan kepala yang teruk dengan pendarahan di otak, pembedahan dilakukan untuk melegakan tekanan dan saluran pembuangan (tabung saliran untuk darah dan luka air) diletakkan. Tengkorak tetap terbuka sehingga bengkak reda dan luka berhenti berdarah. Sekiranya tengkorak muka patah, ini juga dirawat secara pembedahan. Pangkal tengkorak patah biasanya tidak memerlukan pembedahan; ia dirawat dengan rehat tempat tidur dan antibiotik untuk mencegah jangkitan otak. Pesakit yang mengalami kecederaan di kepala biasanya masih dalam pemerhatian sebagai pesakit dalam.

Prospek dan prognosis

Prognosis kecederaan kepala sangat bergantung pada gejala. Pada asasnya, bentuk perkembangan ringan dan teruk dapat dibezakan mengikut sifat aduan. Sekiranya kecederaan kepala ringan, ada kemungkinan penyembuhan lengkap. Aduan biasanya reda selepas minggu kedua. Hanya dalam kes-kes yang sangat jarang berlaku selama berbulan-bulan atau bahkan bertahun-tahun. Pesakit dengan kecederaan kepala tunggal secara statistik terdedah kepada kecederaan kedua. Sebaiknya sembuh sepenuhnya luka sebelum mendedahkan diri kepada tekanan baru. Keadaannya berbeza kerana kecederaan kepala yang teruk. Prognosis bercampur. Orang tua khususnya tidak lagi mempunyai kekuatan regeneratif yang mencukupi. Bagi mereka, pandangan kadang kala paling teruk. Pesakit memerlukan sekurang-kurangnya enam bulan sebelum pemulihan dapat dilakukan seawal mungkin. Bergantung pada keparahan kecederaan, proses penyembuhan juga boleh memakan masa bertahun-tahun. Sebilangan penghidap harus hidup dengan masalah jangka panjang selepas itu. Mereka tidak lagi dapat melakukan kemahiran asas dengan betul. Gangguan kekal mengakibatkan keperluan penjagaan yang kekal. Ia terbukti terbukti bahawa orang yang tidak sedarkan diri meningkatkan peluang untuk sembuh jika mereka bangun pada minggu pertama.

pencegahan

Untuk mengelakkan kecederaan kepala, disarankan memakai topi keledar semasa melakukan aktiviti sukan atau aktiviti yang berpotensi bahaya jatuh. Banyak kecederaan di kepala dapat dicegah dengan memakai topi keledar.

Penjagaan selepas itu

Sejauh mana rawatan susulan diperlukan bergantung pada tahap kecederaan kepala. Sekiranya fungsi otak tidak terjejas, pemulihan sepenuhnya berlaku. Penjagaan susulan tidak perlu. Walau bagaimanapun, kecederaan di kepala boleh berulang pada bila-bila masa. Alasan untuk ini sangat bervariasi, bagaimanapun, sehingga tidak dapat disebutkan secara pasti. Tahap berhati-hati dan perhatian tertentu diprogramkan kepada orang. Walau bagaimanapun, terlalu banyak menilai diri sendiri atau mempunyai pandangan yang salah mengenai risiko menjadikan kecederaan kepala tidak berulang. Semasa menceburkan diri dalam sukan tertentu, seperti bermain ski, menunggang motosikal, atau berbasikal, individu harus memastikan memakai topi keledar sebagai alat pelindung. Sekiranya kerosakan otak kekal, rawatan selepas rawatan hanya boleh terdiri daripada sokongan perubatan untuk kehidupan seharian. Perkhidmatan sokongan seperti terapi dan ubat menjadi penting - juga untuk mencegah komplikasi. Sejauh mana tahap rawatan perubatan bergantung pada kerosakannya. Pemeriksaan sistem saraf di otak juga memberikan maklumat mengenai gangguan neurologi. Pada prinsipnya, pemeriksaan yang lebih kerap diharapkan sekiranya doktor mengharapkan peningkatan gejala. Sekiranya kerosakan berlaku selama bertahun-tahun, pemulihan tidak dijangka.

Apa yang anda boleh buat sendiri

Sekiranya berlaku kecederaan serius di kepala, terutamanya pukulan yang teruk atau jatuh yang ganas, doktor harus segera mendapatkan nasihat kerana risiko gegaran atau tengkorak patah. Sekiranya kanak-kanak kecil, doktor harus selalu mendapatkan nasihat sebagai langkah berjaga-jaga sekiranya berlaku pukulan atau jatuh di kepala, kerana tulang tengkorak belum terbentuk sepenuhnya di sini. Pada orang dewasa yang sihat, kecederaan kepala ringan pada mulanya dapat dirawat oleh pesakit. Luka atau luka kecil selepas terjatuh dengan basikal atau kemalangan lain harus dibersihkan dan dibasmi kuman. Sebaiknya gunakan salap penyembuhan antibakteria dan lindungi luka dengan plaster. Sebagai alternatif, pembalut semburan boleh digunakan. Untuk kecederaan tumpul yang berkaitan dengan pembengkakan tisu atau hematoma, penyejukan segera adalah yang terbaik. Kain basuh dicelup masuk sejuk air atau pek ais boleh digunakan untuk tujuan ini. Dingin kompres, yang boleh dibeli di farmasi dan kedai ubat, juga bermanfaat. Untuk mempromosikan penyahtinjaan tisu, tekan dengan menyembuhkan bumi or asid asetik tanah liat boleh digunakan. Di kaunter ubat penahan sakit dari farmasi membantu melawan ringan sakit kepala. Sekiranya gejala tertentu timbul selepas kecederaan kepala, khususnya pening, loya, muntah, gangguan visual atau teruk sakit kepala, doktor mesti segera berjumpa. Ini berlaku walaupun kecederaan kelihatan tidak berbahaya, kerana komplikasi serius boleh timbul sekiranya gegaran yang berlarutan atau gangguan awal yang lain.