Percutian Sihat di Mediterranean dan Eropah Selatan

"Bungkus baju renang anda ..." - tidak, kami tidak ingin membosankan anda dengan kisah-kisah lama, walaupun kegilaan fesyen terkini, seluar pendek Bermuda berwarna-warni dan bikini berwarna-warni memang patut dibincangkan. Tetapi pakaian renang dan pakaian pantai yang pasti anda tidak lupa ketika mengemas beg pakaian anda untuk bercuti pada musim panas subtropika. Berkat sambungan penerbangan pantas, waktu penerbangan ke pantai Mediterranean atau bahkan Laut Selatan lebih pendek daripada perjalanan menaiki kereta api ke pantai Laut Baltik; anda benar-benar melompat dari satu zon iklim ke zon iklim yang lain.

Iklim musim panas di selatan

Musim panas subtropika di kawasan Mediterranean tidak asing bagi kita di utara dan dengan mudah menggoda kita untuk menikmati percutian yang dianggap tidak baik. Ini bermakna bagi organisma kita perubahan tertentu, kebiasaan lain menyesuaikan diri, di mana terdapat beberapa peraturan dan petua asas penting. Pasti ada tempat untuk mereka walaupun di dalam beg pakaian yang sesak. Iklim subtropik, yang wilayahnya utara dan juga negara-negara Mediterania, didominasi terutama pada musim panas oleh daerah tekanan tinggi yang jelas, yang maju lebih jauh ke utara dengan pergeseran sabuk angin musiman. Oleh itu, dalam musim pelancongan kami, terdapat iklim yang kering dan tanpa awan yang didiami dengan cahaya matahari yang kuat, yang dihadapi ke arah khatulistiwa, sepanjang tahun.

Perlindungan cahaya matahari dan cermin mata hitam

Musim panas subtropika ini tidak biasa bagi kami orang utara dan mudah menggoda untuk menikmati percutian yang ceroboh. Oleh itu, jalan pertama di pantai Mallorca, di pesisir Fuerteventura atau di persiaran sawit Ibiza harus membawa kepada salah seorang peniaga yang menawarkan topi tenunan yang sangat cantik dengan sedikit wang. Mereka hanyalah atribut bergaya atau cenderahati yang akan diperoleh kemudian, tetapi keperluan hidup yang sering diremehkan. Walau bagaimanapun, ini kepala perlindungan mesti sedemikian rupa sehingga mata dan leher dibayangi. Jika tidak, yang sering dikutip mengejek selaran matahari tidak begitu jauh. Walaupun terlalu banyak sinar matahari tidak selalu membawa kerosakan segera kepada kesihatan, sekurang-kurangnya kemampuan untuk mengalami cahaya matahari dan dengan itu nilai rekreasi percutian sangat berkurang. Pengalaman yang paling penting dalam perjalanan ke selatan bukanlah suhu udara, tetapi kecerahan cahaya langit yang meresap, yang ingin dipertimbangkan terutama ketika membuat gambar dan mengambil gambar. Sudah tentu, terdapat meter cahaya yang bagus di dalam beg pakaian di sebelah kamera, dan rakan-rakan fotografi telah memberikan tip untuk menutup bukaan satu atau dua nilai lebih jauh daripada yang ditunjukkan oleh meter. Tetapi adakah seseorang itu berhati-hati dengan mata sendiri? Semua orang buta, tetapi terutamanya bermata terang. Sunglasses mesti menjadi sebahagian dari bagasi setiap pengembara, bukan hanya sepasang, tetapi pasangan yang disyorkan oleh pakar optik dengan lensa bersalut. Ya, seseorang mesti memandu cermin mata hitam bahkan kultus formal, kurang kerana banyak bentuk yang menarik, sebaliknya dengan cahaya yang kuat dan lemah menyerap cahaya matahari gelas.

Penyamakan dan berjemur

Hampir tidak ada larangan untuk mandi. Sebaliknya, berenanglah dengan bersungguh-sungguh dan sebaliknya, jangan melewatkan sebarang aktiviti sukan, walaupun tidak dengan penuh perut, tetapi sebaliknya secara meluas. Walau bagaimanapun, adalah kebiasaan buruk untuk mengeringkan pakaian mandi basah di badan selepas itu, tidak kira seberapa sesuai. Penyejatan sejuk cepat menuju ke hipotermia badan dan dengan itu mendorong gangguan usus. Jadi keringkan dengan cepat, juga keluarkan yang tidak biasa garam laut, dan berpakaian dengan pakaian ringan yang sejuk, yang mana terdapat variasi yang menyenangkan. Sekiranya ada peluang, jika tidak di hotel, mandi air tawar disyorkan, kerana sisa zarah garam, bercampur dengan peluh, kadang-kadang menyebabkan kulit kegatalan. Dengan semua penekanan mesti diberi amaran agar tidak berjemur secara berlebihan, dua kali di subtropik. Tanaman yang sihat dan pemulihan yang nyata hanya dapat dicapai oleh mereka yang terbiasa dengan cahaya matahari di selatan dengan perlahan, bermula dengan beberapa minit dan menambahnya hanya sedikit. Rebusan malas di bawah sinar matahari membuatkan anda penat. Seseorang malah tertidur dan kemudian berjalan di sekitar serbuk merah seperti kenari tanpa sayap - kecuali serius kesihatan kerosakan berlaku. Walau apa pun, percutian itu benar-benar manja. Lebih baik pergerakan di pantai, mandi udara di bawah naungan dan bukan di "sun grill", yang akan segera diperhatikan pada kesejahteraan sendiri. Kegembiraan pada waktu malam sangat baik. Minuman ini dapat ditingkatkan. Lantai batu dan konkrit, dinding rumah, ringkasnya semua bangunan menyimpan panas sepanjang hari dan memancarkannya seperti ketuhar besar. Jalan-jalan di jalan raya malam, melihat dan dilihat, oleh itu harus berlangsung lebih banyak di kawasan pejalan kaki tengah hijau atau di taman-taman.

Makanan dan pemakanan di selatan

Sekiranya anda menikmati kenikmatan percutian subtropika dengan begitu bebas dan tidak terkawal namun sedikit bernas, anda telah banyak menang, dengan diet anda boleh melakukan lebih banyak kebaikan. Pada awalnya harus ditekankan bahawa katering di pusat percutian di negara-negara Mediterranean dikenakan pengawasan kebersihan yang hampir sama ketatnya seperti di negara kita. Juga pelayan Luculis di sana sudah banyak menyesuaikan diri dengan makanan terpakai para tamu mereka. Oleh itu, gangguan makanan kadang-kadang disebabkan oleh kenyataan bahawa ada sesuatu yang tidak kena dengan makanan, dan bukan sekadar perubahan makanan diet dengan pengambilan organ pencernaan secara serentak adalah penyebabnya. Banyak pengembara yang percaya bahawa kesenangan yang kaya dari dapur dan bilik bawah tanah mesti dinikmati sepenuhnya secara kuantitatif. Kesalahan besar! Ini adalah salah satu keistimewaan Jerman kita untuk tidak membiarkan sesuatu sia-sia. Tetapi tidak ada yang pepatah: Negara lain - adat istiadat lain. Oleh itu, apa yang diberikan kepada kita dengan keramahan yang baik hanya dapat difahami sebagai tawaran untuk mata dan langit-langit. Seseorang harus rasa dan makan mengikut keperluan dan selera seseorang, tetapi sama sekali tidak memakan segalanya - by the way, "persaingan" tanpa harapan di mana pelancong Jerman tidak pernah menjadi pemenang. Secara naluri, kita mengambil lebih sedikit lemak pada musim panas. Itu betul dan sama sekali tidak sopan, sekiranya anda meninggalkan daging berlemak di pinggan. Perasa - walaupun dengan garam - harus lebih banyak daripada di rumah. Terdapat alasan yang baik untuk ini. Pelepasan meningkat dari air melalui kulit, berpeluh, menurunkan kadar garam di dalam badan, sehingga lebih banyak garam sama sekali tidak berbahaya, tetapi menimbulkan fisiologi mengimbangi. Penggunaan harian sebanyak yogurt atau kefir merangsang pencernaan dan melindungi daripada jangkitan usus. Sebilangan besar buah-buahan disyorkan, tetapi diedarkan sepanjang hari dan bukan oleh kilo sebagai makanan ringan atau "penawar", yang mana ia bangga di atasnya.

Haus dan minum di selatan

Panas yang tidak biasa membawa rasa dahaga. Adalah salah sama sekali menggunakan prinsip pengambilan cecair sebanyak mungkin dengan kemahuan yang besar, supaya anda tidak banyak berpeluh. Tetapi ini adalah penyejukan semula jadi tubuh kita. Kerugian berterusan dari air melalui kulit oleh itu mesti diganti. Ini bermaksud sebaliknya tidak minum terus-menerus, tetapi tiga hingga empat kali sehari dalam rancangan perlahan. Terdapat juga pendapat yang meluas: hari panas - minuman panas. Ini memang boleh bermanfaat, asalkan panas teh tidak bergula berlebihan. Segar air dari paip air pusat paip subtropik tidak selalu bersih. Oleh itu, seseorang mesti mendidih air atau hanya minum air mineral dari pasar raya. Begitu juga, seseorang harus berhati-hati dengan minum air sumur. Ia mengandungi bakteria yang tidak dijumpai di persekitaran biasa kita dan boleh dengan mudah membawa kepada gangguan pencernaan. Semakin panas, semakin berkesan alkohol adalah. Sebagai contoh, jika anda minum satu atau dua gelas bir pada waktu makan tengah hari, anda boleh menjadi letih, lesu dan tidak dapat mengalami sepanjang hari. Sudah tentu, tidak ada yang salah dengan segelas wain merah kering untuk menggoda anda pada malam yang menyegarkan, yang lebih disukai daripada semua minuman beralkohol lain.

Ular, labah-labah dan kalajengking beracun di selatan.

Walau bagaimanapun, baru-baru ini ada pesan di akhbar, yang menjadikan pelancong Turki sedikit perhatian: Sebelum jentolak meratakan kawasan itu untuk membina resort tepi laut moden di pantai Mediterranean, landak menipu telah dibebaskan untuk membantu membersihkan kawasan itu sebagai musuh ular yang rakus. Di seluruh Mediterranean terdapat ular berbisa di dekat tasik dan di pergunungan. Walaupun mereka tidak biasa, mereka lebih biasa daripada di Hiddensee atau Sylt. Namun, diketahui bahawa serangan ular ke atas manusia termasuk dalam dunia dongeng. Ular seperti itu mempunyai taring beracun mereka untuk membunuh atau melumpuhkan mangsa. Manusia pastinya bukan sebahagian daripada mereka diet. Untuk membezakan ini boleh dipercayai walaupun "kecerdasan" kecil haiwan ini. Oleh itu, ular akan menggunakan senjatanya, yang bahaya tidak boleh dikurangkan, hanya jika terasa diserang. Oleh itu, peraturan untuk kawasan pelancongan, di mana kehadiran ular beracun diketahui, tidak berkemah, jika belum paling tidak berorientasikan secara ringkas mengenai tempat ini. Sebarang ular yang ada di kawasan sekitar akan terbang sendiri dengan aroma manusia. Mereka sangat menyukai kehangatan. Ketika matahari terbenam, ular suka merangkak di jalan, di atau di atas batu dari mana panas dipancarkan. Oleh itu, jika anda ingin menjelajah botani dalam kegelapan, lebih baik anda menerangi jalan dengan lampu suluh. Bahaya, secara keseluruhan, kecil. Gementar tidak digalakkan. Kalajengking dan labah-labah beracun lebih jarang. Mereka hampir tidak berbahaya bagi orang dewasa, tetapi boleh membahayakan kanak-kanak. Atas sebab ini, dan juga kerana kemungkinan luka di mana-mana, yang mudah menyebabkan jangkitan, selalu dianjurkan untuk memakai kasut di luar pantai. Di daerah subtropika yang telah kami kunjungi, pengendalian lalat dan nyamuk umum, yang dilakukan dengan sangat intensif, telah memberikan hasil yang memuaskan. Walaupun begitu, sangat berguna untuk memasukkan racun serangga ke dalam botol penyembur di beg pakaian anda. Kerana nyamuk atau lalat boleh menjadi gangguan sebenar di mana-mana sahaja dan merampas rehat malam anda. Di Eropah Selatan dan Eropah Tenggara, tropika penyakit berjangkit seperti malaria, disentri amuba dan lain-lain, yang awalnya tersebar luas di sana, telah dihapuskan sepenuhnya, sehingga anda dapat memulakan percutian anda tanpa perlu risau, tetapi tidak sembarangan. Ini juga merangkumi meletakkan kesihatan kertas insurans di dompet kami sebagai tambahan kepada dokumen perjalanan kami.