Rawatan Rumah untuk Inkontinensia

Inkontinens urinari disebut apabila pundi kencing tiba-tiba mengosongkan tanpa pengaruhnya sendiri. Sudah dengan kehilangan air kencing yang dibicarakan secara perubatan masalah lemah kawalan kencing, yang boleh menjadi sementara dan kronik dan sering didasarkan pada jangkitan saluran kencing, masalah saluran air atau tekanan dalaman yang terlalu tinggi di perut. Sebagai tambahan kepada latihan sasaran lantai pelvik otot, ubat-ubatan rumah seperti labu biji atau cranberry sangat sesuai untuk berjaya merawat masalah lemah kawalan kencing.

Apa yang membantu mengatasi inkontinensia?

Teh yang diperbuat daripada batang emas membantu membuang air besar bakteria dari saluran kencing. Klasik ubat-ubatan rumah untuk inkontinensia kencing termasuk labu biji dari labu ubat, yang sesuai untuk merawat lelaki, wanita dan kanak-kanak. Tidak boleh keliru dengan labu sayur komersial, biji ubatnya labu mempunyai tinggi kepekatan fitosterol, yang mempengaruhi proses metabolik urologi secara positif. Biji labu menyokong pundi kencing dan prostat sistem dalam fungsinya dan mengurangkan kelemahan pundi kencing dengan menguatkan otot pundi kencing. Dianjurkan untuk mengambil satu sudu besar biji labu setiap hari, dan terapi harus dijalankan dalam jangka masa yang lebih lama. Kulit kayu rempah sumac, yang dikenal sebagai wanita bush, juga mempunyai kandungan fitosterol yang tinggi. Asalnya berasal dari Amerika Utara, tanaman ini telah digunakan selama lebih dari 120 tahun untuk merawat kegatalan pundi kencing, jangkitan saluran kencing, dan inkontinensia kencing. Spice ekstrak sumac sering dijumpai dalam persiapan kombinasi dengan labu ubat untuk memberikan kesan anti-radang terhadap jangkitan pundi kencing. Bahan aktif dari batang emas juga disediakan sebagai teh. Goldenrod teh mempunyai kesan diuretik dan kuman, sehingga saluran kencing dibilas sehingga keluar bakteria. Goldenrod juga mempunyai kesan anti-radang, antispasmodik dan analgesik. Goldenrod sering ditawarkan bersama dengan Jelatang, ekor kuda dan hop sebagai pundi kencing-buah pinggang teh. Teh ini mesti diminum sekurang-kurangnya sekali sehari dan untuk pencegahan selama beberapa minggu.

Pertolongan cepat

Pundi kencing khas dan lantai pelvik latihan menawarkan kehidupan seharian yang memudahkan pertolongan masalah lemah kawalan kencing. Semasa latihan pundi kencing, perut bawah harus dibelai dengan lembut dengan tangan dan diketuk dengan ringan pada selang waktu kira-kira tiga jam. Ini dengan praktik dapat memicu refleks yang mengakibatkan pengosongan pundi kencing. Amalan ini berguna sebelum meninggalkan rumah dan ketika tandas tidak ada di jalan raya. Selain itu, pundi kencing itu sendiri juga dapat dilatih secara khusus. Pertama, penjagaan harus diambil untuk memastikan bahawa pundi kencing selalu kosong pada waktu-waktu tertentu. Dianjurkan untuk menyimpan buku harian di mana selang waktu masing-masing dicatat untuk mendokumentasikan kejayaan atau kegagalan. Selang antara mengosongkan pundi kencing kemudian dilanjutkan langkah demi langkah. Walaupun keinginan untuk membuang air kecil ada, ia harus "dipegang" sebentar. Ini secara automatik menjalankan lantai pelvik otot, yang membantu mengembalikan fungsi pundi kencing. Latihan yang lebih khusus untuk pundi kencing dan dasar panggul dapat dipelajari dalam pelbagai kursus yang ditawarkan oleh institusi pendidikan.

Pemulihan alternatif

Buah beri dan daun kranberi adalah antara ubat alternatif yang terkenal untuk inkontinensia, cystitis dan kelemahan pundi kencing. dalam kranberi daun, ia adalah tanin asid dan arbutin mengandungi pertolongan terhadap jangkitan saluran kencing. Alternatif yang sama berkesan adalah bearberry meninggalkan dengan cara tindakan yang sama. Teh yang diperbuat daripada kranberi daun juga mencegah bakteria dari menetap di pundi kencing dan buah pinggang dan mesti diminum hingga tiga kali sehari. Cranberry, sebaliknya, boleh bermanfaat segar, kering, dimasak atau sebagai jus. Kaya dengan vitamin A, B dan C, cranberry terkenal dengan kesan astringen, antibakteria dan juga diuretiknya. Cranberry adalah alternatif lain yang berkesan. Secara amnya, dengan ketidaksinambungan kencing atau jangkitan kencing, pengambilan cecair tidak boleh dihalang. Sebaliknya, pengambilan cecair harus ditingkatkan untuk mendapat manfaat daripada kesan pembuangan pundi kencing. Lepuh yang menyakitkan dan sesak kerana keradangan dapat ditenangkan dan lega dengan mandi sitz dengan tambahan chamomile. Untuk mandi sitz, baik segar chamomile bunga atau beg teh ditambahkan ke dalam tab mandi air, dan suhu mandi tidak boleh melebihi 38 darjah celcius.