Kaki Berat: Punca, Rawatan & Bantuan

Kaki berat ialah keadaan bahawa berjuta-juta orang tahu dengan baik, terutamanya pada waktu petang. Menurut penyelidikan, hanya sekitar sepuluh peratus orang dewasa yang mempunyai urat yang sihat. Walau bagaimanapun, sangat sedikit penderita yang menganggap ketidakselesaan mereka sebagai kesihatan masalah. Namun penyakit kaki urat biasanya menjadi penyebab kaki berat.

Kaki berat apa?

Kaki berat boleh menjadi tanda perubahan pada urat kaki. Kaki yang berat boleh menjadi tanda perubahan pada kaki urat. Kira-kira 90% orang dewasa mengalami perubahan dalam tahap keparahan yang berbeza-beza. Selalunya, perubahan seperti urat labah-labah dianggap sebagai masalah kosmetik semata-mata. Namun, perubahan terkecil sekalipun boleh menjadi tanda kelemahan vena. Sekiranya tidak dirawat, perubahannya akan berterusan dan akhirnya membawa kepada masalah serius. Akibatnya boleh urat varikos, trombosis dan juga emboli. Di samping itu, kaki yang berat sering berlaku semasa mengandung. Sebaiknya jelaskan sebab-sebab kaki berat dijelaskan oleh doktor.

Punca

Terdapat beberapa penyebab kaki berat. Bagi penghidap urat yang sihat, kaki yang berat mungkin merupakan tanda tekanan yang terlalu banyak. Dalam banyak kes, bagaimanapun, penyakit urat bertanggungjawab untuk ketidakselesaan tersebut. Penyakit vena boleh disertai dengan tanda-tanda yang kelihatan secara luaran, seperti urat labah-labah, serta menyebabkan rasa berat dan letih kaki tanpa tanda luaran. Gejala lain mungkin termasuk gatal, kesemutan, pergelangan kaki bengkak atau menikam kesakitan. Semasa mengandung, kaki berat kerap berlaku kerana kapal lebih tegang dan lebih sesuai darah mengalir melalui mereka. Ini boleh membawa kesesakan di kaki urat, yang mencetuskan gejala. Penyakit vena harus selalu dipandang serius. Oleh itu, kaki yang berat harus dijelaskan oleh doktor.

Penyakit dengan gejala ini

  • Urat labah-labah
  • Kelemahan urat
  • trombosis

Diagnosis dan kursus

Oleh kerana kaki yang berat boleh menjadi tanda penyakit vena, pemeriksaan dilakukan untuk menentukan apa-apa vena perubahan. Pertama, doktor akan mencari gejala lain. Ini termasuk urat labah-labah dan urat varikos. Untuk diagnosis lebih lanjut, pemeriksaan dilakukan dengan bantuan teknik pencitraan yang disebut. Pemeriksaan dupleks, misalnya, digunakan untuk tujuan ini. Ini adalah gabungan antara ultrasound pemeriksaan dan prosedur Doppler. Kaedah Doppler adalah bentuk khas dari ultrasound pemeriksaan yang boleh digunakan untuk memeriksa kelajuan di mana darah mengalir melalui kapal. Stenosis vaskular juga dapat dikesan dengan tepat dengan cara ini. Dalam beberapa kes, flebografi juga dilakukan. Dalam kes ini, media kontras disuntik ke dalam urat dan kapal kemudian digambarkan oleh sebuah Sinar X pemeriksaan. Sekiranya urat varikos disyaki, terdapat sejumlah ujian lain yang dilakukan sesuai keperluan. Satu kali atau jarang sekali aduan mungkin menyebabkan penggunaan berlebihan tidak berbahaya. Sekiranya aduan berlaku lebih kerap, penyebabnya harus dijelaskan seawal mungkin, kerana kaki yang berat dapat membawa kepada trombosis dan emboli jika tidak dirawat.

Komplikasi

Penyebab "kaki berat" bervariasi, tetapi sering kali menjadi penyebabnya keadaan adalah kelemahan urat. Sekiranya ini tidak dapat dirawat, ia boleh mengalami komplikasi serius, kerana kelemahan vena yang tidak dirawat semakin banyak. Akibatnya ialah urat varikos, kaki terbuka, trombosis atau emboli. Vena varikos bukan masalah kosmetik semata-mata; sekiranya tidak dirawat, perubahan warna dan kronik keradangan daripada kulit akan menghasilkan. Sekiranya tidak dirawat, urat varikos menyebabkan dangkal flebitis, mungkin dengan pembentukan bekuan, dan kaki terbuka. Kaki terbuka adalah luka di kawasan kaki dan kaki bawah. Mereka sembuh dengan teruk kerana mereka yang sudah miskin peredaran. Selalunya terdapat penjajahan sekunder luka dengan bakteria. Kemudian berlarutan terapi menjadi (kehidupan) yang diperlukan. trombosis disebabkan oleh a darah gumpalan pada urat kaki yang dalam. Sekiranya tidak dirawat, ia boleh menyebabkan paru-paru embolisme. Dalam kes paru-paru embolisme, bahagian darah beku melepaskan dan seterusnya memasuki paru vena melalui kardiopulmonari peredaran, menyekatnya. Tisu di belakangnya tidak lagi dibekalkan dengan darah dan mati. The jantung juga dipengaruhi oleh peningkatan tekanan pada kardiopulmonari peredaran. Di Jerman sahaja, lebih daripada 40000 orang mati akibat paru-paru embolisme setiap tahun.

Bilakah anda harus berjumpa doktor?

Lawatan ke doktor tidak selalu diperlukan untuk kaki yang berat. Dalam kebanyakan kes, aduan tersebut disebabkan oleh terlalu banyak otot dan hilang setelah beberapa jam. Penjelasan perubatan disyorkan jika kaki berat berterusan selama beberapa hari atau bahkan beberapa minggu atau disertai dengan gejala lain. Contohnya, kaki berat yang berkaitan dengan a membakar sensasi pada otot menunjukkan a keradangan otot itu mesti dijelaskan. Tidak jarang, aduan itu juga berdasarkan ketegangan, yang dapat diatasi oleh profesional urut. Sekiranya anggota badan yang berat disertai dengan teruk kesakitan, doktor harus berunding untuk penjelasan lebih lanjut. Ini benar terutamanya jika aduan berlaku tanpa fizikal tekanan. Sekiranya gejala berulang, nasihat profesional diperlukan. Sekiranya penyebabnya ditangani dengan cepat, komplikasi serius biasanya dapat dikesampingkan. Tetapi, jika tidak dirawat, kaki yang berat dapat berkembang menjadi pelbagai penyakit sekunder, bergantung kepada penyebabnya.

Rawatan dan terapi

Rawatan untuk kaki yang berat selalu bergantung kepada keparahan gejala dan penyebabnya. Ia berguna untuk memudahkan pengembalian darah dari urat. Oleh itu, disarankan untuk mengangkat kaki sekerap mungkin dan mengelakkan duduk atau berdiri lama. Istimewa vena gimnastik dapat menguatkan dinding vaskular dan meningkatkan aliran balik darah. Gimnastik vena boleh dilakukan di rumah mengikut arahan doktor. Sepuluh minit senaman setiap hari biasanya cukup untuk menghilangkan rasa tidak selesa pada kaki yang berat. Selain itu, ketidakselesaan akut, dapat diatasi dengan kerap pancuran bergantian dan pengambilan cecair yang mencukupi sekurang-kurangnya 2 liter sehari. Dalam beberapa kes, doktor menetapkan stoking mampatan. Ini menyokong aliran balik darah dari luar dan dengan itu mencegah trombosis dan emboli. Bergantung pada keparahan penyakit, stoking mampatan terdapat dalam empat kelas pemampatan yang berbeza. Mereka berbeza dalam kekuatan bahan dan dengan itu dalam tekanan yang diberikan. Dipasang dengan tidak betul stoking mampatan boleh menyebabkan kerosakan tekanan. Oleh itu, stoking mesti diukur dan dipasang secara individu. Memakai stoking dengan kerap akan melegakan ketidakselesaan kaki yang berat.

Prospek dan prognosis

Dalam kebanyakan kes, kaki yang berat tidak perlu dirawat oleh doktor. Ia berlaku terutamanya setelah aktiviti fizikal dan sukan yang berlebihan atau berat, menjadi gejala biasa. Sebagai peraturan, kaki yang berat hilang setelah beberapa hari tanpa komplikasi atau masalah tertentu. Walau bagaimanapun, pesakit harus memberi peluang pada kaki untuk berehat dan pulih. Oleh itu, kaki yang berat semestinya menahan diri dari sukan dan kerja fizikal yang berat. Namun, jika kaki terus tegang, keradangan dan otot yang koyak mungkin berlaku. Sekiranya kaki yang berat juga menyebabkan kesakitan, mereka boleh mati rasa dengan bantuan salap dan krim. Pil ricih juga boleh diambil. Walau bagaimanapun, orang yang terkena harus berhati-hati untuk tidak mengambil pil sakit untuk jangka masa yang lama, kerana mereka merosakkan perut. Sekiranya kaki yang berat tidak hilang sendiri dan sakit banyak, doktor mesti berunding. Dalam kes ini, mungkin penyakit lain, seperti kencing manis, yang mesti diperiksa oleh doktor.

pencegahan

Penyakit kaki dan urat yang berat secara umum dapat dicegah dengan pengambilan cecair yang mencukupi dan seimbang dan sihat diet. Di samping itu, senaman yang mencukupi dan aktiviti fizikal yang teratur adalah langkah pencegahan terbaik terhadap rasa berat kaki.

Apa yang anda boleh buat sendiri

Kaki berat adalah sindrom keletihan biasa dan kebanyakannya tidak berbahaya. Pelbagai ubat-ubatan rumah dan langkah-langkah membantu merehatkan kaki yang berat. Secara pasti, ketidakselesaan itu dapat diatasi dengan penyejukan kompres, sejuk air dan buah-buahan cuka.Kaki yang berat disertai dengan bengkak dapat dirawat dengan bantuan aplikasi hangat dan dengan urutan ringan. Selain itu, membantu meregangkan kaki dengan duduk atau berbaring. Mengangkat kaki seterusnya merangsang peredaran darah. Senaman yang kerap menguatkan otot dan urat di kaki, dengan berkesan mencegah kaki yang berat. Berat badan yang berlebihan orang harus terlebih dahulu berusaha mengurangkan berat badan mereka. Kurang tisu lemak bermaksud kurang regangan pada urat dan peredaran darah yang lebih baik pada otot. Di samping itu, disarankan untuk memakai kasut rata dan berjalan kaki tanpa alas kaki sesering mungkin. Sebagai tambahan, cairan yang cukup harus dikonsumsi, sebagai air berkesan mengatur peredaran darah di kaki. Pakaian ketat, terutama stoking dan seluar yang ketat, harus dielakkan. Sekiranya kaki yang berat berterusan dalam jangka masa yang lebih lama, rawatan lebih lanjut langkah-langkah harus dibincangkan dengan doktor keluarga.