Rawatan rumah untuk berdebar-debar jantung

Heart tersandung disebut ekstrasistol yang berasal dari atrium atau ventrikel jantung. Walaupun secara amnya tidak berbahaya dalam keadaan sihat jantung dan - kecuali dalam kes penderitaan yang besar - tidak memerlukan rawatan, sensasi jantung yang dirasakan sebagai melangkau atau tersekat memicu ketidakpastian atau kegelisahan pada banyak orang. Sekiranya jantung penyakit telah diketepikan oleh doktor, terdapat pelbagai jenis penyakit ubat-ubatan rumah bagi mereka yang terkena serangan jantung yang menjengkelkan. Sekiranya terdapat kecurigaan menderita penyakit jantung yang serius, ubat-ubatan rumah harus dielakkan dan pakar kardiologi harus dirujuk.

Apa ubat rumah yang membantu melawan berdebar-debar jantung?

Makanan besar semestinya jarang berlaku di hati, jika tidak hilang sepenuhnya dari menu. Pertolongan diri yang berkesan untuk masalah jantung bermula dalam kes yang terbaik dengan penyebab aduan - jika ini diketahui. Pencetus klasik dari ekstrasistol contohnya, penggunaan perangsang (kopi, teh hitam, alkohol dan nikotin), akut atau kronik tekanan keadaan, kegelisahan dan kurang tidur. Dalam banyak kes, perubahan gaya hidup yang konsisten yang dapat mengelakkan pencetus atau mengurangkannya sebanyak mungkin menyebabkan penurunan ketara dalam serangan tersekat yang sering tidak menyenangkan. Berkenaan dengan diet, diet makanan keseluruhan yang rendah natrium seboleh mungkin dan minum secukupnya disarankan. Orang yang mengalami masalah jantung juga harus menghindari makanan yang terlalu banyak, kerana jika tidak, sejumlah besar makanan darah diperlukan untuk penghadaman. Pencetus khas untuk ekstrasistol juga disebut sindrom Roemheld, di mana pengumpulan udara dan gas di saluran penghadaman tolak diafragma ke atas dan dengan itu boleh mencetuskan reaktif aritmia jantung. Sekiranya punca pendarahan jantung adalah kekurangan magnesium or kalium, bahan-bahan ini dapat dibekalkan melalui sedar diet atau makanan tambahan. Kalium, yang sangat penting berkaitan dengan irama jantung, terdapat di kacang atau pisang, misalnya. Semasa mengambil kalium melalui pemakanan tambahan, bagaimanapun, dos harian yang ditentukan tidak boleh dilampaui dalam keadaan apa pun, kerana pengambilan kalium yang berlebihan boleh mencetuskan bahaya aritmia jantung. Terutama bagi pesakit saraf atau orang yang banyak berpeluh atau melakukan sukan, a diet yang sengaja mengandungi magnesium juga berguna. Magnesium, yang terkandung dalam biji-bijian roti atau kacang, misalnya, melonggarkan otot jantung dan dalam banyak kes mengurangkan kejadian pendarahan jantung. Omega-3 asid lemak dan koenzim Q10 juga mempunyai kesan yang baik terhadap irama jantung.

Pertolongan cepat

Sekiranya timbulnya jantung secara tiba-tiba gagap, ada sesetengah ubat-ubatan rumah dan muslihat yang boleh membawa pertolongan cepat. Yang paling terkenal adalah apa yang dipanggil manuver Vasalva, yang melibatkan bernafas terhadap lubang hidung yang dimampatkan dengan mulut ditutup, seperti dalam menyamakan tekanan dalam kapal terbang. Manuver yang menekan ini sering dapat menstabilkan semula irama jantung dalam beberapa saat melalui perubahan darah tekanan. Batuk yang disengajakan boleh membawa kesan yang serupa. Dingin air pada muka atau pergelangan tangan, serta seteguk air sejuk yang kuat, juga boleh menghentikan jantung gagap dalam banyak kes. Bagi penghidap yang tidak dapat menghentikan jantung gagap dengan kaedah ini, perkara utama adalah tetap tenang dan belajar mengatasi masalah tersebut ekstrasistol. Strategi mengatasi individu adalah perkara biasa. Selalunya ia sangat membantu untuk mengambil sedikit masa dari kehidupan seharian dan perlu diingat bahawa doktor telah mengesahkan bahawa penyimpangan jantung tidak berbahaya. Mereka yang berisiko menjadi terlalu terpaku pada jantung yang berada di luar tangga dalam keadaan tenang harus memilih untuk mengalihkan perhatian mereka dengan berjalan kaki sebelum jantung yang tersekat-sekat membuat mereka panik.

Pemulihan alternatif

Mereka yang ingin mengatasi masalah jantung mereka dengan kaedah dan kaedah alternatif akan mendapatkan nasihat pakar dari naturopath atau farmasi (lebih disukai khusus dalam naturopati). Sementara ubat dari klasik homeopati mesti digunakan mengikut jenis dan paling sesuai dipilih oleh naturopath, ada baiknya anda mencuba sendiri dengan Schuessler garam.The garam nombor 5 (Kalium phosphoricum) dan - terutamanya bagi orang yang stres dan gugup - garam nombor 7 (Magnesium fosforikum) - keduanya dalam potensi D6 - sangat berguna untuk pendarahan jantung. Selain penggunaan tanaman perubatan yang menenangkan seperti valerian or Wort St. John, juga bermanfaat bagi orang yang terkena extrasystoles untuk mencuba aromaterapi. Lavender khususnya mempunyai kesan yang menenangkan, tetapi minyak lain yang harumnya dianggap menyenangkan oleh mereka yang terkena juga dapat membantu. Bagi mereka yang lebih suka mengatasi masalah jantung dengan aktiviti fizikal, terdapat beberapa bentuk latihan yang boleh dipilih bergantung pada jenisnya. Digemari untuk sistem kardiovaskular adalah biasa ketahanan latihan tanpa cita-cita prestasi. Mereka yang lebih suka suasana tenang dan santai boleh mencuba latihan autogenik or yoga untuk mendapatkan ketenangan yang diperlukan dalam menghadapi hati yang gagap.