Homeopati dan ubat rumah | Fisioterapi untuk bursitis siku

Homeopati dan rawatan di rumah

Ubat-ubatan homeopati dan rawatan di rumah juga boleh digunakan untuk merawat bursitis dari siku. Dalam homeopati, pilihan ubat yang tepat bergantung pada sebab dan gejala yang ada bursitis. Bergantung pada ini, ubat pilihan termasuk, misalnya, Ruta D12, Kalium kloratum D12, Arnica D12, Bryonia D12, Silicea D12 atau Aconitum D12.

Pemilihan ubat yang sesuai harus selalu dibuat oleh pengamal alternatif atau homeopati yang berpengalaman. Rawatan rumah untuk rawatan bursitis siku merangkumi, sebagai contoh, kompres quark. Di sini, lapisan keju curd setebal sekitar 1 cm digunakan pada tuala dapur dan bahagian yang dilapisi dililitkan pada siku yang terkena.

Balut harus tetap di siku sehingga curd telah panas hingga suhu badan. Curd mempunyai kesan penyejukan dan anti-radang dan menenangkan kesakitan. Balutan yang dibuat dari biji rami rebus juga melegakan gejala bursitis dan mempromosikan proses penyembuhan.

Di sini, flaks biji mula-mula direbus sehingga mempunyai konsistensi berlendir. Setelah disejukkan, jisim kemudian boleh disapu pada siku yang terkena dengan menggunakan dapur atau kain katun. Dianjurkan untuk menerapkan biji rami pada waktu malam, sehingga kompres dapat mengembangkan kesannya semalaman.

Keradangan tendon bisep

Dalam kes tendon bisep keradangan, tendon bisep panjang biasanya terjejas. Gejala khas a tendon bisep keradangan menarik, menikam kesakitan, terutamanya dalam keadaan tertekan, serta kemerahan dan panas di kawasan yang terjejas. Pesakit sering dibatasi dalam kebebasan bergerak oleh gejala ini dan tidak lagi dapat melakukan kerja atau sukan yang berat. Semasa merawat radang tendon bisep, adalah penting bahawa masa rehat yang cukup lama untuk lengan dimasukkan. Selepas itu, istimewa regangan dan latihan pengukuhan membantu mengembalikan tendon ke beban penuh dan mencegah terjadinya kecederaan baru.

Ligamen koyak di siku

A ligamen koyak di siku jarang berlaku sebagai kecederaan bebas, kerana ligamen koyak biasanya terjadi akibat daya luaran yang lebih besar yang bertindak pada sendi siku. Bagi mereka yang terjejas, ligamen koyak menjadi ketara dengan penembakan yang kuat kesakitan di kawasan siku serta kehilangan kekuatan dan sekatan pergerakan. Setelah diagnosis dibuat, penting untuk melumpuhkan sendi untuk memastikan penyembuhan lancar. Sekiranya berlaku kecederaan yang rumit di mana struktur lain atau tulang juga rosak, pembedahan mungkin diperlukan. Rawatan susulan dari a ligamen koyak pada siku terutamanya berkaitan dengan pemulihan mobiliti dan kekuatan sendi yang hilang dan mencegah perkembangan kecederaan selanjutnya.