Hypernatremia

definisi

Hypernatremia adalah gangguan elektrolit fizikal mengimbangi. Hypernatremia disertai dengan peningkatan kepekatan sebanyak natrium dalam darah. Kepekatan normal bagi natrium dalam darah adalah antara 135 dan 145 milimol seliter (tahi lalat digunakan untuk menunjukkan jumlah natrium dalam tindak balas kimia).

Sekiranya tahapnya meningkat menjadi nilai lebih dari 145 milimol seliter, ini disebut hipernatremia. Biasanya, kepekatan natrium yang sedikit meningkat mencetuskan rasa dahaga di dalam badan kita. Dalam kebanyakan kes, hipernatremia dikompensasi dengan cepat dengan pengambilan cecair.

Punca

Penyebab yang paling biasa dari peningkatan kandungan natrium pada kita darah adalah hipernatremia hipovolemik yang disebut. Dalam kes ini kepekatan natrium meningkat kerana kehilangan cecair. Oleh itu badan kehilangan terlalu banyak air.

Penyebab yang diketahui adalah cirit-birit kekal, muntah, berpeluh berat atau ubat seperti dehidrasi tablet. Bentuk khas dari kencing manis, yang dipanggil diabetes insipidus, juga membawa kepada hipernatremia melalui kehilangan cecair yang sangat tinggi. Ini disebabkan oleh peraturan yang cacat di otak or buah pinggang.

Tubuh kehilangan keupayaan untuk mengeluarkan air dari air kencing primer atau depan yang dihasilkan di buah pinggang. Akibatnya, badan mengeluarkan banyak air kencing, antara 5 dan 25 liter sehari. Sekiranya terlalu sedikit cecair dibekalkan ke badan dari luar, ini juga akan berakhir dehidrasi dengan hipernatremia.

Ini terutama mempengaruhi orang tua yang sering lupa minum kerana dahaga mereka yang berkurang. Kebalikan dari hipernatremia hipovolemik ialah hipernatremia hipervolemik. Ini dapat dicetuskan, misalnya, dengan meminum air laut masin atau sebagai sebahagian daripada terapi infusi perubatan dengan larutan garam.

Sebab lain yang mungkin berlaku adalah apa yang disebut Sindrom Conn, penyakit korteks adrenal yang membawa kepada hipernatremia. The kelenjar adrenal menghasilkan aldosteron terlalu banyak, yang menyebabkan buah pinggang untuk mengeluarkan natrium dari primer atau otak depan. Disregulasi ini sekali gus menyekat perkumuhan natrium dan membawa kepada hipernatremia.